Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hacking av Wordpress

moments

Medlem
Hei

Jeg fikk en til å hjelpe meg med et par ting på min webside for kr. 200,-
Han gjorde jobben raskt og effektivt, og jeg lovet å betale han 500 kr,-

Pengene ble sendt via kontonr han oppgav men han mener å aldri ha mottatt dem. Når jeg sjekker bankkonto ser jeg at de ikke har blitt trukket heller. Dette er sendt på nytt i dag da jeg kom hjem fra utlandet etter å ha vært i begravelse.

I mellomtiden har denne personen (som er her på WF) hacket seg inn på min hjemmeside, gjort endringer og tatt ned siden. Uten å informere meg om noe som helst på forhånd. Han hadde mitt telefonnummer. Og jeg hadde byttet passord men likevel har han fått dette til.

Jeg har 2 av hans kontonr. og gjennom dette er det mulig å spore han opp da en av mine venner jobber i bank. Jeg vurderer om det er grunnlag for å politianmelde dette eller er det bedre å gjøre det på en enklere måte også? Jeg kjenner nok av de også!
 

zapotek

Medlem
Det enkleste er vel å be han om å laste opp nettsiden igjen. Du har jo betalt nå sier du, så da skulle det vel ikke være noe problem.
 

moments

Medlem
Det enkleste er vel å be han om å laste opp nettsiden igjen. Du har jo betalt nå sier du, så da skulle det vel ikke være noe problem.


Jeg har nå fått alle opplysninger jeg trenger om han, med bostedsadresse, telefonnummer, firmaopplysninger osv. Og selv om jeg har betalt er dette fremdeles ulovlig. Ingen kan ta ned en bedrift uten å informere om dette. Det er også hacket og fjernet min opprinnelige adresse. Politiet ba meg om å politianmelde dette idag. Uansett er det ikke lenger enn en flytur opp til Alta om jeg velger å la andre løse denne saken på andre måter.
 

zapotek

Medlem
Du oppgir litt for lite informasjon til at vi kan avgjøre om du bør anmelde vedkommende eller ikke. F.eks. når skulle du egentlig ha betalt fakturaen? 5 dager siden, 1 måned, 6 måneder?
 

moments

Medlem
Du oppgir litt for lite informasjon til at vi kan avgjøre om du bør anmelde vedkommende eller ikke. F.eks. når skulle du egentlig ha betalt fakturaen? 5 dager siden, 1 måned, 6 måneder?

1.Det er ikke en faktura. 2. Det er ikke noe bestemt tidspunkt på når den skulle betales. (men dette er snakk om ca. 2 uker). 3. Å gå inn og slette/hacke seg inn på en web til en bedrift er rett og slett straffbart.
 

zapotek

Medlem
1.Det er ikke en faktura. 2. Det er ikke noe bestemt tidspunkt på når den skulle betales. (men dette er snakk om ca. 2 uker). 3. Å gå inn og slette/hacke seg inn på en web til en bedrift er rett og slett straffbart.

Med andre ord en privatperson altså. Drygt å slette siden etter 2 uker ja, men spørsmålet du bør stille deg er hvor mye ressurser du gidder å bruke videre på saken. Fra mitt synspunkt ville jeg gjort hva jeg hadde kunnet for å få siden opp å gå igjen.

Bare for å komme med en bedriveterkommentar helt tilslutt :D : Vi har diskutert pris på webdesign opp og i mente her på WF, og dette er nok et eksempel på hvorfor man ikke alltid skal si ja til den billigste aktøren...
 

xdex

Medlem
Her er det ingen som har gjort noe som helst galt, bare så det er sagt. For det første, har han gitt deg ett produkt (på hobby basis, da det ikke forekommer noe foretak eller selskap). Produktet hadde han ikke fått betalt for, og valgte deretter og fjerne produktet, da betaling dengang ikke var gjennomført (som du selv sier her)

Er du sikker på at vedkommende har gjort de endringene du sier? hvis han innrømmer dette, er saken forsåvidt enkel (men lovens lange arm er både dyr og lang)

Dersom han ikke innrømmer dine påstander, og at du beviser hva vedkommende skal ha gjort (f.eks ved hjelp av IP-Adresse for det gjeldende tidspunkt) har du en dårlig sak.

Wordpress blir stadig utsatt for angrep, og det ligger en rekke exploits ute på nettet, "hvem som helst" kan ha gjort det du sier her, dersom det finnes hull i systemet.

Politiet ba meg om å politianmelde dette idag. Uansett er det ikke lenger enn en flytur opp til Alta om jeg velger å la andre løse denne saken på andre måter.

Dette gjør det heller ikke særlig kult, jeg opplever det nærmest som en trussel mot en anonym, hvor man tyder til andre midler.

Som jeg alltid har sagt, man satser ikke penger man ikke har råd til og tape. Har man ikke råd til 500,- bruker man ikke 500,- selv om jeg skjønner situasjonen kan være bedriten for øyeblikket.

Håper det ordner seg.
 

moments

Medlem
Hvordan vet du nå at websiden din er hacket av "hjelperen" din og ikke av andre? Du visste ikke det for en uke siden, da noen registrerte bruker "admin" på websiden din.

Takk Nils.

1. Han har innrømmet dette. Han har også tidligere skrevet at han ikke kommer inn på siden fordi jeg hadde byttet passord, noe som stemmer, men han kom likevel inn på siden.

2. Stedet hvor jeg har domenet har en del informasjon jeg har fått nå.

3. Jeg har vært i utlandet i begravelse til min bestemor og han hadde både mitt tlf. nr og mailadr. uten at det er purret på betaling. Likevel er siden slettet.

4. Ja, det kan virke som en trussel. Men noen må jo betale for dette? At han sletter en bedrifts hjemmeside uten noe videre er det han som nå må betale for dette. Heldigvis har jeg funnet ut at vi har felles bekjente og det ikke er så vanskelig å få tak i ham.
 

NilsF

Medlem
Hvis han har kontaktet deg for å få ordnet pengene og du ikke har svart så kan du skylde litt på deg selv. Men hvis ikke det er tilfelle så kan du anmelde ham.

En forsinket betaling kan ikke forsvare en slik handling. Dette blir til sammenligning omtrent som om et bilverksted tyvkopierer bilnøklene dine, stjeler tilbake bilen og kjører den i pressa (vraker den) dersom du er litt forsinket med å betale for EU-kontrollen. Eller som om et håndverksfirma brenner ned huset ditt dersom du er litt forsinket med å betale for det nye våtromsbelegget.

En leverandør kan heldigvis ikke ta seg til rette etter eget forgodtbefinnende, med eiendeler hvor det er utført et vedlikeholds- eller serviceoppdrag. Det finnes lover og regler mot sånt.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Dette er ulovlig, hvis det stemmer det som TS skriver.
Å hacke seg inn er ulovlig, og å ta ned en nettside som konsekvens av en for sen betaling er ulovlig.

Uansett er det beste for deg å løse det kjapt og smidigt. En anmeldelse drar utrolig med ressurser. Du skriver at du har overført pengene, så da kan du forvente at han ordner sin del igjen asap.

Hvis han også har hatt direkte tilgang til databasen er det en lett sak å legge til eller bytte ut en bruker.
 
Topp