Kjapp og trygg hosting for Wordpress

hjelp til regnskap. helt lost.

MobyDick

New Member
hehe, ingen kjære mor med andre ord :p visste ikke at det var såå viktig med et par tusen fra i fjor... altså, planen er jo å mva-registrere meg snart, da jeg i 2012 passerer grensen om ikke så lenge. skjønner jo at det ikke nå lengre er hobby, men tenkte at de første par mnd kanskje kan regnes som hobby, før det etterhvert utviklet seg til næring...

siden folk har kjøpt på finn for det meste kan jeg nok se temmelig langt etter eventuell etterfakturering av moms, og det er jo ganske forståelig i grunn. blir det isåfall da etterfakturering av moms av det OVER 50 k? dvs hvis jeg har 70 totalt, slippe jeg da med litt ekstra fakturering på de 20 over grensen?

og hvis jeg først skal frem med alle utgifter/inntekter fra 2011 også, kan jeg da slenge med alle telefon/internettregninger, macbook air, osv som jeg har brukt i forbindelse med bedriften?
 
Sist redigert:

MobyDick

New Member
fader. det ble nærmere 35 k i 2011. det er det vel kanskje litt vanskelig å komme seg unna med? blæ, blir mye jobb for ikke så mye penger det her hvis de skal ha mva på toppen. Hvordan går man frem med innkreving av mva? kan jeg bare sende en mail og si beklager men trenger 25% av kjøpssummen?
 

peterandrej

pensjonert moderator
fader. det ble nærmere 35 k i 2011. det er det vel kanskje litt vanskelig å komme seg unna med? blæ, blir mye jobb for ikke så mye penger det her hvis de skal ha mva på toppen. Hvordan går man frem med innkreving av mva? kan jeg bare sende en mail og si beklager men trenger 25% av kjøpssummen?

Neinei. Du må jo selvfølgelig legge TIL 25%. Kundene må altså betale 25% ekstra. Ser at dette kan bli en utfordring å få inn dersom det er snakk om privatkunder. Bedriftskunder får gjerne MVA igjen uansett, så de er sikkert enklere på akkurat dette.

Men du skal kun etterfakturere på de fakturaene som ble sendt ut etter at du nådde MVA-grensen, og selvfølgelig må du gjøre dette ETTER at du faktisk er MVA-registrert.

Helt ærlig, hvis jeg var deg, ville jeg banket på døra hos skatteetaten og spurt om hjelp for å få orden. Det er MYYYYYE bedre enn om de "oppdager" rotet ditt selv. Skatteetaten har en PLIKT til å hjelpe deg med dette, og kan IKKE avvise deg.
 

MobyDick

New Member
samtidig, hvor mye gidder de å bry seg? for noen tusenlapper ekstra? de har vel viktigere ting å tenke på... all den tid jeg tross alt blir mva-registrert til slutt uansett?

dessuten har de vel ikke rådgivning på skattetaten, og får jeg til noe så er vel det ikke med et første kan jeg tenke meg...
 

MobyDick

New Member
viktigst av alt: hvordan vil jeg komme ut av det hele? la oss si jeg har 75k omsetning, 60 k overskudd... pluss MVA på de 25%, hvor jeg kanskje klarer å få inn en fjerdedel fra tidligere kunder?

kan de si noe på manglende regnskap, når jeg kommer inn frivillig? hvis det uansett blir noe ekstraskatt er det vel bedre å bare ta sjansen på å ikke bli tatt?

kan jeg skrive av macen (10k) tlf, internett, og liknende? hvis jeg finner typ 15k og skrive av, pluss en hel del MVA fra kjøp av varer, så blir det kanskje ikke så galt til slutt.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
samtidig, hvor mye gidder de å bry seg? for noen tusenlapper ekstra? de har vel viktigere ting å tenke på... all den tid jeg tross alt blir mva-registrert til slutt uansett?

dessuten har de vel ikke rådgivning på skattetaten, og får jeg til noe så er vel det ikke med et første kan jeg tenke meg...

Skatteetaten er den VERSTE kreditoren i denne verden. For jo, de selger bilen din for å få inn et par tusenlapper. En enkel leveregel jeg har fulgt alle år jeg har drevet selskap: først staten, SÅ andre kreditorer. Vanlige kreditorer må sende purringer og inkasso og trekke meg i retten. Med andre ord: de må bruke lang tid. Staten kan derimot helt omgå disse tingene og selge huset mitt i løpet av et par uker liksom. Så gjør opp med staten!

Og jo: skatteetaten har en plikt til å hjelpe deg dersom du kommer å spør om hjelp. Dette er en praksis som Kristin Halvorsen innførte etter at en kjent komiker gikk konkurs. Så du KAN gå til skatteetaten og få hjelp til dette.

Men de vil selvfølgelig ikke gjøre regnskapet for deg. De gir deg bare råd og vink og kan henvise til hvordan ting SKAL være. Gå dit i morgen og få ordnet opp dette før du får en lite hyggelig regning :)
 

rthorvald

Medlem
samtidig, hvor mye gidder de å bry seg? for noen tusenlapper ekstra? de har vel viktigere ting å tenke på... all den tid jeg tross alt blir mva-registrert til slutt uansett?

Om summen er høy eller lav spiller liten rolle; de vil ha pengene sine uansett. Det er et system, ikke folk med mulighet for skjønn.

dessuten har de vel ikke rådgivning på skattetaten, og får jeg til noe så er vel det ikke med et første kan jeg tenke meg...

De er ikke ute etter å ta noen, men de er absolutt ute etter å få papirene i orden. Det er muligens ikke lett å få noe møte, men å få tak i en saksbehandler på telefon skal ikke være noe problem etterat du har momsregistrert deg.

og hvis jeg først skal frem med alle utgifter/inntekter fra 2011 også, kan jeg da slenge med alle telefon/internettregninger, macbook air, osv som jeg har brukt i forbindelse med bedriften?


Du skal selvfølgelig trekke av momsen for innkjøp du har hatt til drift. Utgiftene bak skal også trekkes av inntekten = mindre skatt til neste år.

Jeg synes du begynner i feil ende. Istedenfor å bekymre deg over alt som er feil, er det bedre å få i orden alt som er mulig å få i orden først. Når man først har begynt å nøste blir det nemlig alltid enklere å se hva som skal til for å få resten på plass. Og har du endel til fradrag er det jo ikke sikkert summen er noe større problem.

- rthorvald
 

MobyDick

New Member
hehe, du har iallefall respekt for staten :p men klart det er surt å få staten på nakken. hadde en (feilaktig, surprise surprise) sak med NRK i fjor, og fy fader det var et jævla mas. måtte i praksis be om unnskyldning for å ha blitt uskyldig dratt inn i systemet.

men kan de gjøre noe hvis jeg går dit og sier det som det er? kan jeg få straff da? skal jeg bare troppe opp med bankutskrift og slå meg ned? :p

er det forresten moms FRA 50k eller fra første krone?
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
hehe, du har iallefall respekt for staten :p men klart det er surt å få staten på nakken. hadde en (feilaktig, surprise surprise) sak med NRK i fjor, og fy fader det var et jævla mas. måtte i praksis be om unnskyldning for å ha blitt uskyldig dratt inn i systemet.

men kan de gjøre noe hvis jeg går dit og sier det som det er? kan jeg få straff da? skal jeg bare troppe opp med bankutskrift og slå meg ned? :p

er det forresten moms FRA 50k eller fra første krone?

Det er mva fra 50k.

Hvordan du tropper opp og ordlegger deg blir opp til deg, men jeg ville nok tatt på meg den ydmyke masken og lagt alle kort på bordet.

Om du kan straff? Nja, det at du møter opp selv vil nok telle kraftig i positiv retning. Men dersom de oppdager rotet ditt med en stikk-kontroll vil jeg tro det vanker straff. Jeg ville ikke tatt den sjansen, men det jo meg da :)
 

MobyDick

New Member
sikker? min tante som er skatteadvokat hevder det er feil? men jeg aner ikke... kanskje hun tar feil?

det med MVA fra 50k eller fra 1 kr altså...
 

zapotek

Medlem
sikker? min tante som er skatteadvokat hevder det er feil? men jeg aner ikke... kanskje hun tar feil?

det med MVA fra 50k eller fra 1 kr altså...

Moms fra 50k - eller rettere sagt, den første fakturaen som overskyter 50k. Eksempel: Du har omsatt for 45k til nå i år. Du får et nytt salg som du skal fakturere kunden din med 7k. Hele denne fakturaen skal være med moms siden du med dette overskyter grensen på 50k.
 

MobyDick

New Member
perfekt. hun var påståelig men kan sikkert ikke alle aspektene ved lovverket. slipper unna med 5k i moms da.

drar ned å hører med de i morgen, så slipper jeg å bekymre meg for hvis/om/når futen kommer på døra :D
 

zapotek

Medlem
perfekt. hun var påståelig men kan sikkert ikke alle aspektene ved lovverket. slipper unna med 5k i moms da.

drar ned å hører med de i morgen, så slipper jeg å bekymre meg for hvis/om/når futen kommer på døra :D

- Hva, kan du ikke merverdiavgiftloven på rams? :eek: kan du fortelle henne :D:D

§ 2-1. Registreringsplikt

(1) Næringsdrivende og offentlig virksomhet skal registreres i Merverdiavgiftsregisteret når omsetning og uttak som er omfattet av loven til sammen har oversteget 50.000 kroner i en periode på tolv måneder. For veldedige og allmennyttige institusjoner og organisasjoner er beløpsgrensen 140.000 kroner.


/d: LOV-2009-06-19-58 :d/ Lov om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven)
 

peterandrej

pensjonert moderator
sikker? min tante som er skatteadvokat hevder det er feil? men jeg aner ikke... kanskje hun tar feil?

det med MVA fra 50k eller fra 1 kr altså...

Da tar hun feil. MEN normalt sett vil selskaper søke om forhåndsregistrering i MVA-registeret allerede fra stiftelsestidspunkt. Tenk deg en ny Rema-butikk f.eks, som vil nå MVA-grensen på 50k i løpet av noen timer. I slike situasjoner vil selskapet søke og få forhåndsgodkjenning i MVA-registeret fra første krone.

Men i ditt tilfelle gjelder hovedregelen som er at selskapet må ha en omsetning på 50k i en 12 mnds periode før MVA-plikt inntreffer.

Jeg kan disse reglene VELDIG godt fordi jeg har vært igjennom denne møllen selv. En gang da jeg startet et enkeltmannsforetak i 2007, og nå sist i februar da jeg startet et AS. Jeg har snakket både med revisor, næringsdep v/narviktelefonene, brønnøysundregistrene og skatteetaten om dette.
 
Topp