Hva koster en "markedskonsulent"

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg bruker i dag mye tid på å skaffe annonsører til mitt nettsted. Jeg har en nisjeside og det har vist seg at folk i denne bransjen er veldig opptatte mennesker (hvem er ikke det) og jeg får f.eks aldri svar på en epost når jeg sender ut dette. Må ofte ringe dem både to og tre ganger før jeg får et svar, da de alltid har unnskyldninger for hvorfor de ikke har sett på tilbudet når jeg ringer dem.

Derfor tenkte jeg å høre her hva jeg må forvente å betale for å leie inn en person til å gjøre dette for meg fra tid til annen. La oss si at vi avtaler 5t pr uke for å begynne der. Jobben blir altså primært å sende ut tilbud via mail og følge opp dette.

Jeg trenger ikke en som har masse høyskole og fancy papirer, men jeg trenger en som er en god selger og som vet å behandle kunder.

Vet ikke om markedskonsulent er rette ordet, så informér meg gjerne om dette ikke er rett. :)
 

picxx

Well-Known Member
Er blitt så fancy navn på alle yrker eterhvert at jeg har faktisk problemer med å skjønne hva folk egentlig jobber med når de forteller hvilken tittel de har :D

Det du trenger er vel i bunn og grunn en god selger som vet å følge opp kundene.

Hvorfor ikke bare ansette en på provisjonsbasis?
 

sta

Medlem
Veldig interessant spørsmål. Jeg har akkurat samme erfaring som deg; Det tar mye tid å følge opp potensielle kunder, samtidig som jeg ikke er spesielt flink til å selge og heller vil bruke min tid på andre ting.

Jeg har ikke noe godt svar på spørsmålet ditt, men det beste hadde jo vært om man kunne finne noen som var villig til å jobbe på provisjon eller med en mindre grunnlønn og provisjon på toppen, men hvor realistisk dette er vet jeg ikke.

Kom gjerne med feedback her i tråden hvis du finner en løsning, dette tror jeg mange kan ha glede av.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg prøvde jo å dra igang en lignende debatt her i går, men med tanke på at WF er fult med frilansere så får man nok aldri svar på disse spørsmålene her!
 

Bjørnar

Gründer
jeg er i samme båt selv, masse nettsteder som er attraktive for en spesiell gruppe, men mangler totalt tid og kompetanse til å gjøre de rette tingene hele tiden...
 

Altberger

Medlem
Å outsource salget til et TM-firma koster deg fort 90.000,- bare for en testperiode.

Da er det gjerne slik at de setter av 3 personer for å selge din tjeneste i 1 mnd.
Det de selger under den perioden beholder du selv. De skal uansett ha sine 90 K.

Etter prøveperioden tar TM-selskapet en vurdering av prosjektet og enten tar de oppdraget eller så tar de det ikke.

Men problemet er jo at du først må legge ca 90.000,- på bordet - tør du det?

Selv har jeg kjempelyst til å satse den veien. Men 90 K.... hørte jeg en investor? :p
 

Bjørnar

Gründer
Altberger: det høres grusomt dyrt ut. jeg har vært i kontakt med ProCall AS og de opererer med helt andre priser - som er levelige. Men annonsesalg til en nisjeside, virker noe overkill å kjøre et helt TM-selskap på det ?
 

Altberger

Medlem
Altberger: det høres grusomt dyrt ut. jeg har vært i kontakt med ProCall AS og de opererer med helt andre priser - som er levelige. Men annonsesalg til en nisjeside, virker noe overkill å kjøre et helt TM-selskap på det ?

såpass...
- syntes det var svindyrt selv også så derfor står jeg der jeg står i dag. Same spot!

må innrømme j ikke har hørt med Pro Call, men har snakket men 3 - 4 andre. 3 mente jeg var for liten (som du selv sa; overkill) og den siste kunne sette av 3 mann i 1 mnd for tot 90 k (30 k pr mann). Deretter tok de en evaluering.
... men 30 K pr mann (med fratrekk arbeidsgiver, osv) gir jo ikke selgerne mer enn 20k hver i månedslønn. Så derfor tenkte jeg at 90k var nok nivået.

Men er det så overkill? Har ca 9000 oppførte firma men ved utvidelse av antall bransjer er det fort 15.000. Alle kontrollert etter strenge kriterier til leverandørkompetanse.

Og så mener jo jeg at jeg har et steika godt produkt også da :)

- De søkemotortilpassede infosidene funker slik de skal i alle fall :D


Men takk for tipset kompis. Ringer Pro Call i morra jeg
 

Altberger

Medlem
Hva om flere av oss samlet det i en pakke?

Mange her inne har siter som er bra, men likevel er for små til at TM-selskaper kan ta oss.

Men om vi samler flere i en stor pakke? Da kunne vi tilbudt en hel sekk med salgsprodukter. Sammen er vi sterke, osv...

Tror også det kan være en fordel for selgerne. Det er varierte produkter, dermed får selgerne rullert litt og de slipper å gå lei.

- Eller er jeg på bærtur nå?
 

Bjørnar

Gründer
du er virkelig inne på noe. vi kan enten leie inn felles selger, gå samlet til et TM-selskap, eller finne på noe annet lurt. jeg er åpen, og klar.

dette er slikt som potensielt kan dø ut, så vi trenger noen som er villig til å bruke litt tid på å sy sammen et opplegg. jeg kan, dersom minst en person til er med på å dele litt på jobben med organisering, være med å bidra så godt jeg kan. anyone?
 

Altberger

Medlem
J bidrar gjerne.

har selv bakgrunn som selger fra Gule Sider Internett og annet salg, både telefon og personlig.
Tror derfor jeg kan bidra med noe.

Men viktig er jo at vi da klarer å samle et troverdig produktkonsept som vi kan presentere ovenfor TM.

Så da behøver vi at folk melder sin interesse. Jo mer variert jo bedre.
Min site vil ikke selge annonser. Kun lenker og søkemotortilpassede infosider til de håndverkerne som er kvalifiserte. Men det betyr jo ikke at andre ikke kan ha tilsvarende konsept som det jeg har.
Min site er seff Fagmann.no - Stedet for en trygg handel

Så hvem er med? Vi kan nå i alle fall se hvor det bærer hen. Man må jo våge ;)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg er i utganspunktet interessert, men det kommer heeelt an på pris. Nettsiden min er mer som et hobbyprosjekt enn en jobb og jeg har minimalt med ressurser for øyeblikket. Dessuten hadde jeg aldri planer om å ansette et helt firma til dette, men bare leie inn en enkelt person noen få timer pr uke for å teste ut...
 

Msites Ltd

Livsnyter
Nå skal jeg ikke komme inn her og være "sur gammel gubbe" som noen har kalt meg her før, men jeg kom og tilbydde mine tjenester her inne for en god stund tilbake - og da må jeg ærlig si at det var ikke enkelt å få alle til å bli med på det samme!

Noen ting å tenke på:

- har de forskjellige sitene samme målgrupper? (Demografi er viktig her)
- kan man enes om 3-4 av de samme formatene på annonser?

Dette er kanskje de to første og viktigste tingene man bør se på!

Og, ikke glem at det å selge ikke er bare å ta en telefon, løpe i et møte og hjem med en signert avtale! Det er så mye mer!
 
Topp