Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Google jukser og shaver

Chris M

Medlem
Har brukt google i flere år, og har lenge hatt en mistanke om at de ikke teller rett antall klikk. Nå siste tiden har det gått ned noe veldig på siden min, og i går hadde jeg 280 000 sidevisninger og 40 (!) klikk på et banner i 728x90 på toppen av alle sider på domenet. Har derfor en tid hatt et banner i samme størrelse ligge rett under google banneret, altså med samme eksponering. Dette banneret er ikke spesielt godt tilpasst målgruppen på brukerene. Men er en annonsør som betaler pr klikk fra et annet annonsenettverk. I snitt har dette banneret gitt 172 klikk pr dag. Altså fire ganger flere klikk fra et ganske dårlig banner etter min mening. Husk at google har kontekstuell tilpassing av annonser og dermed burde oppnå høyere klikkrate.

Min mening er at google shaver antall klikk, og de tilpasser sin egen inntjening pr klikk etter eget forgodtbefinnende.

Men hva skal man gjøre..er jo ikke så mange andre aktørerer som kan konkurrere om man har en mindre side i alle fall. Men at statistikken ikke stemmer er jo helt bombesikkert.
 

picxx

Well-Known Member
Skal ikke gå inn og ens være enig med deg, men tror faktisk adsense har gått fra ppc til ppuvc(kun ett klikk fra hver unike bruker), noe de burde opplyst om. Jeg har også sett den samme tendensen som du ser. PPC annonser fra andre nettverk enn adsense genererer fort 2-3 ggr flere klikk enn adsense, selv om den ikke er særlig relevant for siden.
 

Chris M

Medlem
Har sjekket dette, og i vilkårene til dette nettverket som har den andre annonsen så betaler også de for kun unike klikk. Statistikken deres viser også oversikt over unike klikk og klikk som ikke er unike. Så dette er ikke grunnen.
Men viss du ser den samme tendensen så er det to mulig grunner til at resultatet er slik:
1. Google jukser
2. Kontekstuelle annonser fungerer dårligere enn vanlige banner.
 

onlyme

New Member
Jeg tror IKKE at giganten holder på med slikt tull. Hvor mange unike har du i døgnet? hvis du ligger på 40 - 50k høres ca 200 klikk normalt ut i center under header. Center under header er bedre ad plass enn header er min erfaring.
 

Chris M

Medlem
Finnes veldig få gode alternativ. Jeg var heldig og fikk en spesialavtale med et stort nettverk nå for ett par måneder siden fordi en side jeg eier har store besøkstall. Virker som mange av nettverkene har et eget opplegg for større sider med mye bedre priser enn det som blir tilbudt til menigmann. Om man får tilgang til disse nettverkene så kan man tjene endel mer enn hos Google...men jeg har jobbet med annonsering i ett tiår, og dette er første gang jeg har fått et slikt tilbud. Så henger høyt tydligvis.
 

onlyme

New Member
Finnes veldig få gode alternativ. Jeg var heldig og fikk en spesialavtale med et stort nettverk nå for ett par måneder siden fordi en side jeg eier har store besøkstall. Virker som mange av nettverkene har et eget opplegg for større sider med mye bedre priser enn det som blir tilbudt til menigmann. Om man får tilgang til disse nettverkene så kan man tjene endel mer enn hos Google...men jeg har jobbet med annonsering i ett tiår, og dette er første gang jeg har fått et slikt tilbud. Så henger høyt tydligvis.

Det beste er å bli så stor at en blir tatt inn i varmen hos byråer som spesialiserer seg på kampanjeannonsering. En side med 60 - 70k unike i døgnet drar gjerne inn ca $100k i året på kampanjer.
 

picxx

Well-Known Member
Det beste er å bli så stor at en blir tatt inn i varmen hos byråer som spesialiserer seg på kampanjeannonsering. En side med 60 - 70k unike i døgnet drar gjerne inn ca $100k i året på kampanjer.

Jeg henger ikke helt med her :)
Hva mener du med "kampanje annonsering" og hvilke tall er det du baserer deg på når du mener en side med 60K sidevisninger/dag skal dra inn $100K ?
 

onlyme

New Member
Jeg henger ikke helt med her :)
Hva mener du med "kampanje annonsering" og hvilke tall er det du baserer deg på når du mener en side med 60K sidevisninger/dag skal dra inn $100K ?

Jeg mente 60k unike. Har selv 1 side godkjent, og 2 under evaluering i et lite amerikansk byrå. Det vanlige er at de kjører 10 - 12 bannere i rolator.
Varierer jo fra bransje til bransje dette da. Ca 800 til $1.000 dollar i måneden pr. banner i kampanje.
 

Chris M

Medlem
Sier ikke at Google gjør noe ulovlig direkte. Er helt sikkert i samsvar med vikårene å alt det der. Men man behøver ikke være særlig smart for å se at et eller annet ikke stemmer i alle fall. Når to like store banner på samme plassering har så store forskjeller, så kan google være så store de bare vil for meg...enten så er kontekstuell annonsering bare 25% så effektivt som et vanlig banner ( som etter min mening ikke er spesielt bra heller ) eller så jukser de på klikktellingen.

Det er jo dette som er alternativene..juks eller at det ikke funker..tallene sin klare tale..
 

picxx

Well-Known Member
Har i løpet av det siste året funnet fire "Norske" nettverk som skalperer deg, eller ikke betaler deg(deriblant TD's argeste konkurrent), så det at adsense shaver klikkene dine kommer ikke som noen overraskelse. Veldig få som faktisk gir deg det du sender i disse tidene. De gamle er eldst heter det visst, og selv om man finner masse tråder om hvor dårlig tradedoubler er her inne på WF viser det seg, ihvertfall i mitt tilfelle, at de kommer best ut på alle tester jeg har kjørt.
 

Gaasehud

Medlem
Høres jo veldig merkelig ut dette, Google tjener da nok på dette fra før? Synd om de skulle miste kundene sine ved å svindle dem? Men det er vel ikke alle som er så observante som chris at de ser dette. :)
 

Chris M

Medlem
Har ikke bevis for svindel. Har bevis for at de konventerer mye dårligere enn et vanlig banner, noe som er veldig usannsynlig med tanke på at annonsene er kontekstuelt tilpasset. Er jo umulig å telle klikk på annonsene til Google. Så de er sikret i begge ender. Men om dette ikke er shaving, så bør det i alle fall drepe noe av hypen rundt kontektuell annonsering.

Men alle shaver eller gjør andre ting for å bedre lønnsomheten , er vel regelen mer enn unntaket.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg driver en mengde små sider hvor jeg tjener litt på hver side, og over tid kommer til å implentere en større annonsekode for hele nettverket, men for deg som driver en stor side burde det ikke være noe problem å f.eks. implentere openX på dine sider slik at du logger det meste på siden. Hvorfor gjør du ikke dette?
 
Topp