Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva er en Apps?

Pandora

Medlem
Torstein.

Nei. Noen apps viser egentlig bare en tilpasset nettside (f.ex. Facebook-appen), spesielt de der det egentlig er en eller annen nettside/nettjeneste denne appen er laget for å gi adgang til, men mange - spesielt mer avanserte/større apps kjører programmet "lokalt", og disse oppleves gjerne som mye mer responsive/raskere/mer "snappy", og ikke minst kan disse gi mye mer avansert funksjonalitet siden man ikke er begrenset av hva en nettside kan gjøre.

Ingen har "pant" på apps, men til f.ex. iPhone er det kun en måte å selge dem, nemlig via Appstore, som er Apples butikk for apps (til jailbreaka iphones kan man også laste ned via andre løsninger). Til Android er det vel såvidt jeg vet noen andre løsninger også, men der er det Android Market som er det dominerende.

Den "tung prosess å bli iphone-utvikler"-artikkelen du linker til er forresten FIRE år gammel, og er totalt utdatert. Det er kjempeenkelt å bli iPhone-utvikler, men det koster litt, og du må jo naturligvis lære deg den nødvendige programmeringen for å faktisk kunne lage noe. Deretter går hver enkelt app gjennom en individuell godkjenningsprosess hos Apple (både for innhold/kvalitet og sikkerhet), før de eventuelt blir lagt ut i appstore. Så enkelt? Praktisk og "byråkratisk" - ja - ihvertfall ikke noe byråkratisk mareritt som den artikkelen kunne få det til å virke som, men teknisk er det mer krevende (pga nødvendig kunnskap).

Har med stor interresse lest det du skriver, og vil komme tilbake senere. :p

God middag alle sammen :D
 

Dag Frogner

Supermedlem
Men; -forstår at hver enkelt app er tilhører hver enkelt side.
Noe som igjen bekrefter min usedvanlig vanvittige tankegang ;)

Glem dette med sider når vi snakker om app`er. Det har ingenting med sider (antar du mener nettsider) å gjøre. Akkurat som når du åpner opp Word på pcen din for å skrive. Da åpnes det et program og det har ingenting med internett eller sider å gjøre. Du kan kun skrive i dette programmet. Dersom du vil tegne, må du åpne MS Paint f.eks. Akkurat som at jeg åpner min TomTom-app når jeg vil ha navigasjon, og 1881 når jeg vil søke opp et nummer.

Og at Appen tilhører/gir inngang til akkurat det spesifikke programmet/nettstedet som brukeren vil ha, det forstår jeg også.. Appen til "kino" vil aldri gi inngang til "svømmehall". Appen er inngangsdøren til ett spesifikk sted, og man kan ikke surfe mellom Appene. Ergo så kan det være feks sporingsfunksjoner i den spesifikke Appen som vet at det er du som kommer innom. (andre registreringer) tenker på din beskrivelse av bank-Appen.

Ja det stemmer. Man har èn app til èn funksjon. Ihvertfall stort sett. Når det gjelder bank-appen så må man registrere hvilken bank man tilhører, samt legge inn kontonummer og en engangskode. Etter det kjenner app`en deg igjen og du trenger kun å taste inn et passord for å få tilgang.

Men for at appen skal kunne brukes på telefonen så må telefonen ha ett program for å kunne behandle Appen, både laste ned og bruke. Og dette programmet/programmene lurer jeg på/mener er pant i av Apple (leser på spreng her)

Man trenger ikke et eget program for å kjøre en app. Hver enkelt app er et program. Akkurat som når du skal kjøre Word på pcen, trenger du ikke et annet program i tillegg. Du laster ned Word, innstallerer det og kan begynne å bruke det. Nøyaktig slik er det med en app også.

Men du må laste ned alle appene via AppStore (iPhone) eller AndriodMarket (Android). Begge disse programmene følger med telefonene som standard.

Alle som kjøper telefon i dag, må jo ha/vil ha internett og tilgang for å lagre/laste ned Apps?!.. Så derfor igjen, -hvem eier disse programmene.

De som har laget appen, eier den.

De fleste telefonene nå har jo det, men derfor spør jeg videre om feks nokia kjøper rettigheter fra Apple for å programmere inn det som skal til for å bruke Apps?.. Og så må mobil-kjøper betale videre nedlasting.

Apple er ganske unikt når det gjelder dette med apper, fordi de bruker sin egen AppStore, mens alle andre merker (også Nokia) bruker AndroidMarket. Android er da operativstystemet i disse telefonen, akkurat som at iOS er Apple sitt operativsystem. Apple vil aldri selge noe rettigheter her, så du må skille Apple fra resten av mobilmerkene.

Så "jeg og du" som har nettsteder som vi ønsker å koble opp med en App, vi må kjøpe rettigheter/betale, Appsen, kjøpe program, for å bruke og registrere Appen vår gjennom det systemet/programmet som "Apple" har enerett på?.. Kansje vi ikke får tillatelse engang?!

Herav enerett, pant i.

Hvis du ønsker en app som skal brukes mot nettsiden din, må du eller noen du leier inn lage en app. Når appen er ferdig, sendes denne inn til Apple for godkjenning, og dersom den blir godkjent, havner den på AppStore hvor andre kan kjøpe den / laste den ned. Apple tar 30% av det du tjener på salget og du får 70%. Disse 30% er det du må betale. Det koster ingenting ellers for å få en app ut på AppStore så vidt jeg vet. Men det koster jo fort en del tusen å utvikle en app så det er liten vits å gjøre dette kun for å ha en app å vise til.

Siste avsnitt fra deg, kan se den. Jeg ser også på en App som ett "tilsvarende" domene, og det koster, både for å eie, leie og man får betalt for reklame m.m..

Er Apple enerådig på dette området, og i så fall, hvorfor?.

Et domene leier du bare, du eier det ikke. Du må betale fast leiepris på det, slik er det ikke med en app. Om du skal kople en app opp mot internett, må du nødvendigvis ha et webhotell for å lagre info som appen skal bruke, men det koster ikke noe å ha en app på AppStore bortsett fra de 30% som Apple tar.

Apple er ikke enerådige på dette, det finnes også AndroidMarket som nevnt tidligere.

Edit: Neste gang skal jeg vente på TorsteinO før jeg bruker 15 min på et innlegg. Spesielt når vi svarer stort sett akkurat det samme. :D
 

Britta

stoffdronning
Hva med å tenke sant:

Telefonen din er en liten computer lik den store du ha.
Og programmene på telefonen heter ikke programmer men apps.

Og som på din PC har du programmer/apps som funker uten internet og programmer/apps som trenger internet, noen ganger både og (f.eks. et sjakk-programm der du kan spille mot computeren/deg selv eller du logger deg inn på nett for å spille mot folk).

Enkelt og greit.
 

Pandora

Medlem
over 1000..


Hahaha, så du kjente deg igjen, som i "been there , done that!" :D

Ja du måtte vel også lære deg å krype før du kunne gå i likhet med alle andre,
flott at du også innrømmer det.. :p

hm..

eller..

-kan det være ett tappert forsøk på å gjøre narr av andre
som ikke kan det du har lært opp igjennom årene?..

hm, -det ville jo være.., -vel det ville jo være helt Nutz,
spesielt med tanke på at du har vært her ine i hele 1,5 år, og postet over tusen innlegg..

Har du ikke lært deg hvordan du navigerer her inne på forumet enda?
Tenker da spesielt under rettningslinjene for medlemskapet og god oppførsel på WF?..

Tror nok at moderator kan vise deg veien dit om du spør pent,
ønsker deg samtidig hyggelig lesning og en riktig god kveld :D


Hvorfor gjøre det vanskelig, når man kan gjøre det enkelt.
 

Pandora

Medlem
Nå har jeg..

Nei, det er akkurat der du misforstår TOTALT. En app KAN være en tilpasset visning av en nettside, men dette gjelder egentlig bare relativt enkle apps, ikke apps med mer avansert funksjonalitet.


De fleste apper "surfer" ikke i det hele tatt, kun de som egentlig bare viser en tilpasset nettside.

Nei, nei og atter nei. Apple driver sin "appstore", som er den eneste "offisielle" salgskanalen for apps til iPhone, og DER bestemmer de hva og hvem som får lov til å legge ut ting (som jeg beskrev i forrige post). Android Market selger derimot f.ex. apps til android-telefoner (f.ex. htc, samsung osv), og der er det Google som styrer (det er også veldig mye enklere å bli godtatt der enn hos apple, men samtidig blir det mye mer søppel der).

Den individuelle utvikleren eier de app'ene de har laget, naturligvis. Nokia kjøper ikke noen rettigheter fra Apple for å kunne legge inn apps på sine telefoner.

Du bruker ordet "pant" veldig rart. Hvis du lager en app som bryter med apples retningslinjer, så får du sannsynligvis ikke lov til å legge den ut i Apples appstore. Hvis du lager en app som bryter med Android Markets retningslinjer, så får du ikke lov til å legge den ut der. Osv. Det er ingen overordnet makt som styrer alt av hvem som får lov til å lage/legge ut apps. Det er f.ex. fullt mulig å lage apps til både android og iphone, og å legge ut disse på din egen nettside, uten å gå via google/apple, men på iPhone vil man da måtte ha gjort det som kalles å "jailbreake" iphonen for å kunne legge dem inn. Dette er det mange som gjør, nettopp fordi de vil legge inn programmer og funksjonalitet utover det apple har godkjent til sin appstore.

En app har ingenting å gjøre med et domene, og det funker ikke likt i det hele tatt.


Nei, som jeg har forklart over. Selv om apple nok er den dominerende aktøren.

..lest igjennom innlegget fra deg og innlegget fra Dag Frogner, og vil svare i Dags tråd etterhvert her. Det er så innteressangt å lese hvordan ting fungerer og ekstra morro å snappe opp noen fag-utrykk på kjøpet. Man lærer så lenge man lever, og jeg er kommet på WF for å bli :D
En herlig og kunnskapsrik gjeng her inne :p


Hvorfor gjøre det vanskelig, når man kan gjøre det enkelt.
 

Nutz

Med lem
Ble bare veldig forbløffet over din evne til å misforstå dette med programmer. :)
-Og det føste som slo meg etter å ha skummet tråden var faktisk Prinsessa og professoren..

"Hva er en Apps?" -Som de fleste andre har prøvd å forklare, så det er ganske enkelt et dataprogram dersom man bruker "App", eller flere programmer dersom man bruker "Apps". Alt fra det aller enkleste til det mest kompliserte.

Hvis du spør moderatorene pent, så kaster de meg sikkert ut for min uforskammede asossiasjon. :D
Slo det deg ikke at "Apps" er flertall, og at det å sette "en" foran det blir veldig galt?
 

Pandora

Medlem
Kommunikasjonsutfordringer.

Ble bare veldig forbløffet over din evne til å misforstå dette med programmer. :)
-Og det føste som slo meg etter å ha skummet tråden var faktisk Prinsessa og professoren..

"Hva er en Apps?" -Som de fleste andre har prøvd å forklare, så det er ganske enkelt et dataprogram dersom man bruker "App", eller flere programmer dersom man bruker "Apps". Alt fra det aller enkleste til det mest kompliserte.

Hvis du spør moderatorene pent, så kaster de meg sikkert ut for min uforskammede asossiasjon. :D
Slo det deg ikke at "Apps" er flertall, og at det å sette "en" foran det blir veldig galt?


Er ikke så lett og svare deg Nutz, fordi du er litt "på kanten" enda. Jeg spør om ting jeg ønsker å lære, og det er seriøst ment fra min side. Jeg kan ikke sjargongen innen IT, og det kan nok komplisere kommunikasjonen mellom meg og enkelte andre her inne. Men hittils så er jeg overbegeistret for all den kunnskapen som fins her inne, og kjempeglad for de som svarer seriøst. Jeg er også takknemlig for at disse fora eksisterer og at "slike som meg" også kan etablere seg og få råd og tips. Å svare i mine og alle andres tråder som blir opprettet er da 100% valgfritt, men å utbasonere slike/dine upassende bimbo-assosiasjoner i en tråd her inne synes jeg er direkte usmakelig. Jeg kan trykke på linken vet du. Nå er jeg en voksen dame, så dine, evnt andres unødvendige assosiasjoner vil ikke gjøre meg søvnløs om natten. Men hadde jeg derimot vært i begynnelsen i min karriære, og litt usikker i tillegg, ville dine assosiasjoner tatt fra meg all interesse for dette stedet. Kansje satt en stopper for "prosjektet mitt" Det etterlyses kvinner som er IT interressert her inne på forumet, og dine bimbo-assosiasjoner vil bare jage dem bort. Du har kunnskaper som det helt sikkert ville vært en glede å få del i, så kom ned på "mitt nivå" og del det du kan. Da ville det bli ekstra hyggelig å være her, selv for en kvinne ;)

Karma.

Hvorfor gjøre det så vanskelig, når man kan gjøre det enkelt.
 
Topp