Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Guide: Verdisetting av nettside

Elemil89

Medlem
Hei alle sammen! Jeg har lest en del her inne i det siste. Jeg ser at en del spør rundt prissetting av websider. Jeg er på min master innen finans, så jeg tenkte å prøve å dele mine tanker rundt dette temaet.

Jeg kommer til å lage en relativ enkelt analyse sett fra kjøpers` synspunkt. Jeg prøver å dekke det viktigste!

Først vil jeg presentere tre begreper:

Risikofri rente = den renten han ellers ville fått i banken

Risiko bonus = den ekstra avkastningen en investor vil ha for å ta en risiko. I denne sammenhengen kan det være sjansen for å bli utestengt fra søkemotorer eller kommende konkurrenter. Her tar jeg også med kostnaden\arbeidet med å innkassere gevinsten. I en bank kan kan man ta ut pengene gratis og når som helst. Det kan man ikke med en webside. Derfor er dette noe man også må kalkulere inn i kjøpspris.

Skatteskjold = Dette er den fordelen (evt. ulempen) man får med å gjøre en investering mtp. skatt.

Med dette kan man da komme fram til det jeg velger å kalle:

Grunn avkastning:For å finne denne må man ta: risikofri rente + risikobonus +/- skatteskjold.
Dette kravet er det investoren krever for å være villig å gjøre sin investering.
Hvis investoren kommer fram til at GA er 7% vil han da være villig til å betale kr. 0 for en side med 7% avkastning. Når jeg skriver at GA=0 betyr det at investor er indifferent til investeringen. Altså at han like gjerne kunne hatt pengene i banken.

Det er viktig å gjøre en total vurdering av siden La oss si at GA er over minimumskravet. Da har nettsiden en verdi. Spørsmålet er hvor mye. Dette er et komplisert spørsmål her har jeg listet opp faktorer som jeg mener må kalkuleres inn:

Arbeid: Hvor mye og hvor kvalifisert arbeid må legges ned i siden? Hvis siden ikke trenger arbeid, kan man klare seg med en GA=0. Hvis avkastningen er litt høyere enn GA, men siden trenger mye arbeid, har den fremdeles ingen verdi.

Verdier:: Hvis GA=0, kan en side fremdeles ha en verdi i form av ressursene. Har man unike templates, programmer eller noe annet som andre er villige å betale for? Da har siden en verdi på over 0. Her er det viktig å se på om verdiene er REALISERBARE. Det hjelper veldig lite å ha noe som det er lagt mye arbeid i, om ingen vil betale for det.

Vekstutsikter: La oss si at GA=0. Men siden er for en bransje som er på vei framover. Da vil GA stige i framtiden og siden har en verdi som er basert på forventninger. Motsatte vil oppstå om GA>0, men siden er i en synkende bransje. Da kan det være slik at siden like vel ikke har en verdi.

Tidshorisont: For at en investor skal være indifferent mellom å eie en side og ha pengene i banken kreves GA=0. Men det er en forutsetning for dette. Det er at Websiden varer evig (på samme måte som at pengene i banken ikke forsvinner). Her er det viktig å kalkulere levetid på prosjektet.

Nå har jeg skrevet om det jeg mener er med å påvirke verdien. Det er garantert flere faktorer som spiller inn, så man må bruke hodet på hvert enkelt tilfelle. Nå skal jeg komme med et eksempel om hvordan jeg ville verdsatt en webside:

En webside for regnskap blir vurdert solgt for 1 000 000. Denne siden har et integrert renskapsprogram som har en verdi på 100 000. Inntektene til siden er på 500 000 i året, og utgiftene er på 200 000.

Risiko-fri rente er på 3%.

Først regner jeg ut min GA:
Risiko-fri rente (3%) + risiko bonus ( her ønsker jeg 3% ekstra for å være villig til å ta risikoen) = 6%. Jeg sette skatteskjold til 0 da alt er finansiert av min egenkapital. Jeg må også betale skatt av Risiko fri rente. Denne setter jeg til 0, for å ikke gjøre det for komplisert.

Jeg tror ikke at dette prosjektet lever evig, og jeg forventer heller ingen vekst (dog, så forventer jeg at inntektene holder følge med inflasjonen). Jeg setter levetid av prosjektet til 20 år.

Prosjektet gir meg en inntekt på etter skatt på (om jeg velger å eie det som et AS)500 000-200 000= 300 000*(1-27)(1-28) = 157 680

Siden inntektene stiger med inflasjonen, dropper jeg å ned-diskontere:

Inntekt over 20 års periode = 157 680* 20 = 3.15 mill
Verdien av siden er etter 20 år null. Programmet som i utgangspunktet var verdt 100 000 har heller ingen verdi, da det er gått 20 år (og ingen vil betale for det).

Nå sammenligner vi dette med GA.
Jeg har et krav på 6%. Dvs. at om siden blir solgt for 1 mill, vil jeg ha 6% avkastning på total investeringen hvert år. 1 000 000*1.06^20 = 3.2 mill.

Med et avkastningskarv på 6% er jeg ikke villig til å betale 1 000 000. Grunnen til dette er fordi jeg skulle tjent 3.2 mill på investeringen, men jeg får bare til 3.15.
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Jeg tror ikke at dette prosjektet lever evig, og jeg forventer heller ingen vekst (dog, så forventer jeg at inntektene holder følge med inflasjonen). Jeg setter levetid av prosjektet til 20 år.

Fin utregning! Men, 20 år er svært leeeeeeeeeeeeenge i Internettverden.
 

Tonny Kluften

Administrator
Det var jo en grundig og interessant gjennomgang.

Mulig dette er riktige tall for en økonim/investor, men for meg er det minst et par ting her som ikke stemmer med virkeligheten.

- Risikobonus på 3%, det virker veldig lite på investering i nettsider, det er meget høy risiko å investere i nettsider.
- 20 års levetid, ingen som kjøper nettsider kan regne med at man innehar samme posisjon i markedet i 20 år. Kankje 5 år er mer realistisk.
 

Elemil89

Medlem
Hei.

Det er opp til hver enkelt å gjøre analyser, og regne %. Jeg tok tall litt ut fra luften, bare for å vise matten som ligger bak.

Jeg er overbevist om at Risikobonus og levetid varierer veldig fra bransje og prisklasse.

Å bruke en levetid på 5 år, for en million-side, vil etter min mening være et for kort tidsperspektiv. Dog, så er dette litt uinteressant. Jeg tok bare å puttet inn tall for å kunne ha et eksempel. Jeg kjenner ikke bransjen for "selskaper priset til en million innen regnskapsføring".

Men jeg er nok enig i at 20 år er litt lenge. Personlig hadde jeg villet økt risiko-bonusen betraktelig om jeg måtte benytte meg av 20 år.

MEN: se heller på matten som ligger bak, og si heller om det er noe der jeg kan forbedre, endre eller som jeg ikke har tatt hensyn til.

Edit:
Hadde man hatt lyst til å gjøre utreiningen enda mer realistisk, kan man vekte levetiden.

Dvs. at jeg setter opp forskjellige senarioer, og verdier av selskapet:

0.1 for at prosjektet er verdt 0 om 1 år
0.3 for at prosjektet er verdt 0 om 5 år
0.3 for at prosjektet er verdt 0 om 8 år
0.2 for at prosjektet er verdt 0 om 10 år
0.1 for at prosjektet er verdt 0 om 15 år

Ut i fra dette kan man finne forventet levetid. Basert på stor spredning, kan man derfor legge dette til Risikobonus (som går i været). osv osv..
 
Sist redigert:

looper

Medlem
Er vel ingen hemmlighet at nettsider skiller seg ut når man skal selge/kjøpe. Se f.eks på caser som Myspace og Biip.no. 5 år er max...
 

Elemil89

Medlem
Ok, folkens.
For å prøve å svare litt!

Zapotek: Levetid er et anslag. Man lager scenarioer, vekter dem med % sjanse, og kommer fram til et best mulig anslag. Jeg er enig i at Facebook ikke er 100% bankers i et 5 års perspektiv. Men man må rett og slett vekte, for så å komme fram til et anslag. Er det stor spredning på vektingen (altså; vanskelig å lage et anslag), vil man kompensere for dette med å øke kravet til risiko bonus.

Looper: Det er matten som ligger bak, ikke tallene. Jeg kjenner fremdeles ikke den bransjen som jeg brukte som eksempel :)

I mitt eksempel tok jeg en regnskapsside. Med omsetning 500 000 og kostnad på 200 000. I dette tilfellet, vil jeg anse det som en side med klienter med behov for regnskaps-assistanse. Ikke noe mote-greier for 15 åringer. Eller noe som følger trender.

Edit:

Hvis noen som har peiling på litt mer konkrete tall/risiko bonus har lyst til å lage et eksempel, er det velkommene til å gjøre dette :)!
 
Sist redigert:
Topp