Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hjelp til utregning av rangering

Hei,
jeg sitter å holder på med et lite mattestykke og så er jeg litt usikker på hvordan jeg skal sette opp dette.
Et eksempel som ligner på det jeg skal lage.

La oss si at du har 500 brukere. Brukere rangerer hverandre med en karakter fra 1-6. Det vil si at sannsynligvis har noen ingen karakter, noen har 1 karakter og noen har flere.

I en utlisting av denne brukerlisten vil det være urettferdig at en bruker som har fått en "6er" skal havne like høyt oppe som en som har fått fem "6ere".
Noen som kan peke meg i riktig retning over hvordan jeg kan regne ut dette?
Tenkte at kanskje de som har mindre enn tre karakterer ikke blir tatt høyde for i utregningen. Men jeg lurer altså på om noen har et godt tips her?

Takker på forhånd for svar :)
 

Stoppet

Banned
Vil det ikke være enklest o mest rettferdig å bruke den samlede summen av alle karakterer og rangere etter da?
 

Stoppet

Banned
Beklager, var litt for kjapp der. Det beste er vel å ta et gjennomsnitt og vekte det for antall stemmer. Altså slik at en med 4 stemmer på snittkarakteren 5 kommer under en med 7 stemmer på snittkarakteren 5?

Men det enkleste er kanskje å oppgi snittarakteren sammen med antall stemmer, så må den enkelte bedømme hva de synes selv?
 
Topp