Kjapp og trygg hosting for Wordpress

HMS-kurs og bittesmå firma?

n0stra

Medlem
Alle har vel HMS-haier rundt seg på alle kanter for tida. Som jeg har forstått det må firma med totalt 2 ansatte eller flere gjennomgå en eller annen opplæring.

Spørsmålet er - finnes dette åpent tilgjengelig slik at man kan erverve seg det på egenhånd? Eller er det virkelig så sort-hvitt at man må betale noen av disse gjøkene for å få en video på nett/powerpointfil og en kvittering som sier at man har kjøpt det?
 

Randulf Småfix

Kanonfotograf
Tror man må ha et HMS kurs uansett antall ansatte ja. Jeg tok mitt gjennom Bedriftsforbundet. Det skal imidlertid veldig mye til før noen kommer og krever å få sett på dette HMS beviset. Det er heller ingen krav til hva et HMS-kurs skal inneholde, så dere kan likesågodt snakke sammen hva Helse, Miljø og sikkerhet i bedriften er og sjekke ut evt. svake punkter, og så lage et diplom selv.

Blir det problemer, får man sikkert en laaang frist med å skaffe seg et kurs.

Lars
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Haha, god idé der Randulf! Jeg kan sikkert tilby ordne diplomer til selvkost til de her som måtte trenge det :D

Hos oss måtte vel det viktige være... tja... å ikke sitte og stirre på monitoren for lenge, ha en god stol, regulerbart skrivebord++ for å få riktig arbeidsstilling og å komme seg opp fra stolen innimellom. Åja, også å passe på så man ikke får senebetennelse eller koffeinoverdose...
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Siden det er arbeidsgiverens ansvar: hvis du ikke er arbeidsgiver har du ingen krav. Ferdig (håper jeg).

Kontrasten på arbeidstilsynets nettside gjør vondt. Ironisk.
Lurer ellers hvem som kommer på sånt 'filler': "HMS-forskriften gjelder for all virksomhet som omfattes av bestemte lover som behandler ulike helse-, miljø- eller sikkerhetshensyn."
Reneste lorem ipsum.
 

May

Medlem
Haha, god idé der Randulf! Jeg kan sikkert tilby ordne diplomer til selvkost til de her som måtte trenge det :D

Hos oss måtte vel det viktige være... tja... å ikke sitte og stirre på monitoren for lenge, ha en god stol, regulerbart skrivebord++ for å få riktig arbeidsstilling og å komme seg opp fra stolen innimellom. Åja, også å passe på så man ikke får senebetennelse eller koffeinoverdose...

Den var Goooood! Jeg bestiller herved ett diplom. Har hatt dette HMS -dyret hengende over meg i flere år. Mange av de som ringer presenterer seg som om de representerer myndighetene. Jeg akter ikke å ta det kurset av prinsipp. Har i tidligere karriere hatt verv som både tillitsvalgt og verneombud. Har god skolering i akuttmedisin og antar at jeg kan mer om HMS enn de fleste som holder disse kursene. Dersom jeg tar kurset - og skal følge opp, må jeg jo bare legge ned. Det er faktisk ikke lov til å jobbe 7 dager i uken og 12 - 14 timer arbeidsdager, noe som er hverdagen for de fleste som eier en liten bedrift.
 

TMM

Medlem
Her bør man ikke la seg stresse eller lure av de utallige mer eller mindre useriøse aktørene som driver TM-aktiviteter - og oftest hevder at de tilbyr et påkrevd og "offisielt" kurs.

Rent bortsett fra at disse kursene nok er av svært variabel kvalitet, og neppe har særlig verdi for de fleste på dette forumet, er det slett ikke påkrevd med noe kurs. Det man støtter seg til - og melker for alt det er verd - er Arbeidsmiljøloven §3-5. Her heter det at man har plikt til å "gjennomgå opplæring", og det er overhodet ikke spesifisert noen krav til hvem som skal gi denne opplæringen eller hva den skal bestå av:

§ 3-5. Plikt for arbeidsgiver til å gjennomgå opplæring i helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid

(1) Arbeidsgiver skal gjennomgå opplæring i helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid.

(2) Departementet kan i forskrift gi nærmere krav til opplæringen.

Jeg anbefaler alle som i det hele tatt vurderer å bruke penger på et slikt kurs å bruke noen minutter på å sette seg inn i saken. En fin oppsummering finnes f.eks. her: HMS-opplæring: Arbeidsgivere trenger ikke kjøpe eksterne kurs - risanger.no
 

peterandrej

pensjonert moderator
Herreminhatt. Så i mitt lille AS (straks oppe) der jeg er eneste ansatt må jeg (som arbeidsgiver, dvs eier og styreformann) orientere meg selv om mine rettigheter? Jeg må ha brannøvelser med meg selv og sørge for at jeg kan førstehjelp i tilfelle jeg skulle svime av.

Organiserer jeg meg kommer lønnsforhandlingene til å bli et helvete! :)
 
Herreminhatt. Så i mitt lille AS (straks oppe) der jeg er eneste ansatt må jeg (som arbeidsgiver, dvs eier og styreformann) orientere meg selv om mine rettigheter? Jeg må ha brannøvelser med meg selv og sørge for at jeg kan førstehjelp i tilfelle jeg skulle svime av.

Organiserer jeg meg kommer lønnsforhandlingene til å bli et helvete! :)

Tenkte akkurat det samme, ser for meg at jeg løper inn og ut av leiligheten og tar tiden for å se hvor lang tid jeg bruker på å komme meg ut i tilfelle brann...
 

peterandrej

pensjonert moderator
les første post en gang til - "to eller flere ansatte" - SÅ schizo er dere vel ikke gutta ;)

Jeg leste bare den linken oppi her fra TMM der det står at AS med ansatte (meg selv), uansett antall, har plikt til å gjennomføre HMS-arbeid ihht til arbeidsmiljøloven. I loven kan jeg heller ikke se at det er noen nedre grense for akkurat dette, men korriger meg mer enn gjerne dersom dette er feil.

Et fint punkt i Arbeidsmiljøloven er §3-4, der det heter at:
Arbeidsgiver skal, i tilknytning til det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet, vurdere tiltak for å fremme fysisk aktivitet blant arbeidstakerne.

Jeg trener ikke på SATS, men jeg har et medlemsskap i en biljardklubb på ca 7000,- i året. Hmmmmm....... det må det jo gå an å skrive av på bedriften? :)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hah! Det er faktisk veldig godt sagt... Er man pliktig som arbeidsgiver til å vurdere tiltak for å fremme fysisk aktivitet, så bruker man tid (= penger) allerede.
Og det kan tenkes at biljard roer sinnet, bidrar til økt fokus, perfeksjonerer konsentrasjonsevner og påvirker humøret positivt og dermed tilværelsen.

Bra for sykefraværet og dermed aktuelt i helse- og miljøarbeidet.
Forsvarlig å (prøve å) kostnadsføre det, ville jeg tro.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
fra TMMs link til risanger.no skrev:
Men driver du ”eget” AS, NUF, SA (samvirkeforetak) osv der du ansetter deg selv og tar ut lønn vil du regnes som ansatt og dermed være omfattet av loven – selv om det bare er eieren(e) som er de(n) ansatte.

Hahaha, dæven steike, du har helt rett PA! Alright, da blir jeg og Morten nødt til å ta en HMS-gjennomgang på Beer Palace eller noe liknende i nær framtid! Du skal ikke ta en tur til Oslo, slenge deg med og kalle det utgifter til HMS-kurs du også da? :D
 
Topp