Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hobbyvirksomhet

Anders

Medlem
På hvilken måte blir arbeid/tid sett på som kostnad under hobbyvirksomhet.

La oss si at du har hatt inntekter på 10.000 kr og kostnader på 9.000 kr, men det har blitt brukt et utall antall timer på å få denne inntekten. Kan arbeid på noen måte være en måte å sannsynliggjøre for skattevesenet at dette virkelig er en hobbyvirksomhet og at overskuddet er tilfeldig?

Det er jo klart at hvis det er brukt 1.000 timer på å få 1.000 kr i overskudd så er ikke dette gjort med formål med å gå i overskudd, men er en interesse en ønsker å dyrke uavhengig om du har gått med overskudd eller ei.
 

zapotek

Medlem
Fra Altinn: "For at aktiviteten skal anses som næringsvirksomhet, må den være av økonomisk karakter. Det vil si at aktiviteten må ha et innhold som gjør den egnet til å gi overskudd. En aktivitet som kan være innbringende, vil altså være næringsvirksomhet selv om den går med tap de første årene.

Virksomheten må også ha et visst omfang og ta sikte på en viss varighet. Enkeltstående og mer tilfeldige oppdrag gjør deg ikke til næringsdrivende."

Forøvrig er det bare Skatteetaten som kan gi deg et bastant svar den ene eller andre veien - så jeg ville ha ringt dem og forklart inngående om din sak. Det hjelper lite 5 år etter å si til kemneren at du trodde det var hobbyvirksomhet fordi Zapotek på Webforumet sa det ;)
 

MobyDick

New Member
jeg synes ikke dette høres ut som noe som bør betraktes som næringsvirksomhet. når du har tjent kanskje 10 000, og hatt omsetning på 20 for eksempel, blir det annerlededes, spør du meg.
 

metallian

Medlem
Fra Altinn: "For at aktiviteten skal anses som næringsvirksomhet, må den være av økonomisk karakter. Det vil si at aktiviteten må ha et innhold som gjør den egnet til å gi overskudd. En aktivitet som kan være innbringende, vil altså være næringsvirksomhet selv om den går med tap de første årene.

Virksomheten må også ha et visst omfang og ta sikte på en viss varighet. Enkeltstående og mer tilfeldige oppdrag gjør deg ikke til næringsdrivende."

Forøvrig er det bare Skatteetaten som kan gi deg et bastant svar den ene eller andre veien - så jeg ville ha ringt dem og forklart inngående om din sak. Det hjelper lite 5 år etter å si til kemneren at du trodde det var hobbyvirksomhet fordi Zapotek på Webforumet sa det ;)

Enig men bruk mail og ta vare på mailen!
 
Topp