Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva er en domenehai?

Keanu

Geek
Grensen mellom en domenehai og en webgründer (som mange her er) er slik jeg ser det at domenehaien ikke har noen planer med domenene utover å selge de videre, mens webgründeren også har planer for domenene.
 

picxx

Well-Known Member
Grensen mellom en domenehai og en webgründer (som mange her er) er slik jeg ser det at domenehaien ikke har noen planer med domenene utover å selge de videre, mens webgründeren også har planer for domenene.


En grunder utvikler stort sett alle sine domener, mens en hai kun trader i domener. En kan vel samennligne en domenehai med en daytrader paa boersen. Personlig har jeg ingenting imot domenhaier, all den tid de holder seg innenfor lovlige grenser.
 

Santo

Active Member
En domenehai er en som kjøper domener for å selge dem videre med fortjeneste.

Jeg vil heller si at en domenehai/domenepirat er en som kjøper/registrerer domener som andre sitter med de rettmessige rettighetene til.

Ordinære domeneeiere som kjøper/registrerer allmenngenerelle domener enten med tanke på egenutvikling eller fremtidig salg vil jeg heller kalle domenespekulanter.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg vil heller si at en domenehai/domenepirat er en som kjøper/registrerer domener som andre sitter med de rettmessige rettighetene til.

Ordinære domeneeiere som kjøper/registrerer allmenngenerelle domener enten med tanke på egenutvikling eller fremtidig salg vil jeg heller kalle domenespekulanter.

Kjenner flere som sitter med 5000+ domenenavn. kalles disse spekulanter, eller haier?
Noen er faktisk saapass at de gidder aa bygge en side paa vert domene ogsaa.


Om haier er kun de som 'svindler' navn fra andre er det jommen ikke mangen av dem.. :D
 

Santo

Active Member
Kjenner flere som sitter med 5000+ domenenavn. kalles disse spekulanter, eller haier?
Noen er faktisk saapass at de gidder aa bygge en side paa vert domene ogsaa.

Om haier er kun de som 'svindler' navn fra andre er det jommen ikke mangen av dem.. :D

Så lenge domenene er generelle domener, som f.eks. biler.xx, hus.xx, sex.xx, osv, eller egennavn-domener som ikke tilhører andres rettigheter, så ville ihvertfall jeg kalle de spekulanter :)
 

Msites Ltd

Livsnyter
kjært barn har mange navn....

Om man er en "spekulant", "domenehai" eller hva vi nå måtte velge å kalle det så er det vel slik at de som registrerer domener KUN for å selge dem videre er til "hinder" for oss som gjerne vil skape noe!?!

Disse vil jeg gjerne kalle DOMENEHAI - SPEKULANT (med en negativ tone) eller for den saks skyld noen "udyr"....
Har man ikke mer forretningsteft enn å "stjele" navn fra nettet for å sko seg på at noen andre sitter med gode ideer og evner til å gjennomføre så får man finne seg en normal jobb!
 
Topp