Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva får man ved å ha et høyt PageRank-tall?

Santo

Active Member
Hei,

Mange er veldig opptatt av PageRank, men hva er egentlig dette tallet til nytte for?

Har det f.eks. noe å si for hvor høyt man kommer opp i søkeresultatene til Google?
 

sKrud

Meget sliten student
Alt jeg vet at når jeg fikk min første pagerank 6 side så kom denne damen fra Google på besøk:
l_d14f6351eb9f97776285c918417f2705.jpg


Tror nok det er standar for alle som når en høyere pagerank:)
 

gjedda63

Medlem
Pagerank viser kvaliteten og antallet på innkommende linker. Bygger du opp linkene dine fra lav pagerank nettsteder vil siden din aldri få noe annet en lav PR sjøl. Henter du in linker fra høy PR steder får du et løft i PR.
Hvis du f.eks kjøper masse høy PR linker gir ikke dette i seg sjøl høy ranking i G du er nødt til å ha mye godt unikt innhold på siden din som G liker. Kombiner dette med ankertekstlinker fra helst relevante høy og lav PR nettsteder og du fyker opp i rankingen.

Nylig lagde jeg et nettsted (engelsk)som jeg la inn 7 unike artikler(500 ords) på og linket ut til 20 relevante andre nettsteder. Så utvekslet jeg ca 30 linker med andre relevante nettsteder (PR fra 2-3). Deretter jobbet jeg inn ca 100 linker fra høy PR(6-9) ikke relevante nettstder. Etter et par uker kom jeg på førstesiden i G for hovedsøkeordene mine. Litt senere opp på nr 3 og der har nettstedet ligget nå i flere mnd med stabil god trafikk.Pagerank for nettstedet mitt ble 1 etter siste PR oppdatering hos G.Mange av konkurrentene har PR 3-4 så PR i seg sjøl har tydeligvis ikke noe å si for ranken i G.
 

Santo

Active Member
Takk til de svar som er kommet så langt :)

Har utlenker fra ens eget nettsted noe å si for PR på eget nettsted?
 

gjedda63

Medlem
Takk til de svar som er kommet så langt :)

Har utlenker fra ens eget nettsted noe å si for PR på eget nettsted?

Vil tro at Google legger vekt på utlinker også. Google vil gi søkerne best mulig informasjon så et nettsted som blir som en blodpropp i systemet kan vel ikke bli favorisert og belønnet.
 

zapotek

Medlem
Jeg er uenig med siste kommentar her. Har testa mye frem og tilbake på dette med utlenker fra egne nettsteder, og konklusjonen (så fremt du ikke har 100 utlenker pr side og lenker til gode nettsteder) er at det har ingenting å si.

Still deg selv spørsmålet: Hvorfor skal Google ha noe imot at du lenker til andre gode nettsteder?
 

gjedda63

Medlem
Er ikke det jeg sier heller. Selvfølgelig har ikke G noe imot at du linker til andre nettsteder, hadde du ikke hatt noen ville det sett veldig unaturlig ut. Hele nettet består av webadresser som linker til og fra andre webadresser.
Har aldri hatt eller kommer aldri til å ha et nettsted uten utlinker, regner med at det ikke lønner seg. Hvis alle ga f i å linke ut ville nettet kollapse.
 
Topp