Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hjelp til kjøp av Laptop og docking

Stoppet

Banned
Jeg skal kjøpe ny laptop og lurer på et par ting. Jeg ønsker egentlig en med 13,3 skjerm men ser at når jeg jobber hjemme trenger jeg en 15 skjerm. Er det mulig å bruke docking og bruke ekstern skjerm, tastatur og mus når jeg er hjemme og kun bruke laptoppen som en "stasjonær" PC? Jeg ser at de på 13 har 128 eller 256 SSD. Kan jeg koble til en ekstern harddisk som fungerer som lagring på lik linje med en stasjonær PC når jeg er hjemme? Til bilder, video og tyngre dokumenter. Og så til sist, hvis det er mulig å bruke laptopen på denne måten, må lokket/skjærmen være åpen eller kan den være lukket? Jeg tenker da på forstyrrelse fra lyst på skjermen.

Har noen noe de evt. kan anbefale når det gjelder et slikt kjøp? Er det mulig å få noe slikt komplett uten at det overstiger 10-12 tusen?
 

Stoppet

Banned
Jeg skal skifte ut både den stasjonære og laptopen jeg i dag har. Jeg ønsker minst mulig utstyr og er avhengig av å ta med med laptopen en del. Jeg bruker synctjeneste i dag og vil fortsatt gjøre det, men jeg ser ingen grunn til å ha to maskiner hvis jeg kan klare meg med en :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hvis du dropper det om docking osv, så er det jo null problem å bruke en ekstern skjerm i tillegg på de fleste maskiner, og selvsagt heller ikke å bruke en ekstern disk.

Å lukke maskinen er jo derimot totalt unødvendig, har du behov for større skjerm så er det vanligvis enda bedre med en stor ekstern skjerm I TILLEGG til den lille skjermen på laptopen, og dette pleier heller ikke å være noe problem på nogenlunde ålreite maskiner i dag (f.ex. en 13,3" MBA hvis det er det du tenkte på?)

Det jeg ville anbefale, er å dessuten ha et ekstra "fullstørrelse" tastatur, da kan du få en bedre arbeidsstilling. Jeg syns det fungerte best å ha den store skjermen rett foran meg, med laptopen på stativ ved siden av for å få den i riktig høyde
 

Stoppet

Banned
@TorsteinO Jeg har blitt fortalt at docking skal være å foretrekke fremfor å koble en ekstern skjerm og tastatur direkte via laptoppen. Mener du da at jeg vil få samme resultat ved å plugge tastatur og skjerm i laptopen via USB og kjøre det på den måten? Hva er da egentlig poenget med en dockingstasjon i det hele tatt? Jeg vil jo da også slippe unna billigere da jeg slipper selve dockingstasjonen. Stemmer det?
 

cruzader

Medlem
Formålet med en docking er at du kobler til alt ekstrautstyret ditt med en kabel, samt at man får flere porter eller porter man vanligvis ikke har på selve maskinen (gjerne ethernet på ultrabooks eller rs-232 på det meste utenfor proff seriene).
Evnt. har du en laptop med veldig dårlig skjermkort så kan man få bedre ytelse fra kortet i dockingen.
Av de mer "ekstreme" dockene kan man få slotter til 3,5" disker samt fullsize pci-e spor til skjermkort, men da går man fra en normal dock i prisklasse 500-1200kr til nesten legge på en null.

Bruker du docking av typen hvor man "klikker" nedpå maskinen så kobler enkelte modeller ut batteriet når man bruker dockingen, da forlenger du levetiden på batteriet betraktelig da man ikke ligger konstant klattlader batteriet.

Et par spørsmål for og snevre ned modell;
- Hvor mye plass trenger du? holder en 128/258gb ssd eller trenger du en disk til.
- Er det noe oppløsning du ikke kan leve med? f.eks er alt under 1920x uaktuelt
- Bruker du numpad? (under 15,6" får du enten uten numpad eller krympet tastatur)
- Trenger du cd-rom? evnt. kan du leve med en ekstern cd-rom.
- Noen vektgrense? 2kg? 3kg? 5kg?
 

Stoppet

Banned
Jeg trenger i utgangspunktet ikke mer enn 256SSD. Bruker skybasert lagring på det meste av det som tar plass. Jeg trenger pr i dag ikke en disk til, men ønsker muligheten. Oppløsningen er ikke nødvendigvis det viktigste. Jeg ønsker ikke en maskin som er større enn 14" og helst ikke over 2 kg. Trenger ikke numpad på den bærbare, det kan jeg ha på eksternt tastatur som brukes når den står i docking.
 
Topp