Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva er en fornuftig pris på visninger og klikk?

Jeg planlegger å selge tekst annonser til visningspris
eller klikkpris. For øyeblikket tester jeg ut systemet
på Lokalstarten.no oppe til høyre.

Etter diverse google oppdateringer, har trafikken sunket en del
på Lokalstarten i det siste, men det er fremdeles ca 500 brukere
per dag.

Dette er nok ikke så lett å svare på, men er det noen som kan
hjelpe meg litt med hva jeg kan ta for hver visning eller for hvert klikk?

Har du noen meninger rundt dette?
Hva mener du er en fornuftig pris?

Annonsen kan bestå av:
Tittel: 30 bokstaver
Beskrivelse: 100 bokstaver
Kort url: 30 bokstaver
 
Etter å ha testet tekstannonse-systemet mitt nå i en lite periode på 9 forskjellige annonser ser jeg at klikkprosenten ligger på 0,155 %

Setter jeg en pris på f.eks Kr. 0,02 per visning, vil klikkprisen bli Kr.12,93 per klikk, som er litt i overkant for ett klikk.

Setter jeg visningsprisen til Kr. 0,005 vil klikkprisen være kr. 3,233 som jo er en god del billigere per klikk, men som jeg selv mener er litt for billig per visning!!??

Hva mener dere her inne på WF om de to priseksemplene? Dyrt, billig eller..?

Ps. I skrivende stund et dette bare testet på 66600 visninger.

Jeg setter pris på noen erfaringer/meninger eller bare noen tanker rundt dette fra dere.
 

Ole Avranden

utvandret
Kan du ikke bare ta betalt per klikk? Så får du den prisen du ønsker, og annonsøren får en enkel pris å forholde seg til.
 

Ole Avranden

utvandret
Hva med å teste ut klikkpris hos Google Adwords for 20-30 generiske termer / bransjer, regne ut snittprisen og så legge deg litt under?

Da får du jo et slags snitt av hva annonsørene er villige til å betale for et klikk. Og ved å legge deg litt under, så tar du høyde for at de trolig har litt større betalingsvilje hos Google enn hos mindre nettsteder.

- Kan det fungere?
 

zapotek

Medlem
Hva med å teste ut klikkpris hos Google Adwords for 20-30 generiske termer / bransjer, regne ut snittprisen og så legge deg litt under?

Da får du jo et slags snitt av hva annonsørene er villige til å betale for et klikk. Og ved å legge deg litt under, så tar du høyde for at de trolig har litt større betalingsvilje hos Google enn hos mindre nettsteder.

- Kan det fungere?

Vil det ikke da være betydelig enklere å bare kjøre Adsense? ;)
 

Chris M

Medlem
JEg har litt erfaring med dette. Vil anbefale deg å selge annonsen dine til en fast månedspris. Faktisk er ikke dette mer vanskelig enn å selge per klikk. Og problemet med å selge per klikk er at det ofte tar år og dag før det blir levert og at annonsørene får best kvalitet på trafikken når de har kjedelige annonser.

Så lag en fastpris på hver annonseplass per måned, gi rabatter for flere måneder på samme bestilling og prøv. Om du ikke klarer å selge dette, så kan du heller prøve å selge per klikk da.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Å selge på klikkpris vil være et risikoprosjekt deluxe. Du selger jo kun utstillingsvinduet, ikke hva budskapet i utstillingsvinduet skal være. Er det dårlig tekst/feil produkter/tjenester i forhold til dine lesere vil du jo ikke få noen klikk på annonsen.

Fast eller visningspris er nok det beste. Begge baserer seg i utgangspunktet ut fra samme kalkyle. Når du selger til fastpris bør du, hvis du angir antallet visninger, ta med en klausul på under/overlevering før noe kreditering/fakturering skal vurderes.
 
Jeg ser at det kan være risiko å selge på klikkpris. Men jeg trodde at annonsører ønsket heller å kjøpe på klikkpris en fastpris. Jeg har altså ingen erfaring på dette her. Selv ønsker jeg mest å selge visninger. Men jeg åpner kanskje for både visninger og fastpris. Og kanskje klikkpris en gang i blant. Det vil tiden vise.

Takk for gode innspill.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Annonsører vil gjerne heller ha pris pr klikk ja, siden det flytter all risiko til deg. Kjører de da en annonse som suger lut, så skader det ikke dem i det hele tatt, bare deg. Med fastpris eller pris pr visning må de derimot ta risikoen og ansvaret selv: har de en bra annonse, og de har valgt rett side å ha den på, så får de god respons, men en dårlig annonse eller feil side vil gi lite effekt.
 
Topp