Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Høy nedetid på min webhost

appelsin

Medlem
Jeg har problemer med min webhost igjen. Sidne jeg ikke er særlig teknisk anlagt, kvier jeg meg fra å gå bort i fra min vante shared hosting hos Bluehost.

Som dere ser av bildevedlegget, er nedetiden horribel på en av mine Bluehost-konti (ca. 10 nettsider på denne kontoen). Trafikken er ikke spesielt høy, men de er knyttet til databaser og brukerne kjører spørringer mot databasen. Jeg vet ikke om dette er med på å påvirke nedetiden.

Utskriften er hentet fra nettsideovervåkningstjenesten Vakthund.no. Som dere ser har Januar 2013 åpnet forferdelig, og kommer til å knuse alle rekorder for nedetid.

Mitt spørsmål til dere er:

1. Hva slags server bør jeg velge? Dedikert, VPS?

Jeg ønsker å ha en server som er stabil, og som kan ha mange nettsider tilknyttet samme server. Noen tips til hvordan jeg bør organisere dette, hvilken hostingleverandør osv?
 

Vedlegg

  • nedetid.jpg
    nedetid.jpg
    13,5 KB · Sett: 28

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Trafikken er ikke spesielt høy, men de er knyttet til databaser og brukerne kjører spørringer mot databasen. Jeg vet ikke om dette er med på å påvirke nedetiden.

Det kan det godt være, og du bør finne ut hvorfor du har nedetid. Er andre sider på samme host også nede, eller er det kun dine?

Hvis brukerne kjører spørringer som f.eks. låser en MyISAM tabell i lang tid, så kan denne hindre andre sider i å bruke tabellen (nedetid).

Hvis nedetiden skyldes dårlig bruk av database, så vil du få problem uansett hvilken host du bruker. Feilsøking av databasebruk kan være krevende, men du kan jo begynne med EXPLAIN på brukernes spørring, og høre med Bluehost om dine spørringer dukker opp i MySQL "slow log"
 

ptomter

Medlem
Ta også en titt på våre webhotell som vi tilbyr på servere som er plassert hos DigiPlex i oslo. Kundeweb - Domenetorget DA Vi tilbyr cpanel og rask support, og hjelper deg med overføring gratis fra eksisterende webleverandør-
 

hvaer

Medlem
Hvorfor ikke folk ikke bruker Cloudflare i større utstrekning skjønner ikke jeg. Cloudflare vil gi deg oppetid, selv når serveren er nede, og gir deg tilnærmet samme hastighet på sidene dine, uavhengig hvilket land de er hostet i.
 

zapotek

Medlem
Hvorfor ikke folk ikke bruker Cloudflare i større utstrekning skjønner ikke jeg. Cloudflare vil gi deg oppetid, selv når serveren er nede, og gir deg tilnærmet samme hastighet på sidene dine, uavhengig hvilket land de er hostet i.

(Dette burde strengt tatt bli en egen tråd men..) Bruker du Cloudflare selv? Merket du stor forskjell før og etter i ytelse / oppetid? Hvor store nettsteder bruker du det på?
 

hvaer

Medlem
(Dette burde strengt tatt bli en egen tråd men..) Bruker du Cloudflare selv? Merket du stor forskjell før og etter i ytelse / oppetid? Hvor store nettsteder bruker du det på?

Selvsagt bruker jeg det selv. Cloudflare gir langt bedre aksesstider, og det er nær sagt ingen forskjell om jeg forsøker å komme til via USA, Australia, eller Estland. (ved hjelp av HMA VPN).

Hva angår oppetid, så har jeg aldri hatt noe problem med hostene mine på det, så det kan jeg ikke si noe om, men aksesstider og generell hastighet går vesentlig raskere, samtidig som båndbreddebruken går vesentlig ned.

Nå har jeg ingen større sider på det, men jeg har hatt sider som har hatt opp mot 20000 unike i måneden, hvor jeg uten problemer fortsatt kunne kjøre på shared server hos Hostgator. Nå skal dog alle sidene mine være på servere i Norge og Sverige, ettersom jeg har sett at det ikke gir noen merkbar effekt på hvor siden er hostet, når man bruker cloudflare.

Mitt neste prosjekt, som er ett sosialt medie som jeg har avdekket marked for, kan med rette markedsføring fort få 35,000 unike brukere, og den serveren skal hostes i Sverige, med støtte fra Cloudflare Business.
 

appelsin

Medlem
Det kan det godt være, og du bør finne ut hvorfor du har nedetid. Er andre sider på samme host også nede, eller er det kun dine?

Hvis brukerne kjører spørringer som f.eks. låser en MyISAM tabell i lang tid, så kan denne hindre andre sider i å bruke tabellen (nedetid).

Hvis nedetiden skyldes dårlig bruk av database, så vil du få problem uansett hvilken host du bruker. Feilsøking av databasebruk kan være krevende, men du kan jo begynne med EXPLAIN på brukernes spørring, og høre med Bluehost om dine spørringer dukker opp i MySQL "slow log"

Jeg bruker både MyISAM og InnoDB. Er det noen å foretrekke fremfor den andre?
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Jeg bruker både MyISAM og InnoDB. Er det noen å foretrekke fremfor den andre?

De har begge sine bruksområder, og du bør lese deg opp på forskjellen. Når det er sakt, så låser spørringer på InnoDB ikke hele tabellen, men kun enkeltrader. Dvs. at en dårlig spørring ikke vil sperre tabellen til den er ferdig - hvilket kan være årsak til dine problem.
 

appelsin

Medlem
Du har vel alt på cPanel og da kan du bruke en annen host som har cPanel og bare få hjelp fra dem med å flytte over alt. Host1, Solidhost, Hostgator + 1000 andre.

I dag bestilte jeg Hostgator, og det viser seg at Hostgator og Bluehost er eid av de samme folkene. Jeg fattet mistanke da jeg så at supporten var helt lik.

Med andre ord skal jeg kansellere denne hostingavtalen.
 

appelsin

Medlem
De bruker sikkert samme supportsoftwaren ja, som tusen andre. Er du sikker på at det er samme eier?

Jeg spurte dem på supporten. De sa det var samme eier.

Vi tror det er mye konkurranse i økonomien, men så er det et par aktører som eier alle "konkurrentene". Dette gjelder også for matvarer, telecom etc. Sjekk vedlegget
 

Vedlegg

  • monopoler.jpg
    monopoler.jpg
    31,9 KB · Sett: 24
Topp