Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Har jeg lov til og selge mine oversettelser?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
God Søndag alle mann (og damer!)

Om denne tråden kommer i riktig forum er jeg litt usikker på, men jeg kjører nå på her i Generell snakk og svada.

Her i tilfellet bruker jeg da WPMU som ett eksempel. Dersom jeg oversetter WPMU til norsk, har jeg da lov og selge min oversettelse? Samme lurer jeg da altså på med alle andre script generelt?

- Jepp.. Det var dagens spørsmål. Takk for svar! :)
 

picxx

Well-Known Member
Wordpress er GNU/GPL, så du har lov til å selge alt som har med plattformen å gjøre.
Men, du har ikke lov til å nekte andre å distribuere dette videre, enten gratis eller ved salg.

Nå er jo ikke en oversettelse noe som går på kildekoden, så godt mulig du faktisk også har lov til å lage egne lisenser på det (på samme måte som man gjør med themes).
 

peterandrej

pensjonert moderator
God Søndag alle mann (og damer!)

Om denne tråden kommer i riktig forum er jeg litt usikker på, men jeg kjører nå på her i Generell snakk og svada.

Her i tilfellet bruker jeg da WPMU som ett eksempel. Dersom jeg oversetter WPMU til norsk, har jeg da lov og selge min oversettelse? Samme lurer jeg da altså på med alle andre script generelt?

- Jepp.. Det var dagens spørsmål. Takk for svar! :)

Ja det kan du. På samme måte som at du kan selge themes, plug-ins og support til wordpress, joomla, drupal, etc. Det er jo DIN oversettelse, altså ditt produkt, og dette kan du fritt selge akkurat som du vil.

MERK! Du har ikke lov å selge WPMU i seg selv, da denne er lisensiert til automattic, men alt du lager selv kan du selvsagt selge og kreve egen lisens på.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Dette er gode ting.! Takk for at dere svarte akkurat hva jeg ville høre. Ryktepoeng er på vei. :)
 

picxx

Well-Known Member
Vær oppmerksom på at vi svarte på WP.
Om det gjelder andre script, som er utgitt under andre lisenser, kan andre regler gjelde.
(Stort sett opplyst i lisensen, eller du kan ta kontakt med distrubitør)
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Vær oppmerksom på at vi svarte på WP.
Om det gjelder andre script, som er utgitt under andre lisenser, kan andre regler gjelde.
(Stort sett opplyst i lisensen, eller du kan ta kontakt med distrubitør)

Jo, takk som nevner det. Jeg hadde ikke registrert det dersom du ikke hadde kommet med den biten. Flotte ting! :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Vær oppmerksom på at vi svarte på WP.
Om det gjelder andre script, som er utgitt under andre lisenser, kan andre regler gjelde.
(Stort sett opplyst i lisensen, eller du kan ta kontakt med distrubitør)

Bare fjas, picxx. Jeg kan fritt lage egne produkter og selge disse, uansett hva de måtte passe til eller hvilken lisens som gjelder. Poenget er at man ikke rører ved lisensen, da man jo tilbyr et eget produkt.

Det betyr at jeg kan lage spesielle speil til Audi A4 og selge disse til alle som vil ha, uten å måtte spørre Audi om lov først. Men jeg kan jo selvsagt ikke lage egne speil til A4 og så selge disse som "Audi A4-speil".
 

Keanu

Geek
Bare fjas, picxx. Jeg kan fritt lage egne produkter og selge disse, uansett hva de måtte passe til eller hvilken lisens som gjelder. Poenget er at man ikke rører ved lisensen, da man jo tilbyr et eget produkt.

Det betyr at jeg kan lage spesielle speil til Audi A4 og selge disse til alle som vil ha, uten å måtte spørre Audi om lov først. Men jeg kan jo selvsagt ikke lage egne speil til A4 og så selge disse som "Audi A4-speil".

Slik jeg tolket trådstarter så gjelder dette videreutvikling/modifisering av eksisterende script/system, og da må man ta hensyn til lisensen til dette scriptet/systemet.

Du kan ikke ta en Audi A4, lakere den om, fjerne alle Audi-merker og selge det som et nytt merke.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Slik jeg tolket trådstarter så gjelder dette videreutvikling/modifisering av eksisterende script/system, og da må man ta hensyn til lisensen til dette scriptet/systemet.

Du kan ikke ta en Audi A4, lakere den om, fjerne alle Audi-merker og selge det som et nytt merke.

Det er ingen videreutvikling å lage en oversettelse av eks. wp. Det er en "stand-alone" greie som riktignok bare er brukbar i forbindelse med wp, men oversettelsesfilen har ingenting med selve systemet wp å gjøre.

Det er som med en planke. En planke kan lisensieres som GPL, og det er greit, men jeg kan fremdeles lage egne spikre som jeg kan selge til andre - og som kan bankes inn i planken. Jeg gjør ingenting med planken, jeg lager bare spikre som passer inn i planken.

Det med å ta en A4, lakkere den og selge den som Peters superduperbil er noe helt annet, og det er ikke det trådstarter legger opp til - iallfall slik jeg forstod trådstarter:)
 

picxx

Well-Known Member
Bare fjas, picxx. Jeg kan fritt lage egne produkter og selge disse, uansett hva de måtte passe til eller hvilken lisens som gjelder. Poenget er at man ikke rører ved lisensen, da man jo tilbyr et eget produkt.

Selvsagt, et standalone produkt kan man jo selge uansett lisens, men er en oversettelse et standolene produkt? Det er jo basert på et annet produkt, og jeg vil nok tro du er tjent ved å lese lisensavtalen før du går igang med å oversette for salg.
 

hansvh

Medlem
Jeg kjenner ikke til WPSU, men det er §4 av Åndsverksloven som regulerer oversettelser.

Den sier blant annet "Den som oversetter eller bearbeider et åndsverk [...] har opphavsrett til verket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måte som gjør inngrep i opphavsretten til originalverket."

Som jeg har nevnt her på forumet tidligere betyr dette at det blir en form for lagvis-rettighet hvor du IKKE kan selge din oversettelse uten samtykke fra opphavsmannen til originalspråket.

Om du kan selge oversettelsen din avhenger derfor av lisensen til WPSU.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg kjenner ikke til WPSU, men det er §4 av Åndsverksloven som regulerer oversettelser.

Den sier blant annet "Den som oversetter eller bearbeider et åndsverk [...] har opphavsrett til verket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måte som gjør inngrep i opphavsretten til originalverket."

Som jeg har nevnt her på forumet tidligere betyr dette at det blir en form for lagvis-rettighet hvor du IKKE kan selge din oversettelse uten samtykke fra opphavsmannen til originalspråket.

Om du kan selge oversettelsen din avhenger derfor av lisensen til WPSU.

Ja, stemmer dette med tanke på å oversette bøker fra engelsk til norsk og slike ting - men det er ikke saken her. En oversettelse til wpmu er en ekstern fil (kall det gjerne et eget program) som ikke rører koden i wpmu på noen som helst måte. Det gjøres ingen inngrep i originalverket.

Oversettelser til wpmu/wp funker på samme måte som themes eller plug-ins. Man må riktignok ha wp/wpmu kjørende for at disse tilleggsproduktene skal ha noen mening, men det er nå så.
 

hansvh

Medlem
Om teksten du skal oversette ligger i en egen fil eller ikke har ingenting med saken å gjøre. Har teksten verkshøyde, så er den beskyttet.

EDIT: Jeg presiserer at jeg ikke kjenner til lisensen til WPSU som kanskje er "mildere" enn Åndsverksloven.
 
Sist redigert:
Topp