Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva mener du er en fair price for et webhotell?

Sunshine

Medlem
Ang. priser så betyr det ikke noe webhotellet koster det samme som 1 liter melk i mnd eller 3 liter. Det er veldig billig uansett. Så lenger prisene på webhosting er under 100kr mnd (1,5 halvliter øl) så bør man sjekke andre ting som support, opptid, brukervennlighet osv.

Jeg syns at prisene på hosting generellt begynner å bli farlig lave, det er en grense for hvor lite man kan ta og samtidig levere et godt produkt.

Jeg kom over denne posten og startet å tenke på hva som er en fair price for et webhotell.
Det er relativt mange hostingselskaper på dette forumet, og sikkert en del brukere med verdifulle meninger på dette emnet.

Vi driver per i dag med relansering av alle våre nettsider og produkter, samtidig som vi prøver å sette nye priser, men det å finne balansen mellom kvalitet og pris er en litt tricky sak da konkurransen er relativt stor i Norge.


Så til mine spørsmål:
Dersom vi tar i utgangspunkt et webhotell med følgende specs:
Lagringsplass: 2000MB
Båndbredde: Ubegrenset
Mulighet for dedikert IP
Ubegrenset underdomener
Ubegrenset FTP kontoer

Hvor mye ville du betalt for dette?

Og om man setter seg i skoene til en ny mulig kunde, uten noen tidligere erfaringer;
Tenker du at man får hva man betaler for, og heller ville gått for f.eks ServeTheWorld istedenfor ProISP basert på at ServeTheWorld har høyere priser og kanskje gir en større følelse av kvalitet?
 

Sunshine

Medlem
Som fullstending uhabil i spørsmålet, så vil jeg aldri ta seriøst en kunde eller tilbyder som sier "ubegrenset".
Da skal du lete lenge..
Webhotell og domene - PRO ISP
Servetheworld - Forside
Hjem - Host1.no
Web Hosting Services, Reseller Hosting, VPS Hosting, and Dedicated Servers by HostGator
Web hosting provider - Bluehost.com
Idua - Kundeweb
TerraHost AS
One.com Web hosting  -  Domain • Hosting • E-mail  
Domeneshop

Jeg ser ingen grunn til å ikke tilby tjenester uten restriksjoner, ihvertfall dersom det ikke fører med seg noen ekstrakostnader. Da vil man jo bevisst gjøre tjenesten dårligere for kunden og samtidig tilby en dårligere tjeneste enn samtlige andre hoster.
 

zapotek

Medlem
Da skal du lete lenge..
Webhotell og domene - PRO ISP
Servetheworld - Forside
Hjem - Host1.no
Web Hosting Services, Reseller Hosting, VPS Hosting, and Dedicated Servers by HostGator
Web hosting provider - Bluehost.com
Idua - Kundeweb
TerraHost AS
One.com Web hosting**-**Domain • Hosting • E-mail**
Domeneshop

Jeg ser ingen grunn til å ikke tilby tjenester uten restriksjoner, ihvertfall dersom det ikke fører med seg noen ekstrakostnader. Da vil man jo bevisst gjøre tjenesten dårligere for kunden og samtidig tilby en dårligere tjeneste enn samtlige andre hoster.

Problemet min gode doktor Watson er at alle disse hostene du ramser opp her stenger deg av om du skulle bruke altfor mye ressurser / båndbredde - selv om de sier at de tilbyr ubegrenset.
 

Tonny Kluften

Administrator
Og om man setter seg i skoene til en ny mulig kunde, uten noen tidligere erfaringer;
Tenker du at man får hva man betaler for, og heller ville gått for f.eks ServeTheWorld istedenfor ProISP basert på at ServeTheWorld har høyere priser og kanskje gir en større følelse av kvalitet?

Ja, jeg regner med at hvis jeg betaler mer så får jeg mer. ServeTheWorld har ikke spesielt bra kvalitet selv om de er dyrere så i dette tilfelle blir jeg lurt.
Men jeg ser at mange folk velger one.com fordi det er nesten gratis, og kanskje får trøbbel etterhvert.

Men hva bør hosting som du skisserer koste? Godt spørsmål. Alt mellom 40 og 90 kr mnd. er ok egentlig. Ikke under 40, hostingselskaper må tjene penger for å gi et ok produkt.

Rent kortsiktig er jeg som storforbuker av webhotell den siste som bør ivre for høyere priser på webhotell, men jeg tror at hvis hostingselskaper tjener penger så er det bedre for meg på sikt.

Unngå "ubegrenset" båndbredde. Dere kan jo sette et tak på båndbredde på 100GB/mnd og samtidig forklare at da kan nettsiden lastes ned 1 million ganger, da skjønner kunden at det i praksis er fri båndbredde.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
For min del er prisene allerede blitt så lave at det er en så å si urelevant del av kostnadene mine. Å spare flere kroner der er ikke vits: å bruke en time på det som jeg ellers ville fakturert, koster for mye allerede.

Jeg ser ikke så mye etter lagringsplass og ubegrenset traffik etc - det virker for min del være nokså lik over hele linjen. Kompetanse på de som står bak, responstid av admins, og en begrensning på hvor mange kunder som får kjøre på en og samme server -- det er litt mer interessant (samtidig fanger du vel lite små kunder med det, kanskje?).
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg tror ubegrenset båndbredde kan fungere fint - bedre enn en begrensning - da de fleste kunder ikke har kompetanse rundt dette.

Nå er det vel litt forskjell på oss her inne og en normal kunde, som jeg antar er i et mye større antall, vil tenke om pris.

Har man én nettside/behov for ett webhotell betyr det ikke all verden om man betaler 50 eller 100. Har man derimot behov for mye mer er det sannsynlighet for at man vil se på pris på en annen måte.
 

picxx

Well-Known Member
Så til mine spørsmål:
Dersom vi tar i utgangspunkt et webhotell med følgende specs:
Lagringsplass: 2000MB
Båndbredde: Ubegrenset
Mulighet for dedikert IP
Ubegrenset underdomener
Ubegrenset FTP kontoer

Hvor mye ville du betalt for dette?

$8-$10 i mnd. sånn pluss minus.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Da skal du lete lenge..
Webhotell og domene - PRO ISP
Servetheworld - Forside
Hjem - Host1.no
Web Hosting Services, Reseller Hosting, VPS Hosting, and Dedicated Servers by HostGator
Web hosting provider - Bluehost.com
Idua - Kundeweb
TerraHost AS
One.com Web hosting**-**Domain • Hosting • E-mail**
Domeneshop

Jeg ser ingen grunn til å ikke tilby tjenester uten restriksjoner, ihvertfall dersom det ikke fører med seg noen ekstrakostnader. Da vil man jo bevisst gjøre tjenesten dårligere for kunden og samtidig tilby en dårligere tjeneste enn samtlige andre hoster.

Host 1 tilbyr da ikke "ubegrenset-alt-mulig-rart"? De har noen punkter som i seg selv ikke har begrensninger, du kan f.ex. opprette hvor mange mailkontoer og subdomains du vil, men hvor mye du faktisk kan bruke disse avhenger jo av trafikk og lagring, der de har veldig klare og tydelige grenser.

For VPN er begrensingen på linjas kapasitet, ikke på mengden trafikk, men hvis du maxer linja kontinuerlig er det jo i realiteten en trafikkbegrensing der også.
 

InVert

Blogger
For min del holder det lenge med et webhotell til 300-400 kr i året, da det alltid vil gå i pluss om man legger inn noe fornuftig innhold der. Finnes mange som dekker mine behov og som nesten er det samme som vises til her. Trenger man mer kraft så er vel en dedikert server det beste, og da kan du jo opprette så mange webhotell du vil :)
 

Sunshine

Medlem
Takk for alle innspill her.
Jeg tror vi kjører på med noe høyere priser, og til gjengjeld tilby servere med få kunder.

Etter å ha tenkt litt på dette, så tror jeg ikke lave priser fører så mye godt med seg.
  • Jeg tror det vil føre til mange små og unge kunder med behov for mye hjelp
  • Man må ha fler kunder per server for å kompensere

Kvalitetsmessig, tror jeg det er mer attraktivt å betale litt mer for webhotellet, ihvertfall hvis hosten kan bevise at pengene blir brukt fornuftig.
 
J

Jiberish

Guest
Av det jeg har sett hos diverse webhotell så støter man på problemer med ytelse (minne osv.) på servere før båndbredden blir et problem.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Nja, det kommer jo an på hva slags sider man har. Er det mye bilder kan det kjapt gå noen GB trafikk der.

Sånn jeg ser på det, er det to (evt 3) punkter som IKKE bør stå som "unlimited":

Trafikk
Lagringsplass
(og evt antall domener)

Alt annet - ubegrenset med mailkontoer, antall databaser, subdomener osv - spiller egentlig lite rolle, siden bruken i realiteten begrenses av de første punktene jeg nevnte.
 
Topp