Kjapp og trygg hosting for Wordpress

haha, sjekk denne google tabben - SEO ranking

Hupsey

Medlem
Jeg søkte nylig på søkeordet seo på norske nettsideri Google, og dette er et søkeord et er relativt mange som ha optimalisert for. Så prester Google å plassere denne fyren på 4 plass:Hee-Chan Seo :: UiB
link til søk:SEO - Google-søk

Eneste relevans mellom denne professoren og seo er etternavnet hans:)
Dette betyr enten at google har hatt en glipp eller at domener fra høyskoler og universitet og liknende(uib.no) har en ufattelig:eek: høy SEO verdi.
Seo navnet ligger jo også dypt inne på uib nettsiden...
 

Hupsey

Medlem
Jaja, tabbe å tabbe.. Googles forretningsområde er jo å levere de mest mulig relevante resultat på søk. Tror nok at 99,99 av de som søker på seo er på jakt etter sider om søkemotor optimalisering og ikke en professor med navn Seo. Men tenk så kiipt for de som ligger på 5 plass og nedover å bli "slått" på et av sine viktigste søkeord av en som tilfeldigvis bare har samme etternavn som søkeordet. Kanskje noen nå vil vurdere å skifte etternavn til Ola Kredittkort, og melde seg opp på universitet..
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Jaja, tabbe å tabbe.. Googles forretningsområde er jo å levere de mest mulig relevante resultat på søk. Tror nok at 99,99 av de som søker på seo er på jakt etter sider om søkemotor optimalisering og ikke en professor med navn Seo.

Seo er vel forkortelsen for det engelske search engine optimisation.
Hvor mange som er intressert i å optimalisere sidene sine (bli mere synlige i søkemotorer) søker i det hele tatt på det norske ordet søkemotoroptimalisering i norge? En svært liten andel vil jeg tro. Enda færre søker nok på den engelske forkortelsen seo, så jeg ville nok konkludert tvært om, at de fleste norske som søker i google.no etter seo faktisk er mere intressert i å finne frem til professoren enn til noen som kan gjøre dem mere synlige i søkemotorer.
 

comichael

Medlem
Google bruker antall klikk inn på siden som en indikator på relevans. En teori er at her har det kanskje vært mange klikk inn nettopp fordi de som søker på SEO i Google Norge er SEO-folk, som umiddelbart lurer på hvorfor denne fyren rangerer så høyt :)
 

Hupsey

Medlem
Jeg vet også at seo ikke er et ord de som skal ha tak i "synlighet på nett" søker etter.
Men jeg tror at det er et ord mange som ønsker å lære mer om seo(ikke professoren:)) søker etter.
Jeg vil påstå at det engelske ordet seo er velkjent for de som driver med blogg og nettsider, og på wf brukes også utrykket seo i navnet på denne kategorien foreksempel..
Men uansett, det var ikke hva folk søkte etter jeg syns var spesielt med dette søkeresultatet.
Det var at professoren fikk så bra resultat til tross for mangel på omtrent alt som google og seo eksperter mener en nettside trenger for å komme høyt opp i resultatene.
-inhold
-title tag
-innlenker
-relevans til temaet
osv osv..
Greit nok at google gir navn høy relevans, men hvorfor gi kontaktside høyere plassering en 100vis av sider som har info om søkeordet?
 
Sist redigert:

comichael

Medlem
Har du noe dokumentasjon ang. dette? Det har vært snakk om det lenge, men ikke dokumentert såvidt jeg vet.

Nei, og jeg var kanskje litt vel påståelig i formuleringen der, man skal jo være forsiktig med å si noe bastant om Google-algoritmen.

For å omformulere, så mener jeg det er rimelig å anta at Google bruker måling av CTR (i kombinasjon med bounce rate) som ett av midlene for å gjøre justeringer i resultatene.
 

testdriver

Ha det bra..
CTR kan måles hos Google, så det kan jo være en faktor, men Bounce rate tviler jeg sterkt på at de har inkludert i algoritmen, ref personvernserklæringen til Analytics.
 

kongen

kongemedlem
Google forandret mye på sine algoritmer og hvordan de presenterer resultater for søk i 2009. Men ingen snakker om det og holder det "hemmelig". Det som virket tidlig 2009 for å rangere på førstesiden i Google virket mindre etter Google "oppdaterte" sine algoritmer. I løpet av 2010 vil vel flesteparten av indexene være oppdaterte og man får en total omrokkering på førstesiden for de fleste søkeord.

Det er ikke uten grunn at det er bare én tilbyder av hjemmesider (home.online.no) som kommer frem på førstesiden i serp hvis du søker på "hjemmeside" i Google. Ref tråd.

Og det er heller ikke tilfeldig at professor SEO kommer på førsstesiden ved søk på "SEO" som denne tråden gjelder.

Begge disse eksemplene er i tråd med "nye" Google, og seo-selskaper kommer til å slite fordi "alt" er forandret.

Tro hvor mange affiliates som mister mye inntekt når indexen for "kredittkort" for sin oppdatering...

Som Google sier: "Don't be evil"
 

picxx

Well-Known Member
Google forandret mye på sine algoritmer og hvordan de presenterer resultater for søk i 2009. Men ingen snakker om det og holder det "hemmelig".

Så dette vet du da grunnet dine overnaturlige og telepatiske evner? :D
 
Topp