Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva koster det å bygge opp et nettsted til en bilklubb?

Travellingman

Nettgrunder
Jeg har vært medlem i en del år i BMW Car Club Norway, men nettsidene deres er mildt sagt utdatert....Og det har vært snakket om i flere år att de skal oppgraderes, men ting lar vente på seg.

Sånn ser forumet ut: BMW Club Diskusjon
Hovedsiden: BMW Car Club, Norway

Jeg leste i en post i går att styret hadde inngått en avtale med et firma om å bygge nye sider, prislapp var 350 000 Kr. Er ikke det en usannsynlig høy pris? Hva sier dere "ekspertene" her inne?
Den nye siden skal inneholde forum, webshop, medlemsregister og ellers informasjonsider om klubben.

Hva tror dere en slik portal kan koste?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hvordan skal jeg tolke "det har vært snakket om i flere år att de skal oppgraderes, men ting lar vente på seg"?
Vi har kommet et stykke videre siden "flere år siden"... Såpass mye videre at du trygt kan si at det ble spart mange mange kroner, og alle bmw-eiere kjører fremdeles fint, klubben finnes fremdeles, så...?

350k er for mye. De bør finne noen i klubben som tar det for 35k.
Jeg gjorde for lenge siden dsid.no - gratis. Det er jo en klubb.
Mangler bare tid nå for tiden...
 

peterandrej

pensjonert moderator
Dere har mange krav til hvordan siden skal fungere og hva den skal inneholde. Jeg gjetter på at dere ikke er villige til å bruke standardiserte løsninger, men vil ha masse unike tilpasninger. BMW som bilmerke har appell blant unge, driftige - ofte kravstore - urbane menn med høye ambisjoner. Typisk en marerittkunde for ethvert utviklingsbyrå.

Jobben kan antagelig gjøres for godt under 1/3 av den prisen dere har fått, men da blir det standardiserte løsninger hele veien og dere må finne dere i å la utvikleren styre mye av showet i forhold til hvordan ting skal fungere.

Mitt råd er at dere konkretiserer hva dere faktisk trenger, og så snakker dere med noen med kompetanse på webutvikling for å høre hvilket prisnivå det er naturlig å ligge på.

Eksempel på konkretisering:

Hva menes med Webshop? Skal dere ha en butikk med flere hundre varer, betalingsløsninger og fakturasystemer, eller skal dere selge fire t-skjorter via Paypal? Forskjellen kan utgjøre fra 1000 til 200.000 i pris.

Hva menes med medlemsregister? Skal dere ha en lenke til en excel-fil som kan lastes ned ved behov, eller skal det utvikles et web-basert søkbart register fra bunnen av? Forskjellen kan være fra 500 til 100.000 i pris.
 

Travellingman

Nettgrunder
Jeg er bare et menig medlem i klubben og har heller ikke vært særlig aktiv de siste årene grunnet andre interesser. Men jeg slenger innom forumet en gang i blant og det var i denne posten jeg leste litt om nye websider.
Så jeg kjenner ikke til hvilke spec på sidene styret ønsker å ha. Og klubbens medlemmer er forøvrig ikke en sammensatt gruppe av unge kravstore menn pa :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Og klubbens medlemmer er forøvrig ikke en sammensatt gruppe av unge kravstore menn pa :)

Nei, det er dere sikkert ikke. Men jeg ser hvilke typer som kjører/ønsker/kjøper/bryr seg om BMW'er. Hele markedsføringen av bilen legger jo også føringer for hvem som kjøper slike biler.

Det jeg mente var at det fort kan være sånn at prisen ble veldig høy fordi de typene som kjøper BMW gjerne - og ja dette er selvsagt fordommer fra min side - er litt bestemte. Type "Vi skal ha et forum som funker A." Og så kan utvikleren si at "Jo, men det vil koste en del ekstra, siden det ikke finnes i den løsningen vi har så da må vi lage det helt spesielt for dere, men hvis dere heller går for løsning B, så vil det funke minst like bra som løsning A - men det vil koste dere langt mindre siden løsning B allerede finnes i systemet."

Jeg tipper at man i stor grad har vært bestemt på at man ønsker løsning A, hvis du skjønner.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
For guds skyld ikke ta råd fra WF når det kommer til pris. Du ser jo selv at folk slenger ut med priser uten å vite noe om prosjektet! Her inne får du priser til det nærmeste man kommer India i Norge, til samme kvalitet.

Gå for kvalitet og betal for det. Spør du på WF hva en "enkel nettside" koster, så vil du få priser fra 2.500 til 25.000, hvor førstnevnte er basert på en eller annen mal og minimalt arbeid i, mens sistnevnte legger sjelen sin i arbeidet!

Om dere vil ha en andre mening på prisen, send gjerne kravspekket til kenneth@dreyermedia.no, så kan jeg fortelle dere hva jeg ville tatt for samme oppdrag, både med og uten BMW-entusiast avslaget mitt (Nettopp solgt min 3 BMW, venter på nummer 4 :).
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Mwoah - selv om jeg ikke er enig i hva Kenneth skriver (mitt eksempel var fra realiteten samt at jeg henviste til produktet), så har han nok et poeng - og MSites sier det samme: *egentlig* umulig å gi pris uten å vite hva du skal.

Men da er det også *egentlig* umulig hva det koster å bygge et nytt hus etc. hvor man har valget mellom hyllevare, snekke for hånd og alt mellom.
 

Tonny Kluften

Administrator
Lager nettsteder alene? Hva har det med saken å gjøre? Jeg vet ikke hva jeg bekrefter, men man kan velge å betale bare for det man får, så enkelt er det. Så man kan altså velge om man vil betale for elementer som allerede er laget og ferdig betalt for.
Å lage forum, webshoper og lignende fra bunnen er bare tull. Det kjøper man som ferdig CMS og så legger man inn det man ønsker av egen design. Klart det koster 200.000 å kode et forum fra bunnen, men ingen er så dum at de gjør det lenger når man kan bruke f.eks. vBulletin.

Trådstarter spør om folk her anslår at prisen de har fått er riktig. Noen flere meninger om det?
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
"Slenger" man opp en joomla installasjon, legger til forum og shoppen som er integrert i joomla har man vel egentlig de specs som er satt her.
Da er det jo egentlig designet som gjenstår.
Si at en utvikler tar 100.000 for å sette opp joomla (er ikke det dyrt?).
Det betyr at en designer tar 250.000.- for å designe og implentere designet på siden (er ikke det dyrt?).

Skal derimot alt kodes fra bunn av, og man utvikler specs i samarbeid med utvikler etterhvert som man utvikler siden kan nok kanskje beløpet stemme, men en snakker tross alt om sånn ca. ett årsverk her.
 
Topp