Kjapp og trygg hosting for Wordpress

.htaccess 2 domener 1 webhotell

tomalex

Medlem
Heisann. Spørsmålet mitt er egentlig ganske enkelt, og jeg regner med at noen her har erfaring med emnet. :D

Har da 2 domener, 1 webhotell, domene er riktig satt opp og peker til forskjellige mapper.

primary er hittil bare i root mappa(fikser det senere) mens domene2 er i en annen folder som jeg har lagd, alt er klappet og klart sånn sett.

Jeg har domene og hosting fra godaddy.

Spørsmålet.
-----------------

Begge domenene funker. på forskjellige domenenavn. Men primary domene kan også "access'e" domene 2 om jeg bare skriver f.eks nettside.no/domene2 og da er spørsmålet mitt ganske lysende klart, hvordan stopper jeg primary til å få access til domene2?

Mens jeg skriver dette, så gikk det opp et lys for meg, er det igrunn mulig å bare pointe primary til en mappe istedet for "/" som er root, sånn at primary ikke ligger i root lenger og derfor ikke kan access'e hele nettsiden til sub-kategorier? føles ganske sikkert ut, Men om det er noen raske svar, så venter jeg med å prøve til svar har kommet! :)

Tomalex.
 

tomalex

Medlem
Om jeg skulle endre Primary domain til annet enn root mappen i ftp, som f.eks en mappe i root. Så tror jeg at jeg kanskje kan fikse problemet jeg spurte om over.

Spørsmål 2: siden jeg har wordpress installert så må jeg vel endre wordpress mappen sin location, til annet enn root også? Og hvis domene2 skal ha wordpress innstallert også, så må jeg vel addre en db(database) til og ha enda en wordpress mappe tilgjengelig for den? eller kan domene 2 bruke samme wordpress mappen, men et annet theme?
 

tomalex

Medlem
Åpenbart gikk det visst ikke ann å endre "pathen" til hoved domenet, som webhotellet er parret med. Ser ut som hoved domenet eller "primary domain" må være i root av ftp. "/"


Da trenger jeg virkelig hjelp med .htacces folkens. Må da vel gå ann å stenge domene1 ute fra å kunne koble til domene2 fra samme adresse?... :\
 

adeneo

Medlem
Burde være rett frem, sett det opp slik at kun forespørsler fra addon domenet har tilgang til den mappen som brukes til addon domenet, da vil ikke hoved domenet lenger ha tilgang til den mappen.

htaccess filen legges i mappen som brukes til addon domenet (ikke rot), og vil gjelde for den mappen og alle påfølgende mapper, og det bør vel se noe sånt ut:

Kode:
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\.eksempel\.no [NC]
RewriteRule (.*) http://www.eksempel.no/$1 [R=301,L]

Litt usikker, men tror det skal virke, www,eksempel,no er selvfølgelig addon domenet.
Forøvrig så er det vel en måte å sette opp dette på i cPanel, og mener å ha sett drøssevis av guider her, og det beste er vel å ha separate områder på serveren for hver side, i stedet for at en side ligger under den andre siden.

Når jeg tenker meg om, ville det sikkert vært bedre å sperre hoved domenet ute fra mappen til addon domenet i stedet for slik som over, hvor kun addon domenet tillates, men det finner du ut av, i så fall matcher du mot hoved domenet ditt som host, og sender en 403 i stedet for en 301.
 
Sist redigert:

tomalex

Medlem
Tusen takk for svar Adeneo. Ventet en god stund på det! :)

Hvordan går jeg frem med å lage en htaccess fil? er det bare en text fil? eller en viss type? :)
 

adeneo

Medlem
Dette er så greit at det fikser du selv.

I en hvliken som helst tekst editor, og som Tonny nevner kan du bruke Notepad, trykker du på "fil -> ny" eller noe sånt, og kaller filen ".htaccess", altså uten noe filnavn og kun med endelsen .htaccess.

Det kan og være at du allerede har en .htaccess fil på webhotellet ditt, og da må du laste ned den og åpne den i en tekst editor slik at du kan legge til noen linjer.

I Apache 2 og nyere kan man bruke mod_authz_host til dette, og da blir det svært enkelt å skrive regler for hvilke adresser som har tilgang til mappene.

I en .htaccess fil som ligger på rot i hoved domenet ditt, kan du for eksempel stenge en mappe for alle forespørsler bortsett fra de som gjøres fra addon domenet, la oss si at det er www.minside.no, altså addon domenet som skal ha tilgang, og det skrives så lettleselig som så:

Kode:
<Directory /sub-domene>
Order Deny,Allow
Deny from all
Allow from minside.no
</Directory>

Dette setter først hvilken mappe det gjelder, og du kan også legge .htaccess filer i hver enkelt mappe som da gjelder for den mappen og alle dens undermapper uten behov for å sette spesifikke mapperegler, men dersom .htaccess ligger på rot bør det angis mappe.
Neste to linjer sperrer mappen fra alle adresser, og den fjerde linjen gjør mappen tilgjengelig kun fra domenet "minside.no", som også matches til alle subdomener, slik som "blog.minside.no", "www.minside,no" osv. samt alle undermapper av "sub-domene" mappen, slik som "www.minside.no/blog/meg/minblogg.html" osv.

På den måten har du stengt ute hoved domenet (og alle andre domener bortsett fra det addon domenet du ønsker skal ha tilgang).
 

tomalex

Medlem
Helt epic Adeneo. Jeg regner med at Godaddy sine GH4 servere har støtte for det nyeste innen det nyeste? Jeg har ingen .htaccess i ftp fra før av, så lenge den ikke er skjult.

Også er jeg faktisk litt usikker på om jeg valgte feil når jeg bestilte webhotellet. Jeg sa at hotellet kunne kjøres via Linux, ikke windows. Men det er vel serverbasert? Fikk hvertfall mer for pengene om jeg kjørte via Linux. :)
 

tomalex

Medlem
Så når jeg la den .htaccess filen der i root. Så det ut til at jeg hadde skrivd noe feil, fordi den stengte alt mulig. Men Om store og små bokstaver spiller en viktig rolle her, så ligger nok fort problemet i det.
 

adeneo

Medlem
GoDaddy bruker nok en rimelig ny versjon av Apache, så det er ikke noe problem.

Linux er veien å gå, og riktig valg av operativsystem for serveren webhotellet ligger på i de aller fleste tilfeller, Windowsbaserte webhotell er etter min mening normalt kun for sider som bruker MS basert kode, slik som ASP, VB og annet hvor man bør kjøre Win på serveren.

Edit: Store og små bokstaver er viktig i Linux, og det må skrives riktig, og hvis den stenger mappene så virker modulen i Apache, da er det kun å få skrevet det riktig som gjenstår, som kan ta litt prøving og feiling da alle webhotell ikke er skapt like.

Du kan prøve å begynne litt enkelt med å bare stenge hoveddomenet ute fra en mappe, noe slikt:

Kode:
<Directory /mappen min med subdomenet>
Deny from hoveddomene.no
</Directory>

Mappenavnet må skrives riktig, med store/små bokstaver, samt at banen må være riktig, og du må vite hvor rot er, ofte er dette i en www mappe eller noe slikt, mens de andre mappene er utenfor nettstedets rot, kan variere litt med hvordan hosten har satt det opp, men du kan droppe mappenavnet og kun skrive:

Kode:
Deny from hoveddomene.no

Men da må .htaccess filen ligge inne i mappen til addon domenet, noe som sannsynligvis er like greit.
 
Sist redigert:
Topp