Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva kan man si om en person?

Adrian

New Member
Så lenge du har håndfaste bevis på at det du skriver om en person er sant, kan du skrive hva som helst.
 

Knut

Medlem
Enig, så lenge du kan legge på bordet bevis om den man snakker om så burde det være helt greit. Når det gjelder privatpersoner blir det en helt annen sak synes jeg.
 

picxx

Well-Known Member
Håper at dagbladet, dagens næringsliv osv snakker sant da.

Det spiller jo ingen rolle.
Du kan jo referere til tekst/artikler fra andre, selv om de ikke er sanne. Det vil jo ikke være din biznizze å forsvare.
Alle har jo også rett til egne meninger i norge(tror jeg), noe som er beskyttet av ytringsfriheten man har nedstemplet i grunnloven, selv om man kan kanskje kan begynne å trekke sterkt i tvil hva som defineres som ytringsfrihet.
(Om du gir meg navnet kan jeg godt skrive en snutt på 49studio jeg....lol)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Så lenge man har dekning for det så syns jeg egentlig det skal veldig mye til før man går over grensa. (såvidt jeg forstår er ikke du i det hele tatt i nærheten)

Holdt faktisk på å starte en liten real-life (dvs ikke online)-kampanje mot en eiendomsmegler for noen år siden, siden han oppførte seg som en total kødd når det viste seg å være til dels ganske alvorlige feil i en leilighet jeg og eksen kjøpte, men dessverre fikk eksen snakka meg ut av det. Det ordna seg da tross alt til slutt.

Har også vært borti en annen episode der jeg ikke fikk betalt for en jobb før jeg lagde virkelig hælvete på en liknende måte, men da ordna det seg. Fantomet er hard mot de harde.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Kan man f.eks. kalle en person sleip eller beregnende eller usympatisk på en blogg uten at det skal få noen følger?

Ja.
Dette er jo personlige meninger og skal vel beskyttes av ytringsfriheten.
Å oute noen er det jo heller ikke noen lov mot (annet enn uskrevne), så å ha konstruktive personlige meninger er vel i og for seg langt bedre enn å oute noen. At du derimot blir tatt mere seriøst om du unngår visse ord i artikler er jo en helt annen sak :)
 

clinton4

Medlem
Når jeg snakket med advokaten til mr buy.no angående de trådene som var på toppselger.no i sin tid, var jeg nysgjerrig på hvorfor han ikke også ba avisene om å fjerne den negative omtalen om buy.no. Han fortalte meg da at siden avisene hadde skrevet disse artiklene i et tidsrom hvor han ikke var frifunnet av norsk rett, gjorde de heller ikke noe ulovlig.
 

picxx

Well-Known Member
Han fortalte meg da at siden avisene hadde skrevet disse artiklene i et tidsrom hvor han ikke var frifunnet av norsk rett, gjorde de heller ikke noe ulovlig.

Så da kunne du egentlig kun fjernet de postene som var skrevet etter at han var blitt frifunnet?
Uansett er det vel forskjell på personlige meninger og påstand om svindel, og om man likevel skriver dette på egen webside og ikke på forum etc. er det jo heller ingen "offentlig" publiseringskanal.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg tror ikke du kan kalle noen sleip uten videre, men du kan formidle at du mener at noen er sleip. Det Store Eksemplet var alltid at jeg kan si til en politimann "Jeg synes du oppfører deg dumt", men ikke "Du er dum".
Men nå har jeg aldri prøvd dette ;)
 
Topp