Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva gjør jeg med skatt og moms mtp. min launch?

MortenHake

Medlem
Hei alle medgründere! :)
Jeg er splitter ny på dette forumet, men har vært registrert på warrior en stund (2 mnd) og er fortsatt newbie. Jeg gleder meg til å bli bedre kjent med dere og hjelpe hverandre oppover.

Jeg har et par viktige spørsmål angående min launch.
Den kommer til å dra inn langt over 50.000, og jeg lurer på hva jeg gjør med skatt og moms.

Her er greia:
- Jeg skal ha en launch fra 1-10 Desember.
- Jeg selger et fysisk produkt (DVD-er) over nettet.
- Affiliates og JVs fra hele verden får sin commision automatisk (50%).
- Kunaki (et dvd-fulfillment firma) skal ha 5% ca.

Hvordan gjør jeg det med skatt og moms? Jeg vet nesten ikke hva moms ER engang. haha, Så hvis du er så snill og vil hjelpe meg, så prøv å forklar det så godt som mulig.

Jeg setter utrolig stor pris på det! <3

mvh
Morten

Ps. Beklager om det var surrete formulert. Har du spørsmål, så spør gjerne! :)
 

hansson

Langveisfarende
Hei og velkommen hit.
Hvis du er sikker på at du omsetter for mer enn 50 000 bare nå i desember bør du be om å få forhåndsregistrere deg snarest (Skatteetaten via Altinn) fordi du ikke vil få tid før transaksjonen som plutselig bringer deg over 50 000-grensa.

DVD-er som kommer i posten fra utlandet rett til forbruker er det kjøperen selv som må betale mva av på Posten. Ditt firma skal ikke betale mva/VAT/sales tax til din leverandør i utlandet. Hvis verdien inkl. porto per forsendelse er under 200 kroner er det mva-fritt for forbrukeren.

Men hvis du bruker et .no-domene eller et .com som er spesielt rettet mot det norske markedet, er du mva-pliktig etter norske lover uansett hvor varene kommer fra. Det betyr at du må fakturere mva på produktet og betale inn til staten annenhver måned. Som norsk statsborger/norsk firma greier du uansett ikke å unndra mva-plikt ved å selge med dropshipping via et .com-domene. Det skal være mva med på alt - så lenge du har tangert omsetningsgrensa, da.

Du kan selge de første DVD-ene noe rimeligere hvis du ikke mva-registrerer deg med det samme, men spørsmålet er om du får tid, for du har ikke lov å fakturere det som går over 50 000 uten å ha fått mva-registreringen i orden. Så det kan ødelegge julehandelen for både deg og kundene. Derfor er det best å fikse dette snarest hvis du venter mye salg.

Mva- en du legger på produktene dine skal du melde inn til staten via vanlig mva-oppgave på Altinn, og selv betale inn til til Skattedirektoratets mva-konto.

Skatt kan du begynne å tenke på i mai 2011. Du trenger ikke å foreta deg noe nå, bortsett fra å sette av minst 28% av omsetningen til skatt som du bør betale inn så snart du kan og innen 31. mai. Du kan evt. tenke på å redusere overskuddet så mye du ønsker og kan før 31. desember ved å foreta investeringer eller innkjøp før denne datoen.

Hvis det er meninga at dvd-ene skal komme fram til Norge før jul håper jeg du har gode leverandører! 10-14 dager er ikke mye på den tida av året.
 
Sist redigert:

MortenHake

Medlem
Fantastisk!
Tusen takk for svar, jeg holder dere oppdaterte :)

Jeg kommer nok også til å skrive hvordan launchen gikk i ettertid.
 
Sist redigert av en moderator:
Topp