Kjapp og trygg hosting for Wordpress

HerrSober

HerrSober

New Member
Heisann!

Har lest her inne daglig siden juletider, men nå har jeg bestemt meg for å bli synlig her inne.

Bor for tiden i Europas gründerhovedstad, Berlin. Når det kommer til god (online) forretningsskikk har jeg på den harde måten erfart at jeg er i feil by, men vil likevel gjøre et forsøk på å tjene ærlige penger på online markedsføring.

Planen nå i starten er å bygge opp et par ymse blogger for å få fingrene i gang og bli kjent med de forskjellige affiliateprogrammene. Kommer til å ta kontakt med brukere jeg finner interessant for samarbeidsprosjekt etter hvert.

Vi sees!
 

HerrSober

New Member
Skulle tro det var en del nettgründere i Berlin? Har du hatt dårlige erfaringer med samarbeid med folk der nede?

Joda. Nettgründere er det mange av. Har selv jobbet for et markedsføringsbyrå her nede. Det som er forskjellen her nede er at det er helt vanlig å utnytte svakerestilte (barn, ensomme, folk med gjeldsproblemer, samlivsproblemer) og selge dem falske produkter. På grunn av høy arbeidsløshet er det også ingen problem å finne noen som gjør disse oppgavene for 5000kr måneden brutto eks. helseforsikring, pensjonsforsikring og skatt.

Det finnes også gründere med rent mel i posen (som også tjener penger), men de har jeg dessverre ikke kommet i kontakt med ennå. Håper å gjøre det lettere for meg selv å komme i kontakt med slike, når jeg får ett par prosjekter oppe å gå.
 

hansson

Langveisfarende
Dette er samme erfaring som jeg hadde i Frankrike, veldig mye lavere sperre for å drive med svindel og utnyttelse enn folk har i Norge. Men at arbeidskrafta er så billig er jo et punkt du absolutt bør utnytte. Finn noen som kan gjøre mye av jobben din for deg.
 

HerrSober

New Member
Dette er samme erfaring som jeg hadde i Frankrike, veldig mye lavere sperre for å drive med svindel og utnyttelse enn folk har i Norge. Men at arbeidskrafta er så billig er jo et punkt du absolutt bør utnytte. Finn noen som kan gjøre mye av jobben din for deg.

Ja, billig arbeidskraft er noe jeg kan utnytte når jeg får i gang noen prosjekter. Til da er jeg billig arbeidskraft selv.

Mulig vi i Norge har for høye etiske barrierer når det gjelder å skape inntekt til prosjektene våre. Driver og kartlegger mine etiske barrierer nå.

Skal man holde på med markedsføring tror jeg det er viktig å gjøre det klart for seg selv hva man kan godta. Hadde egentlig vært spennende å funnet en undersøkelse på hva folk synes er ok innen inntektsbringende aktiviteter.
 

hansson

Langveisfarende
Ringe rundt til folk som ikke forstår så bra tysk/norsk og selge dem dritt de ikke trenger er greit nok, det er innenfor lovverket, men etisk tvilsomt. Å trekke kortet deres to ganger via telefonen og ikke svare på henvendelser etter det, og bruke en payment processor i et skatteparadis som ingen greier å stenge ned, er ulovlig... og etisk uholdbart. Moralen bør kanskje være høy nok til å ikke utnytte svake grupper, og heller selge gode produkter enn dritt, som et minimumskrav?
 

HerrSober

New Member
Ringe rundt til folk som ikke forstår så bra tysk/norsk og selge dem dritt de ikke trenger er greit nok, det er innenfor lovverket, men etisk tvilsomt.
Det der er egentlig bare klassisk telefonsalg etter min mening.

Å trekke kortet deres to ganger via telefonen og ikke svare på henvendelser etter det, og bruke en payment processor i et skatteparadis som ingen greier å stenge ned, er ulovlig... og etisk uholdbart.
Enig. Men på grunn av at mange også har registrert firmaet sitt i skatteparadiset og registrerer et annet dekkfirma i deres eget land som selger konsulenttjenester til dette, blir det ressurskrevende å rettsforfølge det. Om det er ulovlig har derfor lite å si, da fortjenesten overgår beregnede erstatningskrav.

Er det i tillegg et litt pinlig produkt/tjeneste de har kjøpt, lar de fleste det ligge.

Moralen bør kanskje være høy nok til å ikke utnytte svake grupper, og heller selge gode produkter enn dritt, som et minimumskrav?

Å ha det som minimumskrav å ikke utnytte svake grupper og ikke selge dårlige produkter høres litt urealistisk ut, men å ha det som mål mener jeg er riktig. Jeg tror det er det som skiller flere norske firmaer fra europeiske. De europeiske driter oftere i dette allerede når forretningsidéen blir tenkt ut.

Hvor mange norske firmaer kan vi ikke liste opp som har utviklet et produkt/tjeneste i god tro, for å så merke at den ikke er god nok, og derfor solgt det likevel for å overleve?
 

hansson

Langveisfarende
Jeg har klart meg som selvstendig siden 2002 uten å ha solgt verken dårlige produkter eller utnyttet svake og tilbakestående :). Det er da ikke det minste urealistisk. Men jeg har solgt tjenester og produkter til næringsdrivende, ikke privatmarkedet. Skulle likevel klart å selge ting til vanlige folk også, med skikkelig kvalitet og god kundeservice – det er jeg ikke i tvil om.
 
Topp