Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva er viktigst på en forside?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg legger i disse dager om nettsiden for firmaet mitt og kikker litt på ulike design. Har funnet flere gode, men jeg lurer litt på hva dere mener burde være på en forside til et firma som leverer nettsider, annonser, SEO og annet webrelatert.

De fleste themene jeg kikker på, har jo som standard en slider på forsiden med noen store bilder, litt tekst og en knapp. Under dette er det gjerne noen kolonner som beskriver litt om firmaet, tjenester man tilbyr osv osv og så en footer.

Men jeg tenker at portefølje kanskje burde være på en forside for å kjapt vise hva man har gjort av tidligere jobber? Har også tenkt på å ha bloggen på forsiden, sammen med en sidebar med et kontaktskjema og f.eks Facebook-boks. I bloggen blir det skrevet om oppdrag som kommer inn, med evt bilde av ferdig resultat. Med andre ord får de besøkende umiddelbart se hva man har jobbet med.

Noen tanker rundt dette?
 

Ole Avranden

utvandret
Du bør i hvert fall finne på noe annet enn alle de andre - hvis din nettside er den 15. kunden besøker som følger samme standard, hvorfor skal de da velge deg?

Finn frem til hva som gjør deg bedre enn alle andre, eller hva du tilbyr som er unikt - og skap trygghet. Gallerier og "standard" salgstekster selger ikke en skjit.

Se på hvordan herr Peter Andre Jensen selger seg. Etter et besøk på hans nettsted (-side) er det liten tvil om at han har kvalitetene man ønsker innen de fagfeltene han arbeider. Det forteller han nettopp ved å si så lite. Gallerier og annet nips er ikke nødvendig. Tjenestene og mannen er alt som trengs å vises når det gjøres med en slik autoritet.

Peter Andre Jensen | Web, rådgivning & tekst
 

Dag Frogner

Supermedlem
For Peter Andre fungerer nok dette først og fremst fordi han har kunder som tilsier at han er meget dyktig på det han driver med og at det meste annet derfor blir overflødig. Setter man opp en slik nettside som den første man lager, uten et slikt kundegrunnlag, er jeg ikke overbevist om at det fungerer like bra. Men det blir jo bare synsing. :)
 

Ole Avranden

utvandret
Hvis det gjøres med riktig dose pondus kan det fremdeles virke. Det er det å vise at man ikke trenger bells and whistles for å selge seg selv.
 

hvaer

Medlem
Tør å vær unik, men også tenk på hva du skal selge, og hvordan du skal selge det. Skal nettsiden close salgene for deg, eller skal nettsidene være en intro til hvordan du skal selge? Hvem er konkurrentene dine? Skal du selge rimelig eller dyrt? Hele markedsføringsmiksen må ligge bak designet.

Du kan velge blant de som det går 30 av på designet, som:
Medianord
eller av de unike
Armed Design AS - We make Magic (jeg har ett engasjement i denne bedriften)
eller noe midt i mellom der.
 

spikre

peterhamre.no
Trodde du selve leverte nettsider og -design, Dag? Du har vell selv en del egne meninger om disse tingene? Du referer som om du ikke vet, og kun blar i kataloger..

Forøvrig, for å svare på spørsmålet;
- Forsiden bør gi et klar innblikk i hva siden har å by på.
- Bilder bør være i fokus, ikke tekst.
- Bruk stor skrift
- Frem et klar budskap
- Variasjon
- Varier innholdet med jevne mellomrom. Mange besøkende vender tilbake.
- Ikke bruk tid på detaljer

Jeg tenker alltid at forsiden skal illustrere, ikke forklare.
Eksemepl: En produktside i en nettbutikk skal lede til kjøp-knappen. Forsiden skal gjøre at leseren klikker på en av de titalls lenkene som ligger på forsiden..
 

picxx

Well-Known Member
Selger du noe er CTA absolutt nødvendig på forsiden.
Mange besøkende vet hva de leter etter, men de gidder ikke lete etter hvordan man bestiller noe. Veldig mange, særlig norske, som roter seg bort da de skal forklare opp, ned og i mente til kunden før de selger ham noe.
 
En veldig viktig ting på fremsiden er at du må ikke få brukerene til å måtte tenke hva du tilbyr. Så dette bør komme frem så klart og tydelig med bilder og gjerne stor skrift.

Blogg og ligndende ville værtfall jeg ha valgt å ha litt lenger nede på siden, så det ikke blir det første som møter kunden.
 
A

aabbcc

Guest
Det er et utall folk som leverer "nettsider, annonser, SEO og annet webrelatert". Så jeg ville prøvd å segmentere tydeligere/finne noen klare salgsargumenter (usp).

For eksempel kunne man valgt å levere nettsider og annonser til bedrifter i Porsgrunn/skien (jeg skjønte det slik at du bor i det området). Da har du noe som de aller fleste andre ikke har - geografisk nærhet - mulighet for møter.

Et annet segment man kunne prøvd var nettsider for fotografer (slik jeg skjønner det så driver du også med det). Der har du fordelen at du kjenner bransjen, du vet hva som er viktig for dem og hva slags løsninger de trenger.

Bare et forslag, men jeg tror det er lettere å sette opp en god nettside når du kjenner målgruppen..
 

Dag Frogner

Supermedlem
Ja, det er jo en stor fordel å jobbe med firmaer i lokalområdet mtp møter. Jeg lurer bare på hvordan jeg skal gå frem for å få disse kundene til å finne meg. Jeg vil nødig sende ut eposter med tilbud og siden jeg ikke har sjangs til å være like synlige som noen av de større firmaene her i området som driver i samme business mtp annonsering de gjør i radio/avis etc, er dette en liten å nøtt å knekke.

Jeg kunne jo selvfølgelig gjort litt SEO på "webdesign porsgrunn skien", men når jeg sjekker i Adwords får jeg opp "-" istedet for noen tall, så jeg tipper det er få som søker etter dette. :D

Nettsider for fotografer kunne jo absolutt også vært en "greie" ja.
 

peterandrej

pensjonert moderator
En fin inngang på prosessen er å lage en liste over alt du mener er viktig å vise fram. For noen blir listen veldig lang, mens den for andre blir veldig kort - noe som egentlig ikke er så nøye. Det som derimot ER nøye er at du går gjennom listen og merker av de VIKTIGSTE elementene. Deretter bør du prioritere strengt, slik at du til slutt sitter igjen med en nummerert prioriteringsliste av typen 1) portefølje, 2) sos.medier, 3) produktpresentasjon, osv.

Har du satt opp en sånn liste er det faktisk veldig enkelt å sette opp nettsiden, fordi du VET hva som må ligge øverst, hva som skal skille seg ut, hva som skal plasseres i bunnen, hva du kan kutte på forsiden, osv.

De viktigste elementene vil helt åpenbart være ulike fra bedrift til bedrift, nettsted til nettsted - slik at GENERELLE råd av typen "det er viktig å ha en link til Facebook øverst" blir helt meningsløse. Derfor kan faktisk ingen på WF hjelpe deg med du spør om Dag - nettopp fordi du bør lage en nettside med elementer i fokus som er spesielle nettopp for deg og som ivaretar det kommunikasjonsbehovet DU har. Dette er jo ingen heksekunst. Sett deg ned, skriv ned de tingene du vil kundene skal få med seg eller gjøre, plukk ut de viktigste tingene og lag en prioriteringsliste. Deretter velger du ganske enkelt et tema som ivaretar listen din på en god måte, som liksom gir fokus til ditt viktigste prioriteringspunkt, som ivaretar den viktigste handlingen du vil at de besøkende skal gjøre, osv.

NB! Det finnes generelle brukervennlighetsråd som bør følges nesten uansett hva du lager, men også her kan det være gode argumenter for å fravike normen fra prosjekt til prosjekt. Et designbyrå kan f.eks godt gå "utenfor" normale normer for brukervennlighet i mange tilfeller, mens en nettbutikk neppe bør gjøre det.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Men jeg tenker at portefølje kanskje burde være på en forside for å kjapt vise hva man har gjort av tidligere jobber? Har også tenkt på å ha bloggen på forsiden, sammen med en sidebar med et kontaktskjema og f.eks Facebook-boks. I bloggen blir det skrevet om oppdrag som kommer inn, med evt bilde av ferdig resultat. Med andre ord får de besøkende umiddelbart se hva man har jobbet med.

Noen tanker rundt dette?

Dette er jo gode tanker, men du bør kutte i listen. Det er VELDIG vanskelig å lage noe effektivt som skal gi fokus til så mange elementer samtidig. Det blir veldig raskt grøt med så mye som skjer innenfor et lite område. Jeg TIPPER at Facebook neppe er en sentral del av virksomheten din, så hvorfor bruke 300 kvadratpiksler på en facebook-boks? Kutt ut sånt tull og kjør opp porteføljen din og gjerne BARE porteføljen din. Alt annet kan du gjemme i menyer og som ikoner i bunnen.
 

hansson

Langveisfarende
Ja, det er jo en stor fordel å jobbe med firmaer i lokalområdet mtp møter. Jeg lurer bare på hvordan jeg skal gå frem for å få disse kundene til å finne meg.

Har du sjekket hvor mye Bring skal ha for å selge deg produksjon og utsending av brev/brosjyre til alle firmaene i ditt område? Mener det er mulig å sende uadressert til firmaer også. Uadressert hadde spesielt lave priser, jeg ble litt overrasket over dette sist jeg sjekket. Selv om kundeservicen deres er bak mål kan det være verdt et forsøk. De har mange kriterier for valg av mottakere, så du kan målrette til kun bransjekode XXYZ på postnummer 1234 og 1235 med flere enn 2 ansatte, etc.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Nei, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Har vel igrunn sett for meg at det uansett koster en del tusen og at det blir en litt for heavy sjanse å ta om jeg ender opp med 0 oppdrag.

Men ser man generelt på dette som bedre enn eposter med tilbud da? Trodde folk likte denne varianten dårlig også?
 
Topp