Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Google Sandbox FAQ

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg skal prøve å skrive en liten FAQ som svarer på de mest spurte spørsmålene om Google Sandbox. Husk at Sandbox (fra nå av "sandkassen" bare er en teori, og har aldri blitt offisielt bekreftet hos Google offisielt (selv om Matt Cutts bekreftet det i bloggen sin). Denne FAQ'en er basert på de mest sannsynlige teoriene og kan ikke sees på som en fasit, da sandkassen som sagt bare er en teori som dessverre mange webmastere har vært utsatt for.

Hva er sandbox (sandkassen)?
Hovedsakelig går sandkasse teorien ut på at du fort kan bli sendt fra å rankere høyt på aktuelle nøkkelord på siden, til å havne så langt bak i søkene at brukerene ikke vil finne deg. Sidene dine vil fortsatt være indeksert og bli besøkt av Googlebot, men du kommer allikevel ikke høyt opp på mange nøkkelord.

Er Sandbox (sandkassen) teorien sann?
Ut ifra erfaringer til alt for mange webmastere, så er sandkasse-teorien ekte, selv om den aldri har blitt offisielt bekreftet.


Jeg har et nytt nettsted og ingen av sidene er indeksert?

Det er ingen sammenheng mellom indekseringen til google og sandkassen. Høyst sannsynlig, så har ingen av Googlebotene som har vært innom siden din lagt deg inn i søkene enda. Bygg flere innlenker (gjerne av bedre kvalitet), så vil du etterhvert bli indeksert.

Rammer sandbox (sandkasse)-effekten hele nettstedet mitt?
Nei, den er nøkkelord relatert. Si at du driver en nettside om "sykkelstativ" og alt på nettsiden din handler om sykkelstativ ditt og stykkelstativ datt, men domenet ditt er pepperkake.no. Du vil da ikke rankere på mange "sykkelstativ" relaterte nøkkelord, men du kan fortsatt rankere på "pepperkake".

Hva kan man gjøre for å unngå sandbox (sandkassen)?
Det er ingen som har noe ordentlig fasit på dette, men noen av tingene som sies å hjelpe er å..:

  • Få lenker fra nettsider Google stoler på (dmoz, .edu, .gov, wiki osv)
  • Domenets alder
  • Fokusere på nøkkelord uten stor konkurranse i starten

Hva kan jeg gjøre mens jeg er i sandbox (sandkassen)?
Bare fortsett som vanlig, til tross for at trafikken sikkert er lavere. Jobb med innholdet på siden, bygg innlenker og bygg deg opp trafikk fra andre kilder enn bare Google.

Hvor lenge vil nettsiden min være i Sandbox (sandkassen)?
Den er meget varierende, og det sies at det kommer ann på hvor mye konkurranse det er rundt nøkkelordene dine. I 2003/2004 når det først ble snakk om sandkassen ble de engelske nettstedene som først havnet i den lagt i sandkassen i opp til flere. Det sies at mange havner i sandkassen i +/- 9 måneder, men jeg har sett mange norske nettsteder bare ligge der i noen uker eller måneder. Dette bekrefter jo igjen da teorien om at tiden du ligger i sandkassen avhenger av konkurransen på nøkkelordene, da norske ord søkes på mye mindre enn engelske.

Hvordan kan jeg se om jeg er i sandbox (sandkassen)?
Om du plutselig faller fra en plassering på nummer topp 10 i Google's søkeresultat på et relevant nøkkelord, til en plassering så langt bak at du ikke engang gidder å trykke deg fram dit - da er du antageligvis blitt satt i sandkassen.

Jeg har hørt at om jeg bygger innlenkene mine sakte vil jeg ikke havne i sandbox (sandkassen)?
Personlig tror jeg ikke dette er tilfellet. Det sies at Google legger nye nettsteder i sandkassen i en viss periode før de får stille på lik linje med de mer etablerte nettstedene når det gjelder rangering (Google PageRank). Det sies at dette er en prøvetid for nettstedet.

Er man bannet når man havner i sandbox (sandkassen)?
Nei, du er ikke bannet. Det sies at sandkassen ikke er resultatet av en straff, men enn "prøvetid" (selv om den kan virke som en straff). Er du bannet, er det resultatet av en straff og nettsiden din vil ikke vises i det heletatt.
 

webmoney

Søkemotoroptimist
37 av mine nettsteder har blitt grundig sandbox'ed, grunnet inkompetanse hos Domeneshop mens jeg var på ferie (de ungene der nede trenger barnevakt).

En sikker(?) inkdikasjon på at et nettsted har blitt sandboxed er at Google ikke lenger er så interessert i å indeksere det: Det kan gå uker mellom hver gang Google tar seg en sving innom for å sjekke nye sider.

I tillegg forsvinner "Crawl speed = Faster"-opsjonen i Google Webmaster Tools, i tillegg til at en noe spesiell tekst dukker opp:

crawl-rate.jpg
 
Sist redigert:

webmoney

Søkemotoroptimist
Jeg er nå ute av sandboksen igjen, og teksten i Google Webmaster's Tools er endret samt at "Faster" igjen er et aktivt alternativ:

crawl-rate-2.jpg
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det skal være det ja, hvor ofte dem crawler deg!

WF får også mye treff fra Googlebot (faktisk så det merkes mye på ressursene), så det er mulig WF havner på egen server i løpet av det neste halvåret. Dere må bare begynne å klikke litt oftere på adsense annonsene :) (Nei, det var ikke en oppfordring!)
 

joonad

New Member
Sandbox

Jeg kikka litt rundt på webmaster-tools, der alle sidene mine er registrert, og under tools --> set crawl speed er option 'fast' ikke mulig å velge. Dette gjelder for alle sider, noen har vært på nett siden 2003, noen kom opp i går. Hva betyr det?
 

Ståle

Medlem
Det betyr vel kort fortalt at crawleren er ofte innom dine sider.
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg kikka litt rundt på webmaster-tools, der alle sidene mine er registrert, og under tools --> set crawl speed er option 'fast' ikke mulig å velge. Dette gjelder for alle sider, noen har vært på nett siden 2003, noen kom opp i går. Hva betyr det?

"The rate at which Googlebot crawls is based on many factors. At this time, crawl rate is not a factor in your site's crawl. If it becomes a factor, the faster option below will become available."
Så får man tolke det som man vil:)
 
Sist redigert:
Finner ikke sida mi på google i det heletatt, ikke om jeg søker på url en gang. Kommer bare opp en drøss med andre sider. Aner ikke hvilket nummer jeg er i rekka, eller om jeg er der i det heletatt. Virkelig ikke noe annet å gjøre en å bare vente?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Finner ikke sida mi på google i det heletatt, ikke om jeg søker på url en gang. Kommer bare opp en drøss med andre sider. Aner ikke hvilket nummer jeg er i rekka, eller om jeg er der i det heletatt. Virkelig ikke noe annet å gjøre en å bare vente?

Ta ett lite søk etter.:

site:dittdomene.com

Får du resultater nå er du indeksert. Får du ikke resultater, kan du blandt annet forsøke og bygge flere lenker til nettstedet, du kan legge inn sitemap i Google Webmaster Tools og helt sikkert ett par andre ting også.
 

testdriver

Ha det bra..
Notat:
Jeg har sannsynligvis et nettsted i sandkassa på ett nøkkelord. Nøkkelordet er ordet i domenet.

Domenet rangerer #1 på ordet i èntall. I flertall er det #270. Vært sånn i noen måneder.
 
Topp