Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hjelp til regler

Tonny Kluften

Administrator
Hei alle sammen.

Vi må gjøre noe med den forholdsvis nye kategorien hvor folk annonserer tjenestene sine. Se på https://www.webforumet.no/forum/jobbs-king/5741-webdesign-til-lavpris.html f.eks.
Der får trådstarter gode råd. Men hører kommentarer med gode råd til der? Det er en kategori for annonsering og jeg mener at slike kommentarer ikke gagner selgeren når de er postet i den tråden, han får ikke flere salg av det. Slike kommentarer gagner selgeren på PM eller i en tråd i tilbakemeldingskategorien.

Jeg syns det er viktig at selgere får gode råd for å selge bedre, slike råd som i trådeksemplet over her. Men hvordan skal vi gjøre det? Forbud mot kommentering? Kun tillate konkrete spørsmål om tjenesten? Må sende råd på PM?

Det samme gjelder forsåvidt https://www.webforumet.no/forum/domene-handel/5727-5-domenenavn-3-bokstaver-no-selges.html. Trådstarter er ute etter å selge, men får masse kommentarer. Er det ok?

Jeg er veldig interessert i å høre alle sin mening om dette.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Ser ikke noe problem med at man kommer med "gode" råd i tråden hvor det annonseres. Da har jo tilbyder mulighet til å rette opp ting eller å svare for seg på ett og samme sted.

Synes videre at når man poster noe på et forum, så må man jo regne med diskusjon om det man poster - uansett hva det måtte være. Det er jo ingen rubrikkannonse han poster, ikke sant. Men det er jo greit - er det Finn.no WF skal konkurrere mot, så er det jo bare å legge opp retningslinjer etter det.
 

peterandrej

pensjonert moderator
være et sted for annonsering eller for diskusjon?

Begge deler. Dette er et diskusjonsforum.

Fordeler:
+ Gjennom diskusjon kan evt kjøpere få vite mer om det som tilbys
+ Tråden "lever" lenger
+ Selger kan få råd og tips som gjør at han kan selge mer
+ Svindelforsøk kan avsløres

Ulemper:
- kan ta fokus bort fra produktet som selges. Tråden kan altså "gli ut".
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Ser poenget. For meg er wf et diskusjonsforum.
Så tja... det enkleste er vel å skru av kommentarer hvis det er det du vil, da slipper jeg tenke over det.

Selv ønsker jeg å beholde muligheten for å legge inn kommentar, spørsmål og tilbakemeldinger uansett tråd, fremfor at man sender det som pm (da er det kun 1 som leser - og jeg synes det er av stor interesse hva andre mener om det som legges inn (og da ikke kun hovedinnlegget men også kommentarene)).

At ting kan skli ut synes jeg egentlig ikke er et stort problem - det finns noen moderatorer hvis det skjer, og at det er folk som bruker tid på å skrive kommentar og tilbakemelding bare viser at det må være interessant (håpløst naivt, jeg vet).

Føler WF er ypperlig til peer-review. Hvis jeg går ut med info en plass og får tilbakemeldinger som gjør at jeg kan forbedre det jeg går ut med - uoppfordret - så synes jeg det er en fordel.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Ingenting er mer irriterende enn når man skal selge noe, så ender det opp i en full diskusjon hvor det sklir helt ut. Men, nå skal det nevnes at det ofte kan være noen ganske så gode gullkorn i tipsene som kommer i slike tråder - så da er det vel opp til TS om man skal ta tipsene til seg eller løpe med halen mellom beina?

Flere svindlere og andre fanter har blitt avslørt pga av nettopp diskusjoner som sklir ut. Det viser seg stadig vekk at folk har noe å skjule, som man så absolutt burde opplyse om når man selger noe.

Jeg synes at forumet skal være for diskusjon. Skal man ha et rubrikkmarked uten diskusjon, så bør isåfall det være på en egen del utenfor forumet.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg syns det er galt og komme med tilbakemeldinger om hva enkelte syns TS gjør feil i disse trådene. Når det blir opprettet en tråd som f.eks https://www.webforumet.no/forum/jobbs-king/5741-webdesign-til-lavpris.html , syns jeg denne tråden skal handle om nettopp produktet som blir solgt, og ikke hvordan det blir solgt. At TS i eksempelet har valgt og fokusere på pris er TS sitt valg, og dersom noen vil tipse TS om at det er galt, da kan det gjøres på PM. Hvorfor bry seg så forferdelig mye om hva dine konkurrenter egentlig gjør for og selge sine produkter, tjenester eller whatever?

Når jeg leser mye negativt nedover i en slik tråd får jeg ikke bare negative tanker om TS, men også menneskene som skriver negativt. Jeg begynner nesten og tenke at noen forsøker og presse andre av banen.

Jeg mener at og Kun tillate konkrete spørsmål om tjenesten er det beste. Tips og slikt til TS kan taes på PM, og det skal kun være tillatt med konkrete spørsmål om tjenesten. Dersom TS ikke svarer på henvendelser i forumet for produktet som blir solgt ( evt at TS har startet en tråd for deretter og forlate forumet for godt ) , da syns jeg tråden skulle vært stengt, sammen med en melding fra vedkommende som stenger tråden hvor det blir nevnt hvorfor tråden er stengt.

Ellers mener jeg at dersom noen kan "bevise" at TS er en "svindler" da syns jeg dette kan kommenteres direkte i tråden med produktet som selges.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hvorfor bry seg så forferdelig mye om hva dine konkurrenter egentlig gjør for og selge sine produkter, tjenester eller whatever?

<sarkasme>
Godt spørsmål. Hvorfor bry seg om noe som helst egentlig? Hvorfor bry seg om å svare på tråder om hvordan du fikser den og den buggen på nettsiden din? Hvorfor bry seg om å svare på et forum i det hele tatt?
</sarkasme>

Poenget er at dette er et diskusjonsforum. Hvis man ikke vil ha ting diskutert - så er et diskusjonsforum et innmari dårlig valg for å poste ting på. Det finnes masser av plasser med en-veis kommunikasjon. Finn.no er et godt eksempel.

Hvis WF skal modereres i den retning av at massevis av tråder ikke er tillatt å poste kommentarer/spørsmål/råd/svada - så blir iallfall jeg å mer tid på twitter for å si det sånn.
 

zapotek

Medlem
Enig med Peter. Legger du ut tjenestene/produktene dine for salg på et DISKUSJONSFORUM må det være lov å kommentere i tråden (både på godt og vondt). Ønsker du å selge noe og samtidig slippe kommentarer så selg på typiske salgsnettsteder som Finn.no.
 

Krister

Romteknolog
Selv om man poster på et diskusjonsforum, er det ikke nødvendig at alt trenger å være diskusjon.

De kategoriene mener jeg bør være forbehold annonsen og spørsmål til annonsøren.
Mener det er tåpelig at folk skal ta på seg pirkehanskene bare fordet dette er en konkurrent som antageligvis har lavere priser enn hva du/dere/alle/ingen måtte ha.

Ville han ha tilbakemeldinger på siden, finnes det en kategori for det.

At dette er et diskusjonsforum er i mine øyne et ugyldig argument, men hvis alle skal holde på prinsippene sine, så er det fullt mulig å lage en rubrikkside som understed.
 

Krister

Romteknolog
Diskusjonsforum (Forum) er noe jeg mener har hengt igjen i løpet av årene. Det finnes plugins som gjør forum om til nettsider, videosider, RPG-systemer o.s.v

De to kategoriene ble oprettet nylig for akkurat et slikt formål hvis jeg ikke tar helt feil nå. Men jeg gjentar det siste jeg sa. Hvis det er for mangen som er imot å ha noe slikt innpå forumet, så får vel man bruke tid og kanskje penger på å sette opp en egen rubrikkside, istedet for å bare ha det innpå forumet på en enkel måte.
 
Synes det er greit at alle tråder er åpne for diskusjon, med mindre den er stengt. Er tross alt et diskusjonsforum uansett. Virker som majoriteten av brukerne er enige her også.

Men et tjenestemarked er jo ypperlig og kan være et fint tilskudd til Webforumet generelt.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
peterandrej skrev:
Poenget er at dette er et diskusjonsforum. Hvis man ikke vil ha ting diskutert - så er et diskusjonsforum et innmari dårlig valg for å poste ting på. Det finnes masser av plasser med en-veis kommunikasjon. Finn.no er et godt eksempel.

Hvis WF skal modereres i den retning av at massevis av tråder ikke er tillatt å poste kommentarer/spørsmål/råd/svada - så blir iallfall jeg å mer tid på twitter for å si det sånn.
Joda, WF er et diskusjonsforum, og en av WF's kategorier er følgende: Jobbsøking - Webforumet.no . Om du nå f.eks legger ut en presentasjon av deg selv i det forumet, hvor du forteller om produktet du ønsker og selge. Da vil jeg jo tro at du foretrekker spørsmål og gjerne diskusjon OM produktet du selger og ikke hvordan du selger det?

Om jeg sitter og søker etter informasjon om en bedrift i Google, og WF kommer på topp med en presentasjon av bedriften, etterfulgt av alt som bedriften gjør galt er jo ikke akkurat så veldig morsomt. Det er lite kult for TS, og det er også lite kult for meg som prøver og finne noe informasjon. Jeg ville lese om bedriften jeg, og produktene bedriften tilbyr og ikke om at bedriften fokuserer for mye på pris for og selge sine saker.

Tonny skrev:
Det kommer et tjenestemarked her på WF om kort tid. Det blir ikke gratis så de som ikke vil bruke penger på slike ting blir fortsatt å finne i kategoriene vi snakker om. Da er det vel kanskje like greit at trådene deres inneholder gode råd og kritikk?
Når jeg leste dette fikk jeg litt andre tanker. Da ser jeg ikke helt nytteverdien med forumene heller, da det finnes andre forum hvor brukerne kan be om tilbakemeldinger på akkurat det de måtte ønske.

Om disse kategoriene nå skulle fortsette og være tilgjengelig, da tror jeg egentlig at det ville være bedre for brukere og gjester at det står i forumets beskrivelse at medlemmene vil kunne motta tips som ikke er relevant for produktet som selges. Jeg klarer bare ikke kople sammen "hvordan et produktet selges" og "spørsmål om produktet." Jeg sliter der, og om noen kan forklare hvordan de tingene hører sammen i forumet, Jobbsøking - Webforumet.no , vil det kanskje ikke være umulig og endre min mening.
 
Topp