Kjapp og trygg hosting for Wordpress

hva er et gyldig bilag for en nettbutikk

jagarock

Information Research & Analytics
la oss si at jeg selger 1000 ting via paypal en måned.

kan jeg lage mitt eget bilag, der jeg skribler ned det riktige tallet for hvor mye kroner som har kommet inn på min paypal den måneden?

jeg har ikke helt skjønt det her, det er jo så lett å endre tallene i en rapport man laster ned fra paypal, så man kan vel like gjerne lage sin egen rapport?

bare man ikke tar ut mer penger til sin bankkonto enn det som står i bilaget så er vel alt på stell?
 

jagarock

Information Research & Analytics
er den enkleste måten å lage et gyldig regnskap på dette?

inntekt
1. logg inn i nettbank
2. last ned alle bokføringer / alle incoming penger
3. samle det i en pdf månedsvis
4. kalle det et bilag for hva man har tjent den måneden

utgifter
1. logg på paypal
2. finn ut hvor mye du har brukt på varer
3. skriv tallet på en post-it-lapp og kall det et bilag.
 

caines

Medlem
Hei :)

Det å skrive ting på en post-it-lapp kalles sekundærdokumentasjon og anbefales i utgangspunktet ikke brukt som bilagsføring i et regnskap. Jeg vil kalle det primærdokumentasjon om du tar utskrift av hver varebestilling og bilagsfører disse hver for seg. Så du må regnskapsføre litt mer nøyaktig enn opprinnelig planlagt.

Husk at dokumentasjon har langt høyere prioritet enn egenskrevne notiser. Er ikke 100% inne på dokumentasjonsdelen av regnskap enda, men vet at en utskrift av en kvittering fra en butikk er mer tungtveiende enn en egen kjøpsrapport. Alt kan manipuleres, men man tar alltid utgangspunkt i at det ikke er manipulert til å begynne med. Et bokettersyn vil uansett med stor sannsynlighet avdekke slik eventuell svindel, derfor går man god for utskrift av kvitteringer (utgående og inngående).

Husk at du også skal regnskapsføre vare_kostnaden også, ikke bare vareutgiften, hvis du skal foreta en fullstendig regnskapsføring. Men vet ikke hvor mye du har tenkt å ta med. Varekostnaden er endringen av varelageret ditt, regnet som kostpris. Da tar du utgangspunkt i hvor mye varene dine kostet i innkjøpspris eks mva, eventuelt ink mva om du ikke er mva-pliktig.

Vareutgiftene er hvor mye du har betalt for nye varer i løpet av perioden, men sier ingen ting om endringen (kostnaden) av varelageret.

Varekostnad har ikke noe med å si hvor mye du har solgt eller kjøpt hver for seg men regnes som (tatt fra s105 i Årsregnskapet - en grunnleggende innføring, Trond Kristoffersen):

Vareutgift - Økt varebeholdning = Varekostnad

dersom beholdningen er redusert blir det

Vareutgift + redusert varebeholdning = Varekostnad

Som i matematikken kan man slå sammen uttrykket og sette det opp på en litt annen måte, kanskje du foretrekker dette, som vil vise samme svar:

Varekostnad = vareutgift + beholdning start av periode - beholdning slutt av periode


Det anbefales videre at du deler opp hver innbetaling som ett bilag og ikke samler så betydelige dokumenter.


Håper det var litt til hjelp : )
 
Sist redigert:

caines

Medlem
Jeg bare spør, har du 1000 transaksjoner på en måned?

Lovverket sier at hver transaksjon skal ha eget bilag, så ja, har fortsatt troa på at det jeg sa er riktig inntil du korrigerer meg. Men det var jo du som spurte om hjelp?
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
En regnskapsfører kan nok gi et bra svar på ditt spørsmål vil jeg tro. Men om dette føres som kontantsalg vil du kunne ha et bilag per måned....
 

jagarock

Information Research & Analytics
ja jeg har over 1000 transaksjoner på en måned.
jeg har også hørt at paypal kan regnes som kontantsalg og dermed ha ett bilag.
men det er formen på bilaget jeg lurer på. om jeg kan lage mitt eget bilag.
og så om det blir bokettersyn, jeg vet da pokker hva som trengs da, da må de vel ha noe mer offisielt enn mitt eget excel-papir? eller vil det holde?
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Anbefaler deg å ta direkte kontakt med Skatteetaten, send dem gjerne en mail slik at du har det skriftelig. Mener de skal ha retningslinjer på hvordan dette skal føres.

Det er krav til hvordan rapporter for kontaktsalg skal utformes.

Våre rapporter innholder blant annet følgende for å tilfredsstille kravene:
Dato - klokkelslett - kundenavn - beløp - nettobeløp - bruttobeløp - spes. av mva/mvasats
 

jagarock

Information Research & Analytics
Anbefaler deg å ta direkte kontakt med Skatteetaten, send dem gjerne en mail slik at du har det skriftelig. Mener de skal ha retningslinjer på hvordan dette skal føres.

Det er krav til hvordan rapporter for kontaktsalg skal utformes.

Våre rapporter innholder blant annet følgende for å tilfredsstille kravene:
Dato - klokkelslett - kundenavn - beløp - nettobeløp - bruttobeløp - spes. av mva/mvasats

ok. så på det ene bilaget, ramser du opp alle enkelttransaksjoner?
 

n0stra

Medlem
Anbefaler deg å ta direkte kontakt med Skatteetaten, send dem gjerne en mail slik at du har det skriftelig. Mener de skal ha retningslinjer på hvordan dette skal føres.

Det er krav til hvordan rapporter for kontaktsalg skal utformes.

Våre rapporter innholder blant annet følgende for å tilfredsstille kravene:
Dato - klokkelslett - kundenavn - beløp - nettobeløp - bruttobeløp - spes. av mva/mvasats

Så selv om man bruker en kombinasjon av paypal og klarna (faktura) så vil en slik eksport av rapport fra CMS'en holde? Henter man ut en daglig eller månedelig isåfall? Jo færre bilag vi må bokføre jo rimeligere blid et. De skal ha 12 kroner per bilag pluss arbeidstid hos Visma - blir utrolig mange tusen hver måned slik det er nå :(
 

jagarock

Information Research & Analytics
har vært hos regnskapskontoret nå og endelig fått svar på alle mine spørsmål.
alle bilag skulle de ha i PDF.

alt du selger via paypal kan du samle månedsvis, der lager du rettogslett ditt eget bilag, der du skriver dato/tid for kjøp, kundenavn, og netto/brutto beløp.
hos klarna så får du en sånn månedlig rapport på pdf, det holder som bilag for dine fakturaer pr måned.

så om du selger med paypal og klarna, får du da 2 bilag for dine salg pr. måned.
dette skal så sjekkes opp mot din bankkonto, som også skal leveres inn som bilag, så de kan sjekke at du ikke får mer penger inn på kontoen din enn hva du har ført opp på salg.


jeg som driver med dropshipping, får mye flere bilag på utgiftsiden, når jeg skal dokumentere varer som er kjøpt. disse kan man ikke lage selv, der må man bruke kvittering/bekreftelser fra paypal/leverandør på hva som er kjøpt, og for hvilket beløp.
de skal også leveres i PDF format. siden det ikke står i mine paypalmails hva som er kjøpt, må jeg koble disse paypalmailene sammen med ordrebekreftelse fra leverandør, og putte det i en pdf, som da blir et bilag for hva jeg har kjøpt og til hvilken pris.

så nå blir det å gå igang med å lage et heftig system for min del, som går igjennom ordrebekreftelser osv på mail og lagre disse som pdf'er.

forøvrig fikk jeg anbefaling om å bytte selskapsform til AS etter nyttår, siden min skattbare inntekt overstiger 450-500k. all inntekt over denne grensen får toppskatt, og det er ugunstig dyrt.
 
Sist redigert:
Topp