Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Helt blank!

Jeg er helt ny på dette med moms, skatt osv, men må begynne å regne ut dette + skrive av div på firmaet. Finnes det noen god tråd på hvodan dette gjøres for helt newbies? :) Og hva kan jeg skrive av på firmaet ?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Er det et enkeltpersonsforetak du har kanskje?

Moms er ganske enkelt. Skatt er enda enklere.

Moms:
Dersom du når en omsetning på over 50.000 kr i løpet av en tolv måneders periode er du pliktig til å registrere deg i MVA-registret og fakturere moms hos kundene dine. Momsen betaler du så inn til kemneren seks ganger i året. Det er ulovlig å fakturere moms før du har blitt registrert i MVA-registeret.

Skatt:
Du ringer skattekontoret og sier at du driver bedrift og at du vil tjene så og så mye dette året, sånn circa. Så sender kemneren ut fakturaer på forskuddsskatt til deg fire ganger i året. Alternativet er å drite i det og så betale baksmellen du får - noe jeg gjorde et par-tre år.
 
Takk for utfyllende svar! :)

Jeg har tjent over 50 000 nå, har et enk.foretak ja. :)

Hva er momspliktig? Og hvor finner jeg oversikten over dette?? :) IDag selger jeg kun kost og treningsplaner, ingen produkter. Må jeg momse av dette ?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Takk for utfyllende svar! :)

Jeg har tjent over 50 000 nå, har et enk.foretak ja. :)

Hva er momspliktig? Og hvor finner jeg oversikten over dette?? :) IDag selger jeg kun kost og treningsplaner, ingen produkter. Må jeg momse av dette ?

Ojsann. Er du langt over 50.000 (om det er greit at jeg spør?)? Hvis du er langt over, dvs kanskje noen hundre tusen, og de produktene du selger er MVA-pliktige (noe de aller fleste produkter er) bør du gå ned til skattekontoret i morgen og legge fram saken.

Dette bør du seriøst ikke vente med. Staten er den suverent verste kreditor det er mulig å ha. Gå ned på skattekontoret og få ryddet opp i dette før du går på en skikkelig blemme, type regning på moms på flere hundre tusen kroner.
 
Ojsann. Er du langt over 50.000 (om det er greit at jeg spør?)? Hvis du er langt over, dvs kanskje noen hundre tusen, og de produktene du selger er MVA-pliktige (noe de aller fleste produkter er) bør du gå ned til skattekontoret i morgen og legge fram saken.

Dette bør du seriøst ikke vente med. Staten er den suverent verste kreditor det er mulig å ha. Gå ned på skattekontoret og få ryddet opp i dette før du går på en skikkelig blemme, type regning på moms på flere hundre tusen kroner.

Neinei! Er kanskje på 40 000, men begynner å nærme meg. :)
 

ptomter

Medlem
Hei

Neinei! Er kanskje på 40 000, men begynner å nærme meg. :)


Har hatt dette oppe til tema for en god del kunder av meg og som følgende Undervisning/Kurs osv og gratis materiell er fritatt fra mva.

Med en gang du selger noe trykt media er det og vil være mva. pliktig etter lov om mva. Skal ikke jeg "skremme deg" men sist kunde som prøvde å ta en spansk en fikk smell da det ble bokettersyn. Vedkommende hadde vært næringsdrivende kun 1 år før han fikk ettersyn.

Ved å registrere deg som mva. pliktig vil du også kunne føre inngående mva.på varer/tjenester som blir brukt i næringen og som fratrekk på utgående mva. mot kundene så det kan hende at du kommer relativt bra ut av dette uansett!

Ville ikke tatt sjansen å "gamle" på å la dette falle under undervisningsmateriell da det er trykt media som du tar betalt for, det ville vært annerledes om du holdt et kurs og ga dette bort gratis, da ville du kunne tatt betalt for "å holde kurset" og likevell være fritatt mva. plikten da du gir bort dette trykte mediet som "materiell"
 
Topp