Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva bruker dere domenenavn til?

Skrev egentlig dette som et svar i tråden «Kutte ut maks 20 .no-domenersregelen», men innser at spørsmålet mitt ligger så langt fra opprinnelig innlegg at det kanskje er smartest å ta det i egen tråd.

Et lite spørsmål til dere som har behov for mer enn tjue domener: Hva er det egentlig dere bruker disse domenenavnene til? Er dere så dyktige multitaskere at dere klarer å ha tredve baller i lufta samtidig, eller er nitten av dem redirects, eller kjøper dere dem for videresalg, eller ... hva bruker dere dem egentlig til?

Og dersom dette innlegget høres fordømmende eller nedlatende ut, er det på ingen måte slik ment -- jeg er bare nysgjerrig på hva folk egentlig gjør med domenenavnene sine.

Kan jo starte med å røpe mine egne stats: Selv har jeg i skrivende stund fem .no-navn -- en privat blogg [også det domenenavnet jeg bruker til e-post], to ulike nettsideprosjekter, en redirect til ett av de nettsideprosjektene (domenenavnet består av flere ord, da synes jeg det er greit å snappe både med og uten bindestrek), og et domene jeg kjøpte fordi jeg planla å endre firmanavn til akkurat det domenenavnet (det ble det imidlertid ingenting av, og domenet er derfor nå sagt opp og blir sannsynligvis snart ledig igjen).

Jeg har et tredje prosjekt som ligger på .com rett og slett fordi jeg registrerte det for åtte år siden, før jeg fikk et firma -- hadde sannsynligvis brukt .no der om jeg kunne, men nå er navnet for innarbeidet til å bytte det.

Ett av de nevnte prosjektene er planlagt å åpne med inngangssider på flere språk i løpet av neste år, og til det formålet har jeg kjøpt tre .com-domener (igjen, ett med og ett uten bindestrek, pluss en kort-url jeg har tenkt å bruke til redirects fra Twitter og sånt), ett .dk-domene og to .se-domener (den svenske tittelen inneholder bokstaven ä, så den har jeg registrert med bare a i tillegg). Ingen av disse har innhold for øyeblikket, men det kommer. Vurderer å kjøpe enda et .no-domene til samme prosjekt

I tillegg har jeg parkert et .com-domene for fremtiden med tanke på et fjerde prosjekt, men det står på vent inntil jeg enten får tid til å gjennomføre det eller gir opp hele greia og kvitter meg med domenenavnet.

Så det betyr vel at jeg har noe sånt som 13 domener totalt, hvorav fem er .no. Flere prosjekter enn det har jeg neppe kapasitet til å drive på en stund.

Store bedrifter har selvsagt større behov: Jeg kan forstå det dersom Freia ønsker å opprette en egen hjemmeside for hver sjokoladeplate de lager, eller dersom Egmont har lyst til å opprette en egen hjemmeside for hvert blad de selger. Men her i forumet har jeg forstått det slik at det stort sett er enkeltpersonforetak, ansvarlige selskaper og relativt små aksjeselskaper som holder til, og likevel får jeg inntrykk av at mange av dere har behov for langt mer enn tjue .no-domenenavn. Derfor spør jeg: Hva bruker dere dem egentlig til?
 

picxx

Well-Known Member
Et lite spørsmål til dere som har behov for mer enn tjue domener: Hva er det egentlig dere bruker disse domenenavnene til? Er dere så dyktige multitaskere at dere klarer å ha tredve baller i lufta samtidig, eller er nitten av dem redirects, eller kjøper dere dem for videresalg, eller ... hva bruker dere dem egentlig til?

Pr i dag har jeg vel sånn cirka 60 domener som mer eller mindre alle inneholder sider som både er seo'ed og innehar innhold.
Hadde tidligere en god del flere, men har kvittet meg med en god del av to grunner. Den første er at jeg rett og slett ga opp det segmentet jeg drev innen og da var nesten alt av domener der verdiløse for meg. Det andre er at jeg fant ut at det er bedre å ha færre domener og faktisk ha tid til å sette opp, og drive, sider på alle, enn å ha en hel mengde med domener som fremstår som halvferdige prosjekter liggende å flyte rundt.

I tillegg til domenene/sidene har jeg noen hundre gratissider som er satt opp på tjenester som blogspot etc., men det var jo ikke det du spurte om :)
 
Har 11 domener (hvis jeg ikke har regnet feil), og er da en av dem som har færrest domener på WF (tror jeg). Har nettbutikk på ett av dem, ett er redirected til en blogg jeg har på et annet domene og på resten er det nettsider og/eller blogger. Noen er innenfor samme nisje og de brukes da også til å gi linker (og noe trafikk) til hverandre. Skal man jobbe mot en bestemt nisje velger jeg å kjøpe et nytt domene der nisjen og/eller nøkkelord er med i domenenavnet. Derfor blir det noen domener, men jeg bruker alle.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Vi har for øyeblikket 17 stykk salg- eller salgsrelaterte sider, 6 personlige/blog, 10 dobbelregistrering ifm varemerke (f.eks. santé.no, santè.no - men vi bruker sante-kaffe) og 7 stykk som jeg har prøvd noe med men som er on hold for øyeblikket.
31 norske, resten internasjonale.

Et varemerke fortjener sin egen nettside såklart; når det gjelder nettbutikker så lar kaffe seg ikke uten videre kombinere med en fluesmekker f.eks. :p

Et domenenavn koster cirka 100 kr i året, og det er lite penger.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Har vell ca 24-25 domener. et par av de er for firma som jeg styrer alt som har med web for, et par av de egne (blogg, firmasiden min, hjemmeserveren min etc), noen som jeg har til reklamefortjenester, mens noen bare ligger der.

Fant ut her om dagen at til flere domener jeg har hos domeneshop, til billigere blir de. Er nå nede i 100,- for .no og 70,- for .com/etc :D
 

Bjørnar

Gründer
uff, jeg ser at jeg har for mange.

.no-domener
20 domener tilknyttet et stort nettverk, under arbeid
3 domener til sjappa mi
8 domener til prosjekter jeg driver
11 domener til prosjekter jeg jobber med
5 domener jeg har sagt opp, fordi prosjektene tok for mye tid

et .com domene for et prosjekt jeg driver.
 
Topp