Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Google kan bli splittet opp

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Når staten oppretter et monopol, er det til det beste for folk.
Når et privateid firma får tilnærmet monopol, finner staten ut at "noe" må gjøres.

Helt idiotisk i mine øyne. Men det er kanskje noen her inne som vil hevde at Schibsted burde tvinges til å skille ut Finn fra øvrig kommersiell virksomhet for å "sikre like konkurransevilkår" for internettindustrien?
 

zapotek

Medlem
Hvordan dette skal foregå i praksis har jeg vanskelig for å se for meg. Facebook er f.eks. like dominerende innen sin nisje. Finn.no som Rune nevner er et annet eksempel.

Når EU først er inne på temaet splitting og dominans. De kan jo begynne med å splitte opp seg selv, slik at landene selv kan få bestemme sin Internettregler (*host* cookieloven *host*).
 
A

aabbcc

Guest
Det er jo litt som med windows og internet explorer for noen år siden.
 
En annen ting er at Google vokser og vokser... og det noe grådig fort også.
De sitter på så mye penger, og bruker den kapitalen svært aktivt til å konstant kjøpe opp ny teknologi.

Et vanvittig stort problem er at de så og si ikke betaler noe tilbake til samfunnet i form av skatt (2.4% (!!!) i året betaler de). De utnytter hvert eneste skattehull som finnes -->

Google sier at hovedvirksomheten sin ligger i Bermuda :p

Hadde de bidratt med penger tilbake til samfunnet (som andre selskaper), hadde de nok fått gjøre mye som de vil. Men når de kjøper opp så vanvittig mange selskaper og teknologi for så å innføre dem i sitt skatteparadis, får enkelte politikere til å se rødt.
Eneste grunnen til at de har fått holde på slik så lenge, er at de bidrar stort i valgkampanjer til enkelte politikere i USA.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Et vanvittig stort problem er at de så og si ikke betaler noe tilbake til samfunnet

Typisk misunnelsesargument. Hvor ble det av argumentet om at de har skapt arbeidsplasser? Hvor mye midler har ikke Google tilført "samfunnet" gjennom å ansette egne folk og opprette et "reklamesystem" der vi alle kan tjene penger og betale skatt? Osv. osv.

Google skaper vekst i økonomien til alles fordel. Uavhengig om de betaler selskapsskatt eller ei.
 
Typisk misunnelsesargument. Hvor ble det av argumentet om at de har skapt arbeidsplasser? Hvor mye midler har ikke Google tilført "samfunnet" gjennom å ansette egne folk og opprette et "reklamesystem" der vi alle kan tjene penger og betale skatt? Osv. osv.

Google skaper vekst i økonomien til alles fordel. Uavhengig om de betaler selskapsskatt eller ei.

Du tenker så totalt feil og overfladisk. La oss skatte ihjel befolkningen mens de rikeste selskapene flytter sin "hovedvirksomhet" til land som Bermuda? Greit nok at de har skapt mange arbeidsplasser, men det gjør andre selskaper også.

Og hvor mange norske ansatte er det i Google? Mener å ha lest at det er 24 norske ansatte. Og hvor mye penger er det nordmenn skyter inn i Google hvert år? Det spiller ingen rolle, så lenge de 24 norske ansatte betaler skatt... ?
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
For å si det slik, når jeg husker tilbake til en tid da jeg selv gikk under parolen "Født fri, skattet i hjel" er det ganske latterlig å høre LuckyLobo10 tillegge meg meninger om å skatte befolkningen i hjel.

Skal vokte meg vel for å diskutere politikk her inne, men faktum er at Google bidrar til verdiskapingen over hele verden, jeg og TS har da aldri snakket om "Norge" (slik LuckyLobo10 ser ut til å begrense seg til).
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Google-gutta har utviklet produkter som tidligere ikke eksisterte eller var for dårlige. Tjenestene har gjort at andre (i tillegg til Google selv) lettere kan tjene penger - enten det er Maps som gjør at folk lett finner frem til en bedrift eller Adwords som i prinsippet er det samme på nett.

Google har på den måten vært med på å øke verdiskaping/inntjeningen i alle ledd av "næringskjeden". Poenget: Hvorfor skal de straffes fordi de har vært så gode at folk flest velger deres tjenester fremfor andres?
 
Google gjør da mer for verden en hva feks apple eller samsung gjør? Og er det ikke bedre at ett selskap med ideer og penger kjøper teknologi enn feks apple som bare skal patentere, prissette og selge?

"Googlers volunteer year-round and celebrate volunteering collectively every June during GoogleServe, a week of volunteer service that includes everything from cleaning graffiti and building homes to helping nonprofits use technology to improve operations. Last year, more than 6,500 Googlers volunteered almost 80,000 hours."

Det er en innarbeidet del av selskapet å gi tilbake til samfunnet. At de er storkapitalister i næringslivet er en helt annen sak.

Se litt på disse linkene:
http://www.google.org/crisisresponse/
http://www.google.com/green/
https://www.google.org/community/community-grants/
http://www.google.com/green/quotes/
http://www.google.com/ideas/projects/

And the list goes on and on and on and on...... Og visste du at Google står bak flere av verktøyene for å finne pedofile og overgrepsbilder på nett?

De har vel også en av de mest rettferdige modellene mtp at det er bedriftene som tar mesteparten av regningene til google. De har vært først med flere tjenester og endret Internett. Husker du da Gmail kom (1GB lagring!!!!) ? Hvor mange mb hadde du hos hotmail da? 25?
 
Topp