Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva er en Apps?

Pandora

Medlem
Min "vanvittige" definisjon av en Apps:
Den er ett bilde som inneholder (din/min) nettadresse.
Appen fungerer som ett "bokmerke/link" på mobilen.
og gir direkte tilgang til min/din side på nettet. Trenger ikke søkemotor.

Jaa.. hvor vanvittig er dette? :D


Hvorfor gjøre det vanskelig, når det kan gjøres enkelt
 

picxx

Well-Known Member
En app er en forkortelse for en applikasjon og er forklart slik på wikipedia:

Applikasjonsprogramvare (fra engelsk application, «anvendelse»), ofte bare kalt applikasjon, er programvare som benytter datamaskinens ressurser til en oppgave som brukeren ønsker utført. Dette i motsetning til systemprogramvare som koordinerer datamaskinens ressurser, men som ikke anvender dem direkte til utførelse av oppgavene som brukeren ønsker utført. Systemprogramvaren omfatter blant annet operativsystemet, drivere, og annet som er nødvendig for å kunne kjøre applikasjoner.

Hvorfor gjøre det enkelt, når man kan gjøre det vanskelig?
 

Pandora

Medlem
lol

??...er jo forklart i forrige post.. :eek:

Åhhh, nå er du ekkel med meg... :p

Men uten alle de "fancy" programmene og alle fagutrykkene, hva står igjen da?..

Hvor vannvittig er mitt "forslag?..

Kan det være så enkelt, og så vannvittig vanskelig?..

:D



Hvorfor gjøre det vanskelig, når det kan gjøre det enkelt.
 

Pandora

Medlem
En app på mobilen er akkurat som et program på en pc. Enkelt og greit.

Det du beskriver Pandora, er et bokmerke, en snarvei, men det har ingenting med en app å gjøre.

Da fortsetter jeg tankegangen min, og lurer på masse :p ;

Hvorfor bruker/ønsker man en App på mobilen da? ..
Man kan jo surfe og finne det meste av adresser/steder via mobilen uten Apps?!..

(har flere spørsmål) :eek:



Hvorfor gjøre det vanskelig, når det kan gjøres enkelt.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg bruker en app til GPS-navigasjon for å slippe å kjøpe en egen GPS til bilen.

Jeg bruker en app fra 1881 for å søke opp nummer/adresser/navn fordi den bl.a kan lagre kontakter for meg, noe man ikke kan om man søker på nett.

Jeg bruker en app fra banken min for å sjekke kontoene og betale regninger / overføre penger fordi da kan jeg bare taste inn et passord i denne app`en istedet for å være avhengig av BankID for å få logget inn via nettleseren. Siden skriften også er veldig liten i nettleseren på mobilen, må jeg zoome ut og inn hele tiden, mens app`en er tilpasset hele skjermen og dermed gjør det enkelt å navigere rundt.

Jeg har en egen app til å stemme gitaren med, fordi det er mye enklere enn å rote i skuffen for å finne den andre gitarstemmeren som ligger der et sted. Mobilen har jeg alltid i lomma uansett.

Det var noen grunner og det finnes mange til. Det er mye en app kan gjøre som man ikke kan gjøre i en nettleser, eller så kan ofte app`en gjøre det mye enklere enn versjonen i nettleseren.
 

Pandora

Medlem
Utrolig fasinerenede..

Jeg bruker en app til GPS-navigasjon for å slippe å kjøpe en egen GPS til bilen.

Jeg bruker en app fra 1881 for å søke opp nummer/adresser/navn fordi den bl.a kan lagre kontakter for meg, noe man ikke kan om man søker på nett.

Jeg bruker en app fra banken min for å sjekke kontoene og betale regninger / overføre penger fordi da kan jeg bare taste inn et passord i denne app`en istedet for å være avhengig av BankID for å få logget inn via nettleseren. Siden skriften også er veldig liten i nettleseren på mobilen, må jeg zoome ut og inn hele tiden, mens app`en er tilpasset hele skjermen og dermed gjør det enkelt å navigere rundt.

Jeg har en egen app til å stemme gitaren med, fordi det er mye enklere enn å rote i skuffen for å finne den andre gitarstemmeren som ligger der et sted. Mobilen har jeg alltid i lomma uansett.

Det var noen grunner og det finnes mange til. Det er mye en app kan gjøre som man ikke kan gjøre i en nettleser, eller så kan ofte app`en gjøre det mye enklere enn versjonen i nettleseren.

..å lese alt hva den Appèn kan gjøre, og tusen takk Dag for at du beskriver dette så godt for meg. All den infoen får meg faktisk til å stille flere spørsmål. Jeg ønsker virkelig å forstå hva denne appen er for noe. All vidersending fra Appèn på mobil/andre enheter fører en altså til en side som er tilpasset surfing og bruk over mobilen. Altså havner man på sider laget for mobil-bruk. Spørsmål: kan du besøke samme side via pc og stemme gitaren? Nå har jeg forstått (håper jeg) at mobilen har ett program i seg som tillater Apps, altså at man har lagringsplass til Apps, og at de vil linke en videre til disse aktuelle sidene. Slik som på en datamaskin der vi kan lagre div valgbare/egendefinerte knapper på startsiden/skjermen, uten at vi går opp i adresseelinjen, eller under favoritter. Her må det også ligge i bunnen ett program/programmering av noe slag som tillater at det gjøres slik. Jeg tenker at vi kan sammenligne disse to måtene for å lagre forskjellige App`s på mobilen, med det å lagre forskjellige knapper på startsiden på pc`n. Må tenke litt mere her, men dette er min tankegang, og foreløpig så er den ikke motbevist, eller bekreftet. :D

Håper andre setter like stor pris på denne tråden som jeg :D

Lurer også på; hvem har "pant" på Apps? Er det noen som tjener penger på alle Appsene? må de innrapporteser, registreres noen plass, feks Apple? Noen andre store? Er det evnt monopol på det? (om det eksisterer)

:)

Hvorfor gjøre det vanskelig, når det kan gjøres enkelt
 

Pandora

Medlem
Avatar.

Må bare utdype at jeg tenker på hver enkelt App`s som en unik AVATAR (bilde/logo) for den enkelte aktør på nett. :D

-Og ikke tenker på eller referere til at programmet. (tror det blir riktig)



[Hvorfor gjøre det vanskelig, når det kan gjøres enkelt./I]
 
Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
Ehh...en app er et program som nevnt tidligere. Dette har altså ingenting med nettleseren å gjøre. Man innstallerer en app på mobilen akkurat slik man innstallerer et program på pc`en. Hver app har sin funksjon.

Så i min forrige post snakker jeg om fire forskjellige app`er, ikke bare èn.

Lurer også på; hvem har "pant" på Apps? Er det noen som tjener penger på alle Appsene? må de innrapporteser, registreres noen plass, feks Apple? Noen andre store? Er det evnt monopol på det? (om det eksisterer)

Med pant mener du kanskje patent?

Man kan tjene penger på en app ved at man må betale for å kjøpe den, eller så kan den inneholde reklame som utgiveren tjener penger på, og det finnes også apper hvor man kan kjøpe tilleggsfunksjoner.
 

Pandora

Medlem
Apple

Ehh...en app er et program som nevnt tidligere. Dette har altså ingenting med nettleseren å gjøre. Man innstallerer en app på mobilen akkurat slik man innstallerer et program på pc`en. Hver app har sin funksjon.

Så i min forrige post snakker jeg om fire forskjellige app`er, ikke bare èn.



Med pant mener du kanskje patent?

Man kan tjene penger på en app ved at man må betale for å kjøpe den, eller så kan den inneholde reklame som utgiveren tjener penger på, og det finnes også apper hvor man kan kjøpe tilleggsfunksjoner.

hehe, forstår godt at du ehhèr til meg..

Gjør det selv innimellom..:p

Men; -forstår at hver enkelt app er tilhører hver enkelt side.
Noe som igjen bekrefter min usedvanlig vanvittige tankegang ;)

Og at Appen tilhører/gir inngang til akkurat det spesifikke programmet/nettstedet som brukeren vil ha, det forstår jeg også.. Appen til "kino" vil aldri gi inngang til "svømmehall". Appen er inngangsdøren til ett spesifikk sted, og man kan ikke surfe mellom Appene. Ergo så kan det være feks sporingsfunksjoner i den spesifikke Appen som vet at det er du som kommer innom. (andre registreringer) tenker på din beskrivelse av bank-Appen.

Men for at appen skal kunne brukes på telefonen så må telefonen ha ett program for å kunne behandle Appen, både laste ned og bruke. Og dette programmet/programmene lurer jeg på/mener er pant i av Apple (leser på spreng her)

Alle som kjøper telefon i dag, må jo ha/vil ha internett og tilgang for å lagre/laste ned Apps?!.. Så derfor igjen, -hvem eier disse programmene. De fleste telefonene nå har jo det, men derfor spør jeg videre om feks nokia kjøper rettigheter fra Apple for å programmere inn det som skal til for å bruke Apps?.. Og så må mobil-kjøper betale videre nedlasting.

Så "jeg og du" som har nettsteder som vi ønsker å koble opp med en App, vi må kjøpe rettigheter/betale, Appsen, kjøpe program, for å bruke og registrere Appen vår gjennom det systemet/programmet som "Apple" har enerett på?.. Kansje vi ikke får tillatelse engang?!

Herav enerett, pant i.

Siste avsnitt fra deg, kan se den. Jeg ser også på en App som ett "tilsvarende" domene, og det koster, både for å eie, leie og man får betalt for reklame m.m..

Er Apple enerådig på dette området, og i så fall, hvorfor?.

Må ta en pause her og summere opp litt :p



Hvorfor gjøre det vanskelig , når det kan gjøres enkelt.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
All vidersending fra Appèn på mobil/andre enheter fører en altså til en side som er tilpasset surfing og bruk over mobilen.

Nei. Noen apps viser egentlig bare en tilpasset nettside (f.ex. Facebook-appen), spesielt de der det egentlig er en eller annen nettside/nettjeneste denne appen er laget for å gi adgang til, men mange - spesielt mer avanserte/større apps kjører programmet "lokalt", og disse oppleves gjerne som mye mer responsive/raskere/mer "snappy", og ikke minst kan disse gi mye mer avansert funksjonalitet siden man ikke er begrenset av hva en nettside kan gjøre.

Ingen har "pant" på apps, men til f.ex. iPhone er det kun en måte å selge dem, nemlig via Appstore, som er Apples butikk for apps (til jailbreaka iphones kan man også laste ned via andre løsninger). Til Android er det vel såvidt jeg vet noen andre løsninger også, men der er det Android Market som er det dominerende.

Den "tung prosess å bli iphone-utvikler"-artikkelen du linker til er forresten FIRE år gammel, og er totalt utdatert. Det er kjempeenkelt å bli iPhone-utvikler, men det koster litt, og du må jo naturligvis lære deg den nødvendige programmeringen for å faktisk kunne lage noe. Deretter går hver enkelt app gjennom en individuell godkjenningsprosess hos Apple (både for innhold/kvalitet og sikkerhet), før de eventuelt blir lagt ut i appstore. Så enkelt? Praktisk og "byråkratisk" - ja - ihvertfall ikke noe byråkratisk mareritt som den artikkelen kunne få det til å virke som, men teknisk er det mer krevende (pga nødvendig kunnskap).
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Men; -forstår at hver enkelt app er tilhører hver enkelt side.

Nei, det er akkurat der du misforstår TOTALT. En app KAN være en tilpasset visning av en nettside, men dette gjelder egentlig bare relativt enkle apps, ikke apps med mer avansert funksjonalitet.

Og at Appen tilhører/gir inngang til akkurat det spesifikke programmet/nettstedet som brukeren vil ha, det forstår jeg også.. Appen til "kino" vil aldri gi inngang til "svømmehall". Appen er inngangsdøren til ett spesifikk sted, og man kan ikke surfe mellom Appene. Ergo så kan det være feks sporingsfunksjoner i den spesifikke Appen som vet at det er du som kommer innom. (andre registreringer) tenker på din beskrivelse av bank-Appen.
De fleste apper "surfer" ikke i det hele tatt, kun de som egentlig bare viser en tilpasset nettside.
Men for at appen skal kunne brukes på telefonen så må telefonen ha ett program for å kunne behandle Appen, både laste ned og bruke. Og dette programmet/programmene lurer jeg på/mener er pant i av Apple (leser på spreng her)
Nei, nei og atter nei. Apple driver sin "appstore", som er den eneste "offisielle" salgskanalen for apps til iPhone, og DER bestemmer de hva og hvem som får lov til å legge ut ting (som jeg beskrev i forrige post). Android Market selger derimot f.ex. apps til android-telefoner (f.ex. htc, samsung osv), og der er det Google som styrer (det er også veldig mye enklere å bli godtatt der enn hos apple, men samtidig blir det mye mer søppel der).
Alle som kjøper telefon i dag, må jo ha/vil ha internett og tilgang for å lagre/laste ned Apps?!.. Så derfor igjen, -hvem eier disse programmene. De fleste telefonene nå har jo det, men derfor spør jeg videre om feks nokia kjøper rettigheter fra Apple for å programmere inn det som skal til for å bruke Apps?.. Og så må mobil-kjøper betale videre nedlasting.
Den individuelle utvikleren eier de app'ene de har laget, naturligvis. Nokia kjøper ikke noen rettigheter fra Apple for å kunne legge inn apps på sine telefoner.
Så "jeg og du" som har nettsteder som vi ønsker å koble opp med en App, vi må kjøpe rettigheter/betale, Appsen, kjøpe program, for å bruke og registrere Appen vår gjennom det systemet/programmet som "Apple" har enerett på?.. Kansje vi ikke får tillatelse engang?!

Herav enerett, pant i.
Du bruker ordet "pant" veldig rart. Hvis du lager en app som bryter med apples retningslinjer, så får du sannsynligvis ikke lov til å legge den ut i Apples appstore. Hvis du lager en app som bryter med Android Markets retningslinjer, så får du ikke lov til å legge den ut der. Osv. Det er ingen overordnet makt som styrer alt av hvem som får lov til å lage/legge ut apps. Det er f.ex. fullt mulig å lage apps til både android og iphone, og å legge ut disse på din egen nettside, uten å gå via google/apple, men på iPhone vil man da måtte ha gjort det som kalles å "jailbreake" iphonen for å kunne legge dem inn. Dette er det mange som gjør, nettopp fordi de vil legge inn programmer og funksjonalitet utover det apple har godkjent til sin appstore.
Siste avsnitt fra deg, kan se den. Jeg ser også på en App som ett "tilsvarende" domene, og det koster, både for å eie, leie og man får betalt for reklame m.m..
En app har ingenting å gjøre med et domene, og det funker ikke likt i det hele tatt.
Er Apple enerådig på dette området, og i så fall, hvorfor?.

Nei, som jeg har forklart over. Selv om apple nok er den dominerende aktøren.
 
Sist redigert:
Topp