Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Har webforumet prate kanal?

Status
Stengt for ytterligere svar.

Frodem

Medlem
Heisann

Som en ivrig bruker av irc i flere år, så lurte jeg på om webforumet har noe slikt? Kan jo være greit å ha real time prat også, hvis noen trenger akutt hjelp eller lignende (sånn som meg:)

Tenkte iallefall å lufte dette her :)

Frode
 

Frodem

Medlem
ok... søkte kun på chat jeg :)

Men da ser jeg jo hva det går i. Skjønner likevel ikke helt problemet med å ha en kanal da men så er det vel bare :)

Frode

ps, irc er vel ikke 90 talls hehe
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Er nok en del som vil ha en slik kanal, men ikke for å diskutere ting man kan ta i forumet. Da faller hele meninga med forumet bort.

Opprette en irckanal fordi at brukerne skal sprette innom chatten og spørre om hjelp om alt mulig, kun fordi det hele er "akutt" føler jeg selv er idiotisk. Da vil jeg tro det ikke går lang tid før de rareste sakene viser seg å være akutt, mens forumet plutselig står helt uten aktivitet.

Står fremdeles på det jeg har sagt tidligere jeg, en pratekanal for skitprat ville vært bra.
 

Sjefskoder

Sjefskoder
Ikke værre en å "opprette" et slikt rom da..

Webforumet på efnets server ;)

Og for dere som ikke heeeelt skjønner hvordan man joiner et lite rom::

/join #webforumet

Les mer om hva dette IRC-greiene er her


Også får det rommet eksistere frem til eventuelt webforum-styret sier "nei!" :p
 
Sist redigert:

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Dette har vært diskutert tidligere med et klart nei.

Korrekt. Dette har vært diskutert flere ganger tidligere, men sist gang det var et klart nei var det faktisk forumets forige eier som gav klar bekjed om det. Ikke Tonny. Han sier klart ifra om det først nå.

Litt morsomt egentlig. På en måte, så virker det jo som du ikke liker at medlemmene på forumet ditt faktisk vil kommunisere og bli kjent med hverandre uten og gå gjennom trådene i forumet, Tonny. Tullerusk spør du nå meg.

For å ta et eksempel, hva med å opprette "Kaffepause", og samle seg der istedenfor. Den eneste forkjellen er at navnet ikke er Webforumet, og dermed får ikke forumet oppmerksomhet på noen måte, enda det er forumets medlemmer som prater der og gjerne noen andre også da så klart.

Jeg ser rett og slett ikke problemet jeg. Om jeg skal lage litt liv i tråden, så kan jeg jo kun se for meg noen tåpelige grunner for at du Tonny ikke vil ha et slikt rom:

1: Du er redd for at mange problemstillinger som gjerne hadde kommet i forumet skal komme i chat istedenfor. Dermed synker aktiviteten i forumet. Hmm... Ser du så høyt på de aktive medlemmene i forumet Tonny, at du faktisk ikke tror de fleste klarer og henvise folk med spørsmål til forumet?

2: Forumet får mindre innhold, noe som gir forumet mindre innhold til søkemotorene. Dermed kommer det stadig mindre trafikk fra søkemotorene til Webforumet også. Det er jo så klart ikke bra.

Litt frekk på de to punktene der ja, men jeg ser ikke helt hva av andre grunner som kan ligge bak. Om jeg derimot snur tankene mot det positive med en slik kanal på irc.

1: Det har kommet noen hinsides jævlige regler på at man ikke får lov til å si at forbanna OT ord i en eneste tråd på webforumet, da blir innleggene slettet av moderatorer. Med en kanal hos irc ville man hatt en plass hvor all denne skiten kunne kommet frem. Er nå det så galt? Skiten er jo ikke ønsket i forumet.

2: Medlemmene ville blitt enda bedre "kjent" med hverandre, og det ville blitt en enda bedre tone i forumtrådene. Er det så galt?

osv osv osv.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Atle, Hvis du vil ha en IRC-kanal med navnet #kaffepausen så må du da for guds skyld bare lage det det snakkerommet, men ikke reklamer for det her på WF.

Grunnen til at vi har sagt nei til IRC-kanal før er følgende:

1. Vi har ikke kontroll over IRC på samme måte som vi har på forumet.
2. Vi har ikke behovet for live-chat. Et forum gir brukerene tid til å tenke over svarene sine. Om du har et stort behov for akutthjelp er ikke WF rette stedet for deg. Kanskje du skal vurdere å betale noen for denne støtten istedenfor?
3. IRC er døende (om ikke dødt, spør du meg!).
4. På et forum kan vi lagre all aktivitet, man kan gå tilbake i tid og lese eldre tråder og et spørsmål som har blitt besvart kan hjelpe andre med samme problem. Dette kan man ikke på IRC.
5. Ekstraarbeid - Admins/mods må moderere på forumet og IRC-kanalen.
6. Om man skal henvise spørsmål til forumet, hva i alle dager er poenget med IRC-kanalen? Skal man snakke om været og hva man skal spise til middag i dag? Isåfall anbefaler jeg diskusjon.no. Dette er et forum for de av oss som jobber på web.

De strenge reglene er til for å holde orden på forumet. For de som er medlem her for å snakke om web, så ønsker vi ikke skremme de vekk med prat om alt mulig annet tull. Vil du prate om noe som ikke har en egen kategori på WF, så kan du finne et annet sted å gjøre det.

Om du vil bli bedre kjent med medlemmene, hvorfor ikke heller arrangere et treff?

Så fremt ikke Tonny endrer regelen er det fortsatt den gamle regelen som jeg satte som gjelder: WF skal ikke ha en IRC kanal og alle som uten WF sin tillatelse starter en IRC-kanal som kan misforståes i å ha et samarbeid med WF, vil bli bannlyst på forumet på et blunk om vi finner ut av det.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Der har du den. Jeg kan gjerne opprette kaffepause jeg, men så kan jeg ikke fortelle til andre medlemmer på forumet at vi kan slå av en prat der? Hvorfor ikke det? Hva er det som er så himla forferdelig gale med at Webforumet's medlemmer faktisk prater sammen?

Jeg leser punktene dine Kenneth, og et par av dem er jeg helt enig i. Det ser riktignok ikke ut til at du har fått med deg at det nettopp er en kanal for skitprat jeg vil ha. Henvise til forumet for spørsmål er jo nettopp fordi det tydeligvis er det eneste som er ønsket her inne, mens skitpraten ikke er det.

En chat for tulleprat krever ikke noen moderering. Om jeg setter meg ned i et chatterom for å slå av en prat med noen, hva er da poenget med den chatten dersom alt sammen skal modereres? Her er det tross alt ikke halve norges befolkning som skal sitte og mase.

Slik jeg ser det hele, så er det ikke noe som helst ekstraarbeid for moderatorene på WF fordi medlemmene vil møtes i en chat. Hvorfor har jeg vel forsåvidt akkurat nevnt.

Jeg sier at man henviser brukerne med spørsmål til forumet nettopp fordi at en av årsakene til at en slik irc-kanal tidligere har blitt avslått er fordi aktiviteten på forumet kunne synke dersom spørsmålene ble besvart i chatten. Slik som du skriver nå Kenneth, så virker det som at det tydeligvis ikke lenger er noe som betyr noe, og at det faktisk ville være feil og henvise brukere til WF.

Poenget med irc-kanalen er nettopp og prate om det fine været, om det beste ølet, for å bli kjent med hverandre og rett å slett få en bra tone sammen. Er det så feil? Det meste av punkter du har her er helt totalt meningsløs, og ja, jeg har rett og slett store problemer med og i det hele tatt forstå hvorfor denne "forumadministrasjonen" har så mye imot at forumets medlemmer blir kjent med hverandre.

For mitt vedkommende trenger det ikke være noen chat eller skitprat her på WF. Jeg bare snakker helt generelt hvordan jeg ville hatt det om det var opp til meg. Selv om dette er et forum for folk som driver på Web, så er det da allikevel moro og prate sammen med de andre medlemmene, noe som helt klart ikke er et valg medlemmene på WF har.

Hele regelen om at ikke medlemmene her på WF skal få prate sammen i en chat er på jordet. Det er helt langt der ute på jordet. På en måte, slik som du skriver Kenneth, så kan altså jeg bli utestengt fra Webforumet dersom jeg oppretter et chatterom og inviterer medlemmer fra WF dit for og slå av en prat. Nå? Hvor er fornuften i det?

Helt seriøst, det må da være andre enn meg som ikke helt forstår hva som er så galt i at medlemmene her på forumet chatter sammen?
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Nå sier jo Tonny klart nei til å sette igang noe chattegreier i WF's regi, så den saken er jo avgjort.

At man derimot oppretter en egen kanal og reklamerer for den med f.eks. en link i sin signatur kan vel ikke være noe værre en at man reklamerer for andre forum som er i direkte konkurranse med webforumet, eller kategorier her på webforumet?
 

Sjefskoder

Sjefskoder
Jeg personelig kan ikke heller forstå hvorfor dette er så himla farlig?

En chattekanal er nettopp det det er.. Et pratested..

Der vi prater om alt mulig rart.. skriv å få et svar.. med en gang ;)

Og kontroll?
kontroll over hva da?

Men, ja, for all del jeg klarer meg uten noe kanal for webforumet, selv om jeg er helt uenig med kenneth om at det er døende...

Verdens største møtested for nerder ligger nettopp der ute.. :p

Finnes millioner å atter millioner som sitter på slike kanaler å skravler å prater om alt fra mysql å database-struktur til vaffelrøre...
Men, jeg skal ikke blande meg bort i dette noe mer.. dere får styre denne skuta ;)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Du må da for guds skyld bare lage deg en chattekanal, men det skal ikke være en chattekanal for WF. Og legg den gjerne i signaturen din, men ikke på noen måte assosier den med WF. Kort sagt: Gjør hva faen du vil, men WF er ikke interessert i å stå bak en chattekanal på IRC. Vi er heller ikke interessert i at en person som Mr Vest skal drifte den for WF.

Webforumet.no er et FORUM. Vi holder til på en nettside, ikke på IRC. Vi har ingenting i mot at medlemmene blir bedre kjent, så ikke spissformuler reglene. Poenget er bare at vi ikke ønsker å ha en IRC-kanal under WF sitt navn. Om du ønsker å bli bedre kjent med de andre medlemmene, så oppfordrer vi som nevnt i andre tråder gjerne medlemmer til å dra igang treff rundt omkring i landet. Jeg er sikker på at vi kan få til litt ekstra promotering om noen skulle ville være ansvarlig for å dra i gang et treff også!

Edit: Om dere vil ha et sted å chatte er jo twitter midt i blinken. Bruk #webforumet taggen om dere vil lage et miljø. Da velger man selv hvem man følger og hvem som kan følge deg. Man kan henge seg på samtalen når som helst og personer du ikke har noen relasjoner til kan også melde seg inn. Ikke minst, så er også Twitter mye større en IRC. Skal du si noe på mer en 160 ord, lag en tråd på WF og lenk den fra twitterfeeden din! Enklere for alle.
 
Sist redigert:

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Kan jeg spørre deg hva som har fått deg til å på noen måte tro at jeg har noen som helst interesse av og drive en slik kanal på irc for Webforumet? Kan jeg spørre deg om hva som får deg til å tro at jeg vil drifte noe som helst for Webforumet i det hele tatt, Kenneth?

Jeg undrer også litt på hvorfor du så spesifikt går ut med mitt navn og sier at jeg er den ene personen i hele verden WF aldri kunne tenke seg at skulle drifte en slik kanal for seg. Hvorfor gjør du det? Er ikke slike som meg god nok for deg da eller noe slikt? Du ser selv at det der var en frekk kommentar du kom med, eller?
 
Sist redigert:

kongen

kongemedlem
Er det ikke bare å legge til de man ønsker å chatte med på MSN da, så kan man chatte med hverandre på vanlig måte uten å opprette noe nytt? Ellers så kan man jo møte folk i real life... det går an det også... alt trenger ikke å gå over data/internett.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp