Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hacket

onlyme

New Member
Så har jeg lært en ting. La aldri en designer få tilgang til ftp. Hyret en designer til å lage et wp custom design. Bra jobb, men dagen etter var det plantet 3 filer med virus i roten på domenet. Om det var designeren eller passord på aveie i mail får jeg vel aldri svar på:)
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Det er vel like greit og nevne, aldri gi noen andre enn deg selv og dem du stoler på tilgang til dine egne webhoteller.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Så har jeg lært en ting. La aldri en designer få tilgang til ftp. Hyret en designer til å lage et wp custom design. Bra jobb, men dagen etter var det plantet 3 filer med virus i roten på domenet. Om det var designeren eller passord på aveie i mail får jeg vel aldri svar på:)

Og hvordan vet du at det ikke er DIN maskin som er infisert?
 

onlyme

New Member
Det er derfor man burde ha flere ftp-kontoer, og ikke gi alle root tilgang.

Da kunne man i tilegg sjekket i en logg hvilken konto som lastet opp filene.

Hadde bare dette domenet på den serveren. Hvordan kan jeg finne ut hvem som har gjort det?
 

onlyme

New Member
Det var design firmaet som var årsaken. Amerikansk design firma som i dette tilfellet hadde brukt en ekstern hjelper fra et lavkostland til å innstalere et script på siden fordi de ikke fikk det til selv:)
 

picxx

Well-Known Member
Skjønner ikke hvorfor noen som skal lage et wp design trenger ftp tilgang?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Skjønner ikke hvorfor noen som skal lage et wp design trenger ftp tilgang?

installere designet? hvis det er et custom design orker man jo ikke å gjøre alle linker/funksjoner til de generelle, men tillater spesielle løsninger for den ene spesielle siden.

Og det er jo helt greit. Men da må man altså ha FTP. En annen ting er at det å lage et design og kode det sammen og sette det opp på serveren (inst. wordpress, themet og plugins) ofte er små deler i samme jobb.
 
Topp