Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Google-trafikk nesten borte

raakanin

Medlem
Jeg er helt sikker på at dette spm har blitt stillt noen ganger i forumet her, men jeg har det såpass travelt nå at jeg tar sjansen på å spørre framfor å søke - håper ingen halshugger meg av den grunn.

Jeg har hatt en fin flyt med trafikk fra Google og søkemotorer den siste tiden, i gjennomsnitt har jeg ligget på 200-300 treff fra google alene per dag. Men fom i går (Søndag) så gikk dette plutselig drastisk ned, og dette fortsetter i dag (25 treff fra Google igår og 0 til nå i dag).

Er det noen som kan forklare meg hvorfor dette skjer, eller ihvertfall hvorfor dere tror at slik skjer?

I perioden før dette, så har jeg faktisk opplevd to til tre uker med skikkelig oppgang i både trafikk og søkemotor-trafikk.

Er det vanlig at trafikken fra Google "dupper" litt før den kommer seg igjen etter et par dager, eller vil dette mest sannsynlig vare en stund?

Mvh en lysegrønn Google-aspirant :p
 

Ståle

Medlem
Er det vanlig at trafikken fra Google "dupper" litt før den kommer seg igjen etter et par dager, eller vil dette mest sannsynlig vare en stund?

Ja, det kan skje. Avent noen dager for å se om det normaliserer seg igjen.
 

Ole

Medlem
Google gjør en oppdatering/"rekalkulering" på mange nettsteders plasseringer for tiden. Har merket dette veldig godt selv. F.eks gikk ett av mine nettsteder fra å ha en lang rekke førsteplasser til å nærmest forsvinne ut av søkeresultatene. Det tok vel i overkant av en uke, så var det aller meste tilbake som normalt.
 

raakanin

Medlem
Nå har det gått over tre uker uten at jeg har blitt indeksert igjen, men jeg har funnet en mulig kilde til problemet, og lurer på om noen av dere kan lette mitt hjerte ved å bekrefte at dette kanskje er feilen:

I går så sjekket jeg Google Webmaster Tools hvor jeg så at det var feil på sitemapen min, jeg sjekket så opp Wordpress hvor jeg vanligvis har et Sitemap-innstikk installert, og det var selvfølgelig ikke aktivt. Det er nå fikset, og det står nå at Sitemapen er i orden, men sidene i sitemapen er fortsatt ikke indeksert - hvor lang tid tar det før de blir det?

Kan det være dette som har gjort at besøkstallet fra Google har gått fra 200-300 per dag til 20-30 per dag?

Her er et bilde med oversikt over tapet som har skjedd når det gjelder besøk fra søkemotorer.

Det er egentlig helt utrolig at jeg ikke har kommet på å sjekke Google Webmaster Tools før :$
 
Sist redigert:

SolidHost

Medlem
Selv om sitemap'en din ikke lå inne i webmaster tools, så tror jeg ikke det skal ha en så stor innvirkning på trafikken din. Selv om man har sitemaps liggende inne, så kan det ta ukesvis før google faktisk indekserer alle sidene dine (i hvertfall før de finnes i indeksen). Men som sagt, dette er bare noe jeg tror basert på egen erfaring. Mulig at noen har andre svar på dette.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Altså, først så skriver du at trafikken nesten er borte, og det neste du kommer med er at det er snart 3 uker siden du ble indeksert på nytt. Har du i det hele tatt vært ute av indeksen til Google,? eller rangerer du bare dårlig på søkeordene som du tidligere har rangert bra på?

En ting du kan forsøke i Webmaster Tools, er og be om ny vurdering av nettstedet ditt. Det kan jo være du er straffet for ett eller annet greier. Det er på en måte umulig og si hva du kan være straffet for ettersom ingen vet hva for ett nettsted dette dreier seg om.
 

raakanin

Medlem
Mulig at jeg ordla meg litt feil isted - jeg har mistet mye av trafikken jeg fikk fra google, altså fra 200-300 besøkende til 20-30 besøkende. Jeg nevnte det med indeksen fordi Google Webmaster Tools gir meg beskjed om at ingen av nettsidene i sitemapen for øyeblikket er indeksert.

Nettsiden det er snakk om er Teknonytt.com. Kan ikke helt forstå hvorfor jeg skulle bli straffet.

Edit:

Altså, først så skriver du at trafikken nesten er borte, og det neste du kommer med er at det er snart 3 uker siden du ble indeksert på nytt. Har du i det hele tatt vært ute av indeksen til Google,?

Du misforso det jeg skrev:

Nå har det gått over tre uker uten at jeg har blitt indeksert igjen

Det jeg skriver er at det nå har gått tre uker (siden besøkstall fra Google sank betraktelig), og at jeg ikke har fått tilbake indeksen på sidene (som er oppført i sitemapen). Dette skrev jeg fordi Google Webmaster Tools gir meg beskjed om at ingen av sidene i sitemapen er indeksert. Jeg har ikke satt meg nevneverdig inn i dette med Google, og spør derfor om hjelp.
 
Sist redigert:

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Det er ingen tvil om at teknonytt er indeksert. site:teknonytt.com - Google-søk

Uten at jeg er noen SEOeggspert...:
Nå er jo Teknonytt en blogg som inneholder veldig mange lenker, der dere kommer med mange gode tips til forkjellige tjenester og slikt. Har dere sjekket i Google om Google kanskje ikke liker disse nettstedene før dere linker til dem? Jeg vil jo tro at dersom dette er en gjenganger, at Google vil gi en straff på en eller annen måte.

Nei, nå skal jeg slutte og jatte her, da jeg ikke er rette mann til og kunne hjelpe på noen måte med dette problemet. - Må nesten bare ønske deg lykke til med og få orden på dette. :)
 

picxx

Well-Known Member
Er det bare hos google.no du har sunket på søkeordene i SERP's eller har dette også skjedd på andre tld's hos google?
Det samme har skjedd meg, og jeg har skrevet om det her på WF.

Hvorfor?
Do'n ask moi! ...
 

basicus

SEO Eggspert
Skal vi i det hele tatt kunne hjelpe deg trenger vi mer info.

Kan du fortelle litt om historikken til nettstedet?

Altså: Hvilke tiltak har du gjort i forbindelse med inngående lenker?
Har det vært gjort vesentlige endringer i forbindelse med struktur på sitet?
Hva er alderen (i følge Google) til domenet?
Har du endret noe vesentlig på innholdet?

Spørsmålene over er ikke nødvendigvis like viktige alle sammen, men klarer du å gi et noenlunde fornuftig svar på disse spørsmålene er det lettere å få et overblikk over situasjonen.

Jeg er spesielt interessert i biten som gjelder inngående lenker. Hva er historikken der - og hva slags type lenker peker inn til sitet?
 

raakanin

Medlem
OK, beklager for min totale mangel på tilstedeværelse i denne tråden.

For å gjøre en lang historie kort så ble det hele bra igjen igår, og det etter at jeg har satt opp sitemapen på nytt, i tillegg til at jeg også opprettet teknonytt.com med www. foran i Google Webmaster Tools.

Mulig jeg er helt på jordet her, men det ble bra så snart Google indekserte de fleste sidene som var i Sitemapen. Når det gjelder Teknonytt og indeksering i Google, så er det ingen tvil om at siden hele tiden har vært indeksert, men i Google Webmaster Tools så fikk jeg beskjed om at sitemapen til Teknonytt (uten www.) ikke hadde noen indekserte sider. Det samme har skjedd med Teknonytt (ned www.).

Men jeg fulgte også rådet til Atle ved å sende TN inn til ny vurdering i GWT, noe som også kan være grunnen til at dette har ordnet seg nå.

Jeg er som sagt så langt ifra å være en SEO-ekspert som overhodet mulig, så jeg setter, og har satt pris på alle råd. Det er også mye å lære av dette for meg, spesielt hvis noen kan hjelpe meg å pinpointe akkurat hvorfor dette skjedde, og om det var pga sitemapen.
 
Topp