Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva skjer i Oslo ????

pleb

Medlem
Ser i hvert fall ut til at det så definitivt er et angrep fra èn mann mer enn et angrep fra et større terrornettverk... noe som på en måte er betryggende. Folk som går løs på unge mennesker og samfunnet på denne måten bør bare slaktes.
 

picxx

Well-Known Member
Familien min ble ganske oppildnet i 2004 da det var tsunami i thailand.
Etter jeg forklarte dem at tsunamien skjedde rundt 600km unna oss og at vi ikke hadde føling med den ble det hele ikke så nært.
jeg kjenner ingen i oslo, derfor driter jeg nær sagt i om det var et jordskjelv der.
Håper selvsagt de jeg ikke kjenner kommer seg unna, men som sagt, jeg kjenner dem ikke.
 

picxx

Well-Known Member
åja, bombe? hehe.. kanskje krekar kan svare?
 

Jaik

New Member
Familien min ble ganske oppildnet i 2004 da det var tsunami i thailand.
Etter jeg forklarte dem at tsunamien skjedde rundt 600km unna oss og at vi ikke hadde føling med den ble det hele ikke så nært.
jeg kjenner ingen i oslo, derfor driter jeg nær sagt i om det var et jordskjelv der.
Håper selvsagt de jeg ikke kjenner kommer seg unna, men som sagt, jeg kjenner dem ikke.

Du er jo helt fjern!?

Om du ikke bryr deg, så hold det vertfall for deg selv..
Såpass nært så er det jo bare tåpelig av deg å komentere sånn.
 

looper

Medlem
Har gått hjem fra jobb i kveld, byen er helt satt ut....ingen folk i gatene bortsett i fra turister med kamera og TV-tema. Knuste ruter og forsatt noen sirener.
Jobber i sentrum og hoppet i kontorstolen av ett smell.....
trist dag spør du meg...
 

Aremann

New Member
Utrolig ekkelt å sitte hele dagen på facebook og i telefonen for å høre om alle en kjenner har det bra...
Har familie og venner som både var i Oslo og på Utøya, men alt virker å være bra med dem.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Du er jo helt fjern!?
Om du ikke bryr deg, så hold det vertfall for deg selv..
Såpass nært så er det jo bare tåpelig av deg å komentere sånn.

Jeg skjønner du er opprørt, men for å sette det virkelig på spissen: Det har omkommet langt flere unger på verden i tiden mellom jeg skrev dette og du leser dette. Jeg kjenner ingen av disse og du kjenner ingen av disse. Jeg kjenner heller ingen av de på Utøya.

Det som jeg tenker en del over er *hva* som er forskjellen mellom disse ungene og de på Utøya. De på Utøya omkom pga handlingene av en gal person. Disse andre ungene omkommer i en verden som produserer nok mat men for en eller annen grunn ikke klarer distribuere rett. Galskap (som er unntaksvis) vs system.

Begge er forferdelige og triste situasjoner :(, men hva er forskjellen og hvorfor er jeg mer opprørt av det som skjedde på Utøya? Bare fordi det er nærmere? Eller er jeg så nasjonalistisk at jeg sier at det er pga at de er nordmenn?
(For min del setter det fokus på hva som nå igjen var viktig i og med livet, men jeg går over det som ligger til grunn for min empati og prioriteringer).
 

Jaik

New Member
Jeg skjønner du er opprørt, men for å sette det virkelig på spissen: Det har omkommet langt flere unger på verden i tiden mellom jeg skrev dette og du leser dette. Jeg kjenner ingen av disse og du kjenner ingen av disse. Jeg kjenner heller ingen av de på Utøya.

Det som jeg tenker en del over er *hva* som er forskjellen mellom disse ungene og de på Utøya. De på Utøya omkom pga handlingene av en gal person. Disse andre ungene omkommer i en verden som produserer nok mat men for en eller annen grunn ikke klarer distribuere rett. Galskap (som er unntaksvis) vs system.

Begge er forferdelige og triste situasjoner :(, men hva er forskjellen og hvorfor er jeg mer opprørt av det som skjedde på Utøya? Bare fordi det er nærmere? Eller er jeg så nasjonalistisk at jeg sier at det er pga at de er nordmenn?
(For min del setter det fokus på hva som nå igjen var viktig i og med livet, men jeg går over det som ligger til grunn for min empati og prioriteringer).

Hva så? Skal alle bare slutte å bry seg da?

Jeg legger ikke ut dumme komentarer om de som sulter ihjel heller jeg, men uansett så tror jeg du også syns det er en forskjell på å bli jaget og skutt og å sulte/dø av sykdom.
 

Tonny Kluften

Administrator
Det skjer tragedier over hele verden hele tiden. Og vi er en del av verden og det er like ille hvorhen det skjer, men klart det virker sterkt når det kommer så tett på.
For å si det sånn, hvis moren min hadde vært i paralellgata til der hun var i går når det smalt så er det ikke sikkert hun hadde besøkt meg i dag. Og da føler man det litt på kroppen ikke sant.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det er soleklart at alle skal ikke slutte å bry seg - jeg håper tvertimot at flere skal begynne å bry seg. Og ikke bare bry seg for det som skjer hjemme hos oss. Og ikke slutter å bry seg etter noen uker.

Men har du et godt svar hvorfor dette gjør mer vondt enn det som skjedde i Stockholm ifjor?
 
Topp