Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Har du et forslag til firmanavn

Deezire

Medlem
Personlig ser jeg ikke helt poenget med et kult firmanavn. Selv om det er kult i dag så kan jeg garantere deg at det er mindre kult om noen få år! Personlig syntes jeg Ola Nordmann IT/Media/Whatever høres mye mer professjonelt ut enn Hyperdyper Media, if you catch my drift.
 

picxx

Well-Known Member
Hvorfor skal det bli mindre kult om noen få år.
Det kommer vel an på hvordan man markedsfører og brander seg det.

Hvem skulle f.eks. tro at del.icio.us skulle bli en av verdens mest brukte og stabile online bokmerkingssider.. ;)
 

Gomlers

Member
Slenger meg på i rekken her.. Nettby er liksom heller ikke helt "sjeft".. høres litt dorkey ut, men som norges største community side, med 600.000 brukere, så vitner det om at det absolutt ikke er nødvendig med et kuult navn.

Nettby Community AS heter vel egentlig selskapet.

Men når du skal ha et firmanavn anbefaler jeg følgende 4 enkle regler:

1. Du skal kontakte potensielle kunder etterhvert, vær smart å registrer et navn de føler de kan ha tiltro til, samtidig som de ikke blir "flaue" over å si at de har et samarbeid med "firmanavn".

2. Kjør et firmanavn som ikke gjør deg flau over å presentere deg for potensielle kunder. (Det kan høres morsomt og tøft ut med "Hotsmell Alabama Negro", men hadde du gledet deg til å presentere deg som dette for andre?)

3. Hvis du tenker på å markedsføre deg primært på nettet, og kommer til å benytte firmanavnet som domenenavn, kan det være lurt å komme opp med et navn som er lett å huske (kort), begynner på en bokstav langt foran i alfabetet (kataloger, etc..) og ikke inneholder æø eller å (søkemotoroptimalisering).

4. Firmanavnet kan godt være "generelt", det vil si at du ikke trenger å bruke "Ola's Pølsebu" fordi du dermed har slått fra deg å begynne med alt annet enn pølser, og du blir nesten uansett nødt til å gjøre det du gjør fra ei bu.. kan jo hende med tiden du vil utvikle firmaet til noe mer, og da kan det jo være greit å ha et navn som også fungerer for eventuelle andre tjenester eller varer du måtte tilby / selge. Så istedet for Ola's Pølsebu, bruk heller Ola's Matservice.. eksempel ;)
 

picxx

Well-Known Member
Forøvrig har det jo nå en stund vært en trend på typiske web2-tjenester/sider/blablabla med ekstremt meningsløse navn, og akkurat DET tror jeg nok blir mindre kult om noen år.

Ikke si det, jeg regga netopp 0K2LoH.no for 2 minutter siden og jeg tror det blir en skikkelig hit! (not!) :D
 

Web2000

Medlem
Siden det har vært UTROLIG dårlig med navne forslag til mitt nye firma, må jeg presentere det jeg har kommet på selv til nå.
Kom med tilbakemeldinger, og gjerne om "lovligheten" av de hvis det finnes konkurrende selskaper som har liknende navn.

Spectra IT
Donzi IT
Modena IT
Search IT
Fast IT
 

Maja

Medlem
firmanavnet mitt kom i en drøm. Merkelig nok...

Forestill deg at du skal ha en radioreklame eller introdusere deg over telefonen med hvilket foretak du ringer fra. Hvor enkelt er det å forstå hva som blir sagt og kan vedkommende skrive det tilsynelatende riktig etterpå? Det er faktisk veldig viktig.
 

Deezire

Medlem
Modena IT
Fast IT

Disse to vil mest sannsynlig bare skape problemer for deg hvis du en gang skulle bli "relativt" stor. Spesielt Fast, da dere holder på å samme segment. Modena produserer forørvig fliser. Det er litt farlig å ta slike navn, ikke bare fordi du risikerer en brevbunke fra deres advokater, men også fordi folk kan glemme deg.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Du har tydeligvis bestemt deg for at du vil ha "IT" med i navnet - så hvorfor personifiserer du ikke ditt firma med "ditt navn IT" - da klarer folk å knytte en relasjon til det. Jeg antar at du er mer eller mindre alene til å begynne med!
Det er DEG og DINE tjenester du skal ut å selge antar jeg..... Det er da lett å forholde seg til.. og det er mere stas å forstå at "eieren" faktisk var ute og utførte oppdraget selv.

Jeg personlig ville ikke valgt noen av de navnene du ramset opp!
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Forestill deg at du skal ha en radioreklame eller introdusere deg over telefonen med hvilket foretak du ringer fra. Hvor enkelt er det å forstå hva som blir sagt og kan vedkommende skrive det tilsynelatende riktig etterpå? Det er faktisk veldig viktig.
Akkurat dette er jo igrunn ikke noe å tenke på. Når man skal markedsføre sin egen bedrift er det vel omtrent ikke noen som helst begrensninger for hva du kan kalle deg selv.. Heter firmaet hans Safe IT kan han allikevel i en mulig tv-reklame kalle seg selv for "Kaffekopp IT.."
 
Topp