Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Gjerrige finansannonsører

Tonny Kluften

Administrator
I alle affiliateprogrammene som finansnæringen kjører Norge betaler de alt for lite. Helt ærlig så forstår jeg ikke hvorfor vi gidder å ha annonser for lån og kredittkort på sidene våre.

Fakta:
Banker og finansinstitusjoner betaler vanligvis rundt 500 kroner for et kredittkortsalg.
Fakta:
Vi sitter som affiliates og får skarve 40 til 200 kr per solgte kort. Nye Santander på buy.at betaler kun 115 per innvilget søknad. 500 minus buy.at sin del av kaka ville vært korrekt pris å betale.

Dette holder bare ikke, det er mere penger for affiliates å tjene på å selge tskjorter, hundemat og kontaktlinser enn det er på å selge kredittkort. Og det er mye større penger i finansbransjen. Som affiliates blir vi lurt trill rundt av annonsørene.

Det er på tide at finansnæringen omstrukturerer annonseringen sin. Ja, betal gjerne kun for innvilgede kort og lån, men betal skikkelig for svingende.

TD har gått ut og smått lovet at den nye re:member annonseringen gjør nettopp dette, vi får håpe på det beste. re:member vil da få igjen good willen de mistet før jul når de dreit seg så loddrett ut.

Puh. Måtte bare få blåst ut litt, norsk finansnæring eier ikke skam.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Som affiliates blir vi lurt trill rundt av annonsørene.

Dette er vel mere som en regel når det gjelder norske affiliates.
Ikke bare når det gjelder størrelse på utbetalinger, men også ting som recurring betaling (for f.eks. et abb.) og cookie tid. Om man sammenligner med utenlandske (engelske) affiliatenettverk er det omtrent som å sammenligne en CV5 med en ferrari.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Et av problemene til finansfirmanene er jo at det tar veldig lang tid å få betalt tilbake disse pengene. F.eks ved et kredittkort så må man jo vente til brukerene bruker kredittkortet og drar på seg gjeld - dette kan jo ofte ta årevis, om det i det heletatt noen gang skjer.

Men ja, jeg er enig. Prisene skulle vært høyere.
 

Ståle

Medlem
Et av problemene til finansfirmanene er jo at det tar veldig lang tid å få betalt tilbake disse pengene. F.eks ved et kredittkort så må man jo vente til brukerene bruker kredittkortet og drar på seg gjeld - dette kan jo ofte ta årevis, om det i det heletatt noen gang skjer.

Men ja, jeg er enig. Prisene skulle vært høyere.

Men de har uansett en gjennomsnittsverdi per kunde.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Ja, men den varierer etter mange kriterier, noe som affiliateselskapene ikke har latt finansselskapene sortere etter så langt. Uansett, hvorfor skal de gidde å øke prisen når dere annonserer for de uansett?
 

zapotek

Medlem
Uansett, hvorfor skal de gidde å øke prisen når dere annonserer for de uansett?

Dette er vel sakens kjerne. Om alle hadde sluttet å annonsere for dem ville prisen ha gått opp. Desverre kommer det ikke til å skje.


Forøvrig: Om utbetalingene for salg er så lave, hvorfor ikke kjøre bare Adsense? Det er vel ganske bra klikkbris i nisjen der eller?
 
Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Et av problemene til finansfirmanene er jo at det tar veldig lang tid å få betalt tilbake disse pengene. F.eks ved et kredittkort så må man jo vente til brukerene bruker kredittkortet og drar på seg gjeld - dette kan jo ofte ta årevis, om det i det heletatt noen gang skjer.

Men ja, jeg er enig. Prisene skulle vært høyere.

Det er ikke problemet her. Agenter får ca. 500 fra DnbNor og andre når de har direkte avtaler med dem som agenter. Så at hver innvilget søknad er verdt 500 er det ingen tvil om. DNbNor betaler aldri overpris for noe.
 

Tonny Kluften

Administrator
[ironi]Hallooooo...Det er jo finanskrise....[/ironi]
:p

Ja da har det vært det lenge :D

Må bare nevne et poeng til her. Real Finans f.eks er agent for de som utsteder kredittkort. Real Finans får ca. 500 kr per solgte kort. Det er ikke naturlig da at de betaler 500 til affiliates. Men de bør betale 200 - 250 kr. Det er Santander, Cresco, Dnb Nor, Ya Bank osv. som må betale affiliates 500 kroner da de er kortutstedere.

MEN er Tradedoubler, platform a osv. flinke nok til å fortelle annonsørene hvor mange flere kunder de vil få hvis de øker provisjonen? TD, Platform a osv. vil også tjene mere på dette. De burde også sette hardt mot hardt. Eller bunner det i at de er for avvikende og redde for å miste kunder også? TD blir presset og lar seg presse på forskjellige måter av store kunder. Er ikke affiliateselskapene ikke tøffe nok?
 
Sist redigert:

Adrian

New Member
Tror dette har mye med holdningenen til finansselskapene. Citi skulle jo kjøre en kampanje hos platform A, men den ble aldri noe av fordi Citi egentlig ikke ville betale sine affiliates (prisen var så lav at platform A ikke kunne godta det).
Men slik det er nå, at alle betaler for GODKJENTE søknader, så er det bare rett og rimelig at priser kommer opp på 500 kr per søknad. Så får vi håpe at Re:member sin pris er så høy som det ble lovet i mailen til affiliates, så kan de hende de andre ser seg nødt til å følge etter.
 

Bjrl

Medlem
Det er mulig at aktørene fra finansbransjen er griske. Men er det noen aktører i noe som helst markedssegment som egentlig ikke vil tjene så mye penger som mulig?

Hvor mye aktørene i finansbransjen sitter igjen med, bryr jeg meg egentlig fint lite om. Det samme gjelder aktørene i alle andre bransjer.

Det som er interessant for meg er hva JEG sitter igjen med. Finansselskapene blir i så måte konkurrenter til helsekostbransjen, bladabbonement, fotobutikker, reisebyråer - you name it.

Jeg vil ha mest mulig ROI på penger jeg bruker på å kjøpe trafikk til affiliatekampanjer jeg markedsfører. Og jeg vil ha høyest mulig CPM på kampanjer jeg kjører i sidevisninger på mine egne sider.

Hvis en aktør i finanssegmentet gir meg 80 kroner pr. salg, og de selv sitter igjen med 420 kroner i "besparelse" sammenlignet med hva de måtte betalt til et formidlingsselskap - så er det egentlig knekkende likegyldig. Det essensielle er om de 80 kronene de faktisk gir meg fører til en høyere ROI eller CPM enn andre aktører.

Slik ser jeg på saken. Og programmer som over litt tid viser at de gir for av ROI eller CPM - de dropper jeg.


Mvh
Bjørn Jarle
 

Mats@TD

Medlem
Dette er en veldig interessant debatt. Problemene til finansbransjen kan summeres opp i følgende to punkter:

1. Svært mange kredittkortsøknader blir ikke godkjent
2. Svært mange av de godkjente søknadene resulterer ikke i nye kunder som faktisk bruker kortet sitt

Det er disse to punktene som er årsaken til at finanskundene må nøye vurdere sine provisjonsnivåer. Hva affiliatene til syvende og sist får utbetalt reguleres av hva slags avtale affiliatenettverket har, hvor mye provisjon nettverket tar i egen lomme og hvordan trafikken i nettverket konverterer.

De fleste kredittkortkundene vil nok bevege seg mot pending sales, slik som Cresco er hos oss og slik Re:member vil bli. De nye kredittkort kundene vi har på vei inn er også pending etter hva jeg vet. Jeg synes at trenden nå blir pending sales er en veldig god trend fordi det nå vil være lettere å få kredittkortselskapene til virkelig å kunne betale høye provisjoner. Deres oppgave blir å sørge for at kortet faktisk blir brukt.
 

picxx

Well-Known Member
Dette er en veldig interessant debatt. Problemene til finansbransjen kan summeres opp i følgende to punkter:

1. Svært mange kredittkortsøknader blir ikke godkjent
2. Svært mange av de godkjente søknadene resulterer ikke i nye kunder som faktisk bruker kortet sitt

Det er disse to punktene som er årsaken til at finanskundene må nøye vurdere sine provisjonsnivåer.

..og dette er altså et norskt fenomen?
 

Mats@TD

Medlem
Jeg vil anta at situasjonen er relativt lik i alle land, men lover og regler for kredittkort og forbrukslån er såpass mye strengere i Norge enn f.eks. England. Dette medfører selvsagt at det er mindre lønnsomt å bedrive denne typen virksomhet i Norge enn i andre land.

Jeg er allikevel enig i at differansen er stor, men jeg forstår også selskapene som har en relativt dårlig backend på kredittkortprodukter.

Når man derimot beveger seg mot pending på alle denne typen kunder, må man kunne forvente at provisjonsstrukturene skal gå vesentlig opp også. En godkjent kunde er en godkjent kunde og det må være opp til kredittkortselskapene å få mest mulig ut av kunden. Vi ønsker selvsagt høyest mulig provisjon da vi jo lever av en fast provisjon på provisjonen.
 
Topp