Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva kreves for å hoste et stort forum?

Kristine B

Medlem
Jeg er vant til at et enkelt webhotell holder for mine sider, så å vurdere ting som dette blir langt utenfor hva jeg har vært borti. Det er forøvrig hypotetisk og sikkert ikke lett å gi noe konkret svar på, men ønsker innspill allikevel :)

Se for deg et diskusjonsforum med 1.5 - 2 mill sidevisninger i måneden, stort sett alltid en plass mellom 100 - 300 innloggede brukere hvor folk er rimelig aktive med å skrive innlegg.

Hva må en ha av hosting for at noe slikt kan ha opp i mot 100% oppetid og god responstid?
Er det mulig å gjøre noe anslag på hva sånn cirkus en må regne med at noe slikt koster?

:)
 

metallian

Medlem
Jeg er med og driver et forum som ligger opp mot tallene du her skisserer.

Vi måtte ifjor gå over til dedikert server da vi til stadighet gikk langt over 100GB grensa- men her må det nevnes at vi har "hovedsider" med artikler etc i tillegg til forumet. Du må rgene med å bli tvunget av shared-server fordi forum typisk vil ha topper i aktivieten som vil kvele de andre sin fart.

Vår pakke koster vel 40-50k men vi har et samarbeid med host så vi betaler noe mindre. Vi har norsk host med support på norsk og serverplassering i Trondheim OG Oslo som gir stor sikkerhet.
 

Kristine B

Medlem
Takk for innspill :)

Vil det for løsninger som dette være en fordel å ha norsk host?
Med tanke på det meste som dreier seg rundt litt større prosjekter og hosting.
 

metallian

Medlem
Om det er nødvendig med norsk host kan vel diskuteres, det er vel ingen tvil om at man betaler for det om man skal si det sånn. Samtidig er nedetiden vår lik null og det er jaggu viktig når det til enhver tid kanskje er 100stk som klatrer rundt på sidene :)

Det er nok mange her som er mye flinkere på hva de forskjellige tilbyr til hva enn meg.
 

SolidHost

Medlem
Velger dere et norsk selskap, å får dere support på norsk, noe som sikkert er en stor fordel dersom dere ikke har så alt for stor erfaring med slike ting. I tillegg bør dere vel kanskje vurdere en såkalt managed server, dersom dere er ute etter en dedikert server, om dere ikke har tekniske ressurspersoner som skal ta seg av drift av serveren.

Når det gjelder drift av forumer med høy trafikk, er det gjerne 2-3 ting som er viktige å tenke på, både i forhold til hastighet og sikkerhet;

1. Minne - Dersom man har et populært forum er minne en av de viktigste delene man har på en server og man trenger gjerne mye av dette. Grunnen er rett g slett at serveren bruker mye minne for å behandle alle de forskjellige prosessene som brukerene setter i gang når de surfer på forumet.

2. Prosessor - En kjapp prosessor er et absolutt pluss. Her bør man ikke vurdere noe under en Core 2 Duo processor. Jo flere prosessor-kjerner, jo kjappere jobber prosessoren

3. RAID-oppsett - Valgfritt, da man fint kan kjøre uten RAID, men dette blir jo et spørsmål om hastighet/sikkerhet/backup.
Anbefaler som oftest et RAID10 oppsett, men dette blir jo litt et spørsmål om penger også, da et vanlig RAID0 eller RAID1 oppsett bare krever 2 disker, så krever RAID10 4 disker. RAID, dersom du ikke vet hva det er, er en måte å skrive data til flere harddisker. Avhengig av oppsett så kan man enten øke lesehastighet(RAID0) eller øke sikkerheten i forhold til backup ved at samme data skrives til 2 harddisker (RAID1). RAID10 kombinerer disse 2 tingene, men man trenger altså dobbelt så mange harddisker i serveren og man trenger et tilleggskort installert i serveren og alt dette koster ekstra.

Dersom du vil, så må du gjerne sende meg en PM her eller send en mail til support@solidhost.no. så kan jeg se på om dette er noe vi kan hjelpe deg med.
 

tyr897

Medlem
Jeg er av den mening at for de aller fleste nettsider kan du like godt hoste i resten av Nord-Europa som Norge. Litt høyere latency, men fullstendig akseptabelt, og et vesentlig lavere prisnivå.
Webforumet f.eks. ligger på en server i Nederland (Leaseweb), om jeg husker riktig.

Det billigste er nok å starte med en enkelt server, eller VPS, og skalere etterhvert som behovet melder seg. Har du VPS er det hos de aller fleste relativt smertefritt å skalere vertikalt (kraftigere server). Senere kan du vurdere en dedikert databaseserver.

Oppetid ligger som regel i 99% nivået (ihvertfall med en VPS). Det er selvsagt mulig med redundans over flere datasentre, men for et forum tror jeg egentlig ikke at det er verd investeringen.

Trenger du en del teknisk support og/eller managed er det forøvrig et godt poeng solidhost kommer med.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Webforumet er vel sponset av SolidHost nå?

Inntil for en uke siden hostet jeg WF på min server. Min server sto i Nederland (Hos leaseweb).

Solidhost har ikke servere i Norge, men i Nederland. Gjett hvor? Hos Leaseweb. Så om dere ikke merker noe særlig forskjell på mine og Solidhost sine servere, så er det nok fordi de ikke står så langt ifra hverandre :)
 

Bjørn Andersen

Webmaster
Vi har millioner av sidevisninger og konstant 500 + online, peaks med godt over tusen. Som solidhost sier så er minne viktig. Vi kjører ikke raid men en server for filer og vedlegg, og en egen mysql server.

Kan du ikke serverdrift og er usikker på alt som har med server og hosting å gjøre sørg for at du får deg en managed server så slipper du å ta deg av slike ting
 

Alf

Medlem
A busy forum etter amerikansk målestokk ville vel ha behov for 1000mb. Noe som ville kostet rundt $50 - $60 i måneden for en VPS pluss evt. dedikert database hvis behov.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hvis Solidhost har servere i Nederland, hvorfor i all verden anbefaler mange folk her inne å bruke Norske selskaper (som f.eks Solidhost) pga god ping? Jeg trodde hele poenget med å bruke Norske selskaper er at de faktisk har serverene i Norge?

Mulig jeg har misforstått noe her...

Hvorfor folk anbefaler norsk host og Solidhost i samme setning må du nesten spørre de det gjelder om. Jeg for min del anbefaler ingen norske hoster, da jeg de siste 10 månedene har monitert oppetid og ping på en rekke norske og nord-europeiske hoster, noe som har vist meg at norske hoster egentlig ikke stiller opp med noe særlig (annet enn supporten de tilbyr).

Dette er en grei side for å finne ut hvem som hoster hva: webforumet.no Web Hosting | Who Does webforumet.no Host With?

Ang Solidhost sin sponsing av WF, så gjorde de opprinnelig ingenting for WF. Jeg sponset opprinnelig WF med egen server etter jeg solgte til Tonny, noe jeg gjorde helt gratis uten krav til reklame. Så fant Tonny ut at det ikke var nok, så han inngikk en sponsoravtale med Solidhost hvor de ga han serverplass som han igjen gir til sine kunder - Solidhost sin påståtte sponsing av WF hadde ingen verdens ting med WF å gjøre før jeg trakk min sponsing (noe som skjedde ganske så lenge i ettertid). Grunnen til at jeg trakk min sponsing var fordi jeg var lei av å se Solidhost sin banner nederst på siden med "Solidhost sponser WF" og at brukere på forumet skrøt av farten på forumet og ga kreditt til Solidhost - de hostet jo som sagt ikke noen verdens ting for WF.
 
Sist redigert:

SolidHost

Medlem
For de aller fleste vil det ikke ha noe som helst å si om man hoster sine sider på en server som står i Norge eller en som står hos en god leverandør i Europa. For en vanlig hjemmeside, så har ping ingenting å si. Ping måles i millisekunder (tusendels sekunder) og for en vanlig nettbruker, så tror ikke jeg de vil merke om det tar 34 millisekunder eller 56 millisekunder før siden begynner å lastes. Her er det nok større forsikelser forbundet med programvare som brukes på side, javascript som lastes, flash, etc.
 

Kristine B

Medlem
Takk for innspill alle sammen :)
Her kom det frem nettopp slike ting jeg ikke er vandt til å måtte bry meg noe særlig om i websammenheng.

Noen som har flere tips ang firmaer som tilbyr slik hosting i utlandet? Gjerne da som dere har gode erfaringer med selv.
(Nei, jeg overser deg ikke, SolidHost, men det er greit å ha undersøkt litt rundt :) )
 
Topp