Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva er seo-optimale permalenker?

picxx

Well-Known Member
Har begynt å bruke /%postname%.html da det blir enklere å redirekte om man evt. må gjøre det engang i fremtiden.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
greia er vel at ALT av pretty permalinks/url rewrite i wordpress gjør sida *litt* treigere (mulig det tilogmed er generelt på apache?), fant bare en gammel post om det akkurat nå, men jeg leste litt om det på wordpress.org tidligere i sommer også, tror de jobber med en løsning som ikke trekker så mye ned i performance: Custom Permalink Structure in Wordpress may Slow Down your Blog
 

tulling99

Medlem
Så dere bruker altså de "trege" permalenkene. Da antar jeg at det ikke er noe stress å bruke, selv om mitt nettsted sannsynligvis vil ha et par tusen artikler.

Et annet spørsmål om permalenker:

på kategorier så vil jeg ha:

blabla.no/kategorinavn/arikkelnavn

Men wordpress tillater meg bare endringer etter blabla.no/category/

For det første vil jeg selvsagt ikke ha category! For det andre vil jeg jo sløife hele category og i stedet ha kategoriens navn!
 

zapotek

Medlem
Det er garantert minst 10 andre ting du kan gjøre på wordpressinstallasjonen din for å redusere antall spørringer til databasen enn å dille med permalenkene....
 

tulling99

Medlem
Det er garantert minst 10 andre ting du kan gjøre på wordpressinstallasjonen din for å redusere antall spørringer til databasen enn å dille med permalenkene....

Oki!? Har du en lenke eller noe?

Jeg mistenker at Google straffer mitt hjertebarn personskadeportalen fordi siden er treig :'(
 

zapotek

Medlem
Oki!? Har du en lenke eller noe?

Jeg mistenker at Google straffer mitt hjertebarn personskadeportalen fordi siden er treig :'(

Lenke og lenke. Du finner sikker noe om du googler det. Et lite hint: 99% av alle nettsidene i verden som kjører på wordpress bruker en spørring bare for å finne ut hvilket stilark som skal brukes. Har du da 3 forskjellige stilark (som mange themes har), så er det 3 spørringer pr. sidevisning. Ganske unødvendig i grunnen.....
 

TorsteinO

Art Director & grunder
yep, er mange sånne småting som "må" være med i themes når de skal lastes ned e.l. som derimot ikke trenger å være med når man tilpasser et theme spesifikt for et domene, der kan man virkelig spare masse. Kikk litt gjennom header.php, så finner du f.ex. endel linjer med "bloginfo", de aller fleste av disse kan du helt uten videre bytte ut med statisk html.

Også finner du ofte litt du kan gjøre det samme med i footeren.

Enkleste måte å finne ut hva de forskjellige kodene kan erstattes med er å titte på kildekoden til siden når den vises i browseren, da kan du ofte ta store "biter" med flere linjer html og lime inn i filene dine, enkelt og greit :)
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Enkleste måte å finne ut hva de forskjellige kodene kan erstattes med er å titte på kildekoden til siden når den vises i browseren, da kan du ofte ta store "biter" med flere linjer html og lime inn i filene dine, enkelt og greit :)

Exactly! Du sparer fort 15-20 spørringer pr side om du tar deg tid til å gjøre dette.
 

zapotek

Medlem
Og å arbeide med dette vil øke SEO-effekten, fordi Google foretrekker raske sider? =)

Kanskje ikke så mye som du tror (med mindre siden din er ubertreg), men alle monner drar. En rask side øker jo dessuten sjansen for at brukerne gidder å bruke siden din...
 
Topp