Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Håndtere hosting på vegne av kunder - VPS, Dedikert, Cloud?

nilsga

Medlem
Vurderer å starte en business som innebærer å hoste løsningen på vegne av kunder. Min umiddelbare tanke var å kjøpe dedikerte servere hos f.eks. Hetzner eller OVH, installere Xen og dele opp serveren i X antall DomU (beregner ca 8 virtuelle servere med en 32GB-server). Så for hver 8. kunde vil jeg investere i en ny server.

En annen mulighet er kanskje å kjøpe en VPS-server (eller bare vanlig webhotell) pr kunde. Det vil bli en mye lavere oppstartskostnad, men jeg er usikker på hvilke muligheter man har i forhold til management/overvåkning med mange VPS-instanser. I praksis er det jo det samme som å tilby virtuelle servere fra en dedikert server, men der har man i det minste "gruppert" de 8 og 8 (hvis det blir det endelige antallet pr server).

Hva finnes av software/platformer for en slik type business? XenServer, XCP, SolusVM, Proxmox? Eller blir det bare å overkomplisere ting? Aller helst burde alt kunne vedlikeholdes fra ett admin-konsoll. Men det kan kanskje bli vanskelig så lenge man ikke har kontroll over IP/Subnets etc.

Alle tips mottas med takk! :)
 

Handyhost

Medlem
Cloudlinux er en komersiell linux distro som ved hjelp av en kernel implementering enkelt lar deg bestemme hvor mye minne, cpu, antall web server prosesser etc hver kunde skal kunne bruke.

I motsetning til xenserver og solusvm så er ikke brukerne på egne virtuelle servere. Tenk på det som en vanlig enkel server med flere brukere, men der kernel passer på at ikke en av brukerne bruker så mye resurser at det går ut over de andre brukerne.
 

quicktech

Medlem
Det første som slår meg er at jeg ville analysert litt bedre hva som egentlig skal hostes. Du skriver "hoste løsningen for kunden". Hva er løsningen? Det er forskjell mellom firmasider basert på wordpress og nettaviser :)

Hvis du analyserer litt mer konkret hva slags type tjenester du har tenkt å hoste så kan det være enklere å gi råd og tips i forhold til valg av platform og kapasitet.
 

adeneo

Medlem
Nå vet ikke jeg hva "løsningen" som skal hostes er for noe, men det virker umiddelbart som om det er noe som trenger enormt med ressurser?

En stk VPS / cloud per bruker, eller 8 på dedikert server, gjør at jeg kommer frem til at hver kunde på et hvert tidspunkt må ha minst 4gb diskplass, store mengder prossessortråder og minne tilgjengelig, og samtidig omtrent 100mbit tilkobling, per kunde?

Nå er det ikke noe fasitsvar på hvor mange nettsider som går på en server, men vanlig kjipe "restauranten på hjørnet" nettsider går det normalt 500+ av på en slik dedikert server ?
 

nilsga

Medlem
hawkbay skrev:
Det første som slår meg er at jeg ville analysert litt bedre hva som egentlig skal hostes. Du skriver "hoste løsningen for kunden". Hva er løsningen? Det er forskjell mellom firmasider basert på wordpress og nettaviser

Jeg vet jo hva som skal hostes :) Det er en standardapplikasjon, relativt ordinær PHP/MYSQL-sak. Så kravene er ikke ekstreme. 1 vcpu, 2 GB RAM, 50GB diskplass holder nok for de aller fleste kundene. En del av konseptet er at kunden selv ikke skal ha noe med konfigurasjon av hardware/software å gjøre. De skal kun forholde seg til selve applikasjonen som tilbys.

adeno skrev:
Nå er det ikke noe fasitsvar på hvor mange nettsider som går på en server, men vanlig kjipe "restauranten på hjørnet" nettsider går det normalt 500+ av på en slik dedikert server ?

8 pr server var ikke så veldig gjennomtenkt. Etter å ha regnet litt burde det iallefall være mulig med det dobbelte (2 GB RAM pr virtuelle server). Målet i seg selv er ikke å få flest mulig "nettsider" inn på hver server. Det er viktigere med isolasjon og garanterte ressurser, og det var derfor jeg umiddelbart tenkte på Xen. Men du har forsåvidt et poeng. Det kan være aktuelt å dele inn i pris/garanti-klasser der man kanskje kan tilby en "volum"-modell til en rimeligere penge.

hawkbay skrev:
32GB betyr vel minne - ikke diskplass?

Ja, glemte å nevne det. Det er selvsagt 32 GB RAM.
 

adeneo

Medlem
Så du mener du trenger 4 gigabyte med minne og 50 gigabyte med diskplass for en relativt ordinær PHP/MYSQL-sak per kunde ?

Dette høres da unektelig ekstremt ut etter min mening, og kravene passer vel akkurat med Host1 sin VPS XXL til rundt 1200,- i måneden, men jeg ville tro en slik VPS er kapabel til noe mer enn å serve en enkelt kunde, men nå vet ikke jeg noe om denne applikasjonen, så det er mulig du har rett.

Jeg synes 2 gigabyte minne dedikert til hver enkelt kunde høres mye ut det også, og ville tro en cloud løsning var bedre egnet, men det kommer vel an på bruksmønster og slikt, og den som best kan svare på dette og gi deg en fornuftig pris er nok en host, og dersom du trenger såpass mye hardware per kunde, ville jeg tro det var mye rabatter å hente ?

Man regner vel normalt ikke slik at dersom en nettside / applikasjon maksimalt kan dra nytte av så og så mye minne, og et visst antall tråder, så allokerer man dette per instans, man regner normalt slik at bruksmønsteret taes hensyn til, og for eksempel i en cloud vil ressurser tildeles den instansen som trenger de, i stedet for at det alltid står ressurser tilgjengelig osv.
 
Sist redigert:

nilsga

Medlem
Utregningen er relativt "naiv". Bakgrunnen for den var en form for garanti for de ressursene som ble reservert. Jeg er klar over at man sansynligvis kan "overbooke" ganske kraftig, og slike innspill er veldig nyttige. Hvilken faktor for en slik overbooking er det normalt å bruke innenfor en viss garanti? Eller for å si det sånn, hvor mange VPS-servere vil en kvalitetshost våge å dele opp for en gitt hardwarekonfigurasjon?

2 GB RAM er ikke helt på jordet for noen bruksmønstre av applikasjonen, men det er selvsagt i noen peaks. Jeg vil tro det er mer "slack" å gå på på CPU-bruken.

Edit: Nei, 4GB pr kunde var en tidligere antagelse. 2GB er nok mer reelt.
Edit2: damn you, autocorrect!
 
Sist redigert:

adeneo

Medlem
Nå er det midt i helgen, men det er jo vanligvis en del hoster som sikkert kan svare bedre på "hvor mange sider går det på en server" spørsmålet?

En enkel statisk side, slik som var vanlig for ti år siden, som kun gjør noen få forespørsler til serveren per sidevisning, css, javascript, samt noen bilder osv. krever nesten ikke ressurser, og dersom bildene ikke er store kan man vel dytte noen millioner slike sider inn på en server.

Wordpress er for eksempel langt mer krevende, og på grunn av måten databasen brukes, helt borti natta bruk av globale variabler og andre lite optimale løsninger, krever wordpress en del ressurser.

Så er det selvfølgelig trafikken, en enkel side med en million besøkende tilsvarer lett en million sider med en besøkende osv ???
 

adeneo

Medlem
Til syvende og sist så er det egentlig trafikk som avgjør, og med det menes hvor mange brukere applikasjonen din kan klare å betjene samtidig.

Dersom du har diskplass nok kan du legge inn en million wordpress sider på en server, dersom de ikke har noe trafikk.
En server kan også bli for lite for en eneste wordpress nettside som har enormt med trafikk, og det kan da være behov for å se på nginx, sharding av databasen osv.

Det er umulig å svare på dette uten å engang ane hva det er snakk om, men jeg ville tro at en rimelig standard server klarer 100+ wordpress sider dersom trafikken er moderat, men som sagt, dette er sikkert noe en host kan svare mye bedre på ?
 

nilsga

Medlem
Etter å ha lest meg litt opp på CloudLinux vil jeg ikke helt avskrive det som et alternativ. Men jeg er lite kjent med cPanel/whm. Jeg har alltid trodd at cPanel kun er et verktøy for brukeren av hosting-kontoen, ikke for selve tilbyderen (meg, i dette tilfellet). Men jeg forstår det slik at man ville brukt cPanel samme installert på en server med (feks) CloudLinux for å sette opp "plans" opprette LVEer for hver kunde?
 
Topp