Gratis norsk nettbutikk?

picxx

Well-Known Member
Har over tid blitt kjent med flere portaler som bl.a. tilbyr gratis nettbutikk til brukerne.
En av disse er weloveshopping.com , som vel har rundt 3 mill. brukere , selv om man er i et "lavkostland".
Er det for dyrt å tilby noe slikt i norge?
Hvorfor ikke tilby noe slikt i norge?
Vil man ikke konkurrere mot de som tar seg betalt for samme tjeneste?
Er det ikke et marked? (Det er umåtelig mange som betaler en masse for et ekstremt dårlig tilbud!) Varp.no har en gratisløsning... vet ikke hvordan den virker.. men de gjør det neppe "gratis".

Lurte litt på dette, ettersom jeg er på vei inn i netthandel"sfæren".

Kunne tenke meg en eller flere gratis nettshopper.. kanskje på samme måte som blogg.no er for blogger, og hvor man lister butikkene på portalen. Hvorfor utvider ikke "de store" med noe slikt..? Over tid vil de kunne tjent en masse... men bedre med smått og godt?

Mye røl fra meg, men om du ikke vet om noen norske... vet du om noen gode engelske? :D
(Back to basic.. i know!)
 

tyr897

Medlem
Hva vil gratis si? Man driver jo som regel ikke veldedighet i denne bransjen.

Så gratis som i ingen oppstartskostnader, eller månedlige gebyrer - men provisjon på varer eller leads fra portalen? Eller bare generelt gratis? Hvis sistnevnte så ser jeg ikke helt hvordan de store skulle kunne tjene masse, men man kunne jo selvsagt ha en freemium modell.
 

picxx

Well-Known Member
Privatpersoner kan selge varer på finn/ebay/qxl.

Selvsagt kan de det.
Blir det mere useriøst om produktene selges fra sider som tilbyr gratis nettbutikker?
Selgeren er jo fremdeles den samme.
 

picxx

Well-Known Member
Hva vil gratis si? Man driver jo som regel ikke veldedighet i denne bransjen.

"Gratis", som i du tilbyr meg en gratis nettbutikk, pluss en del besøkende, og jeg vil jobbe for å selge mest mulig fra min butikk (som sikkert har en eller reklame til portal), pluss jeg kanskje fikser meg eget domene som jeg annonserer med, som fremdeles tilhører din portal.

Her bor det 65 mill. mennesker , ok.
Men, de færreste vet hva en pc er engang.
Likevel finnes det tre slike portal her.

Portalene består rått sett av:
- Annonsering av egne tjenester
- SMS tjenester
- Musikk og video tjenester
- Nettbutikk (gratis)
- Chat
- etc.

Personlig ville jeg trodd f.eks. biip hadde et veldig bra potensiale her.
De har brukere, de vil ha flere brukere... hvordan?
La de få en nettbutikk!
La de selge ting!
Hvorfor ikke?

Skjønner dere som ikke vil gi en MB båndbredde gratis., men som "stormen" og andre her inne, bør man tenke litt frem i tiden.

"To give is to get" er det noe som heter... mon tro om det ikke er noe sanning i det?
 

tyr897

Medlem
Det er klart man kan gi ut ting gratis, men noe må man få igjen for det, på sikt. Det kan godt være i form av reklame eller brukermasse dersom en kan konvertere denne, men dersom hver enkelt butikk promoterer på eget domene og ikke driver noe tilbake til portalen vil ikke dette ha noe for seg.

Det jeg lurer på er hvordan er disse tjeneste i Thailand lagt opp, driver de reklame fra nettbutikk til portalen?

Når jeg sier at en ikke driver veldedighet i denne bransjen, mener jeg at på sikt skal man jo tjene penger på dette - om enn ikke direkte.
 

picxx

Well-Known Member
Det jeg lurer på er hvordan er disse tjeneste i Thailand lagt opp, driver de reklame fra nettbutikk til portalen?

Selvsagt.
Du har en (liten) link fra selve butikken, og i tillegg får du en masse cloakede domener til å linke til butikken (som igjen linker til deg).
Mannen som startet weloveshopping solgte den for 4 år siden til True, som er landets største mobilselskap (telenor er nummer to!) for rundt 40 millioner baht (rundt 7 mill kroner).

At dette ikke skulle la seg overføre til norge, selv om det er få innbyggere, MEN mange brukere!, har jeg vanskelig for å tro?

Nå er jo ikke akkurat norge kjent for å være innovasjonsrikt på internettfornten da, hehe.
(nettbutikker ble vel kjent etter år 2000... LOL)

Men når bøndene har fått satt potetene, vestlendingene hadde fått brent sine sauhau og trønderne fått solgt unna sin heimbreint, ... en gang inn i fremtiden.. DA .. hadde vel kanskje norge vært klare?
 

Knut

Medlem
Det største problemet med dette er vel at ordet "gratis" i norge er tabu for mange.
De fleste skal se pengene samtidig som de de blir brukt, og er lite villige til å se kronene som kommer senere.

En slik tjeneste tror jeg ville være en god investering for de som allerede finnes, som før nevnt f.eks. Biip. Ungdomssider som Deiligst, Blink, Nettby osv tror jeg også ville vinne på en slik tjeneste, og så har man alle datingsidene der "alle" har en kommode å selge.

Inntektene kunne komme i form av økt trafikk eller ta en liten krone for hvert salg. allikevel ville det anses som en gratis tjeneste for de aller fleste "Kari og Ola'er"

Eller: " Send sms til XXXX og få en gratis nettbutikk og selg hva du vil. Meldingen koster 50 kroner"
 

Bjørnar

Gründer
jeg liker ideen. vi har vel hatt lignende saker med webshop før, jeg tror sågar jeg har sett noen hatt en slik site til salgs enten her eller på toppselger for to-tre år siden.

dersom noen har en teknisk løsning på dette, så er jeg med ;)
 

Gaasehud

Medlem
Husk at det sikkert er en del her inne som kan bli litt gretne av det -- blir jo vanskelig å starte/drive nettbutikker for de som gjør det på et litt seriøst nivå. Åh, Gud; om noen år er det webshop alle har, slik som blogg nå. :p Ånei, ånei...
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Om jeg har forstått hele greia riktig så er jo på en måte dette snakk om et nettbutikk-community hvor alle medlemmene altså er eiere av nettbutikker. Kort fortalt kan man vel også kunne kalle det for et lite kjøpesenter på internett hvor alle de besøkende da er folka som skal ut og shoppe litt. (Ja, dette var nå slik jeg oppfatta hele greia kan man si. Rett meg gjerne om jeg har misforstått noe.)

Den eneste store forkjellen jeg kan se på dette og f.eks Qxl.no, Ebay og gjerne også amazon må jo være det at butikkeierne har muligheten for å kunne kommunisere med hverandre og sikkert og lære litt av hvert fra hverandre. Alt sammen kan jo også være veldig seriøst med en slik tjeneste, og jeg tror absolutt ikke det ville vært negativt for kunden og samle nettbutikker i en portal.
 

picxx

Well-Known Member
Om jeg har forstått hele greia riktig så er jo på en måte dette snakk om et nettbutikk-community hvor alle medlemmene altså er eiere av nettbutikker.

Ikke helt.
Nettbutikken vil bare være en del av det du/andre tilbyr brukerne.
De kan i tilegg:
- opprette blogg
- lage egen hjemmeside
- kjøpe sms tjenester
- bestille webhotell
- få egen maildresse (tjener?)
- bilde og fil opplasting?
- etc...
- etc..
- etc.

Jeg snakker i bunn og grunn bare om en modul allerede eksisterende portaler kan implentere.

Om noen ønsker å starte en tjeneste basert kun på denne ideen vil det jo dra noen brukere, men en må se på et helhetlig tilbud. Man går ikke på den lokale rema1000 om "city syd" ligger 100 meter unna :)
 

picxx

Well-Known Member
Husk at det sikkert er en del her inne som kan bli litt gretne av det

Det tror jeg ikke.
De som tilbyr tjenester for betaling har en helt annen brukergruppe enn de som tilbyr det gratis.
 
Topp