Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva syntes dere om denne måten å kapre kunder på?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg har lett etter en tjeneste for å lagre en del dokumenter online, og siden mange hoster ikke tillater at man bruker et vanlig webhotell til dette, tenkte jeg å teste ut "JustCloud". Jeg har allerde Dropbox, men vil gjerne ha det lagret et annet sted i tillegg.

Jeg registrerte meg gratis hos JustCloud og lastet ned og innstallerte programmet på pcen. Når man er gratiskunde får man kun 15mb (!) lagring, og i det øyeblikket man er ferdig å innstallere programmet, prøver det å kjøre automatisk backup av "Mine dokumenter".

Dette stopper jo fort opp pga de 15mb`ene og jeg får da opp beskjed om at jeg må oppgradere for å kunne ta full backup av pc.

Her er noen mailer jeg fikk:

We have successfully managed to backup some of your files on the computer named DAG-PC

You can view your backed up files by logging into your online control panel here: JustCloud :: Login

Remember here is where you login, from any computer at anytime to access all your backed up files.

Unfortunately, there are still some files on your computer which we did not backup as you need to upgrade for more storage space.

Use this link below to get our lowest ever offer (Available today only)

Please do not share this link as it is exclusive to you today.

Ok, jeg må kjøpe mer plass og her får jeg jaggu et godt tilbud også. Så kom denne, fra en av de ansatte, dette er siste avsnitt:

Me personally, I like just knowing I have a secure backup, so if anything happens to my computer, I know JustCloud will restore all my data.

I had a hard drive crash 4 years ago, before I worked for JustCloud and I lost my lifetime of family photos plus all my daughters schoolwork. So believe me, I know firsthand how important a backup is.

Her kjører han på med egen, trasig historie for å trykke på de rette knappene og få meg til å oppgradere.

Så har kontoen min blitt "flagget":

Your account flagged up on our system as having outstanding files which need to be backed up (De MÅ jo ikke, men det er jo det de vil, slik at jeg kjøper mer plass). After reviewing I saw that you have only completed a partial backup of your data.

The trial account which you are currently using has a limited space allowance. To backup the rest of your files, photos and music on your computer you will need to upgrade to a full account with unlimited space and even faster backup.

I have included a special 20% off link below to help you get started.

Please do not share this link on forums or blogs.

Så nå kom det jaggu et enda bedre tilbud.

Så, dagen etter:


Hey Dag,

I see that you didn't get chance to backup the rest of your computer yesterday.

So the photos, music, videos on your DAG-PC computer are not yet backed up.

I know it would be really bad luck, if your computer crashed 2 days after you signed up for backup but I really don't want to see you lose your files, so I have personally extended your 35% discount for another day for you.

If you use this link it should still have 35% off until midnight today.

Så nå har rabatten blitt hele 35%, men jeg må reagere kjapt, hvis ikke forsvinner hele tilbudet.

I løpet av 48 timer, har de sendt meg 5 mailer, hvor de aller fleste presser på for å få meg til å kjøpe. Jeg kommer nok til å kjøpe uansett, ikke fordi de maser, men fordi jeg hadde bestemt meg for det uansett.

Men jeg syntes jo dette er en ganske masete måte å få kunder på, hva syntes dere?
 

Eggan

medlem
Spør du meg får jeg dårlige vibber når jeg går inn på deres side.
De reklamerer med at alt er gratis, finner heller ingen prisliste lett tilgjengelig også kommer dine mailer i tillegg.
Hadde jeg vær det ville jeg ha vurdert noe annet da disse virker som noen sleipe j****r.
Hvor mye koster det forresten?

Edit: mypcbackup.com driftes av samme folk sånn forresten.

Edit2: Er det normalt med dedikerte "chargeback"-sider som justcloud-cc.com og mypcbackup-cc.com med følgende skremsel:
If you submit a wrongful chargeback you will be submitted to the Bad Customer Database which will effect your ability to place future orders anywhere online.
Virker litt mistenkelig spør du meg...
 
Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
Sitter på jobb og her er nettsiden deres sperret, men mener at ordinærpris er 7$ i mnd for ubegrenset lagring når du forskuddsbetaler for 2 år. De har også en variant på 250gb og en enda litt mindre.

Regnet meg vel frem til ca 1000-ish i året for ubegrenset.

Har brukt norske Jotta en stund, men det er masse tull der, så det kutter jeg ut. Filer som ikek blir lastet opp, applikasjon som stadig krasjer etc etc...

Men kom gjerne med andre anbefalinger. :)
 

Eggan

medlem
Sikkert en grunn til at den er sperret :/

Et kjapt googlesøk etter "justcloud.com scam" bekrefter mine mistanker, med andre ord: hold deg langt unna!

Hvis du lister opp dine krav til plass (ubegrenset?), pris, funksjoner osv.. blir det lettere å anbefale noe, er ikke alle som har samme behov ;)
 

Dag Frogner

Supermedlem
De sperrer bl.a alt som har med "Online Storage" å gjøre, så er ikke noe spesielt med den siden. Kommer ikke inn på Dropbox herfra heller.

Det viktigste for meg er mye lagring til lav(est) pris. Jeg trenger ikke automatisk backup flere steder slik som Dropbox, jeg trenger kun et sted å laste opp filene mine.

Auto- lagring/opplasting f.eks hver gang det kommer nye filer i en mappe, filer endres etc er en stor fordel, men ikke et must.

Edit: Ser ut til at jeg finner meg noe annet ja: Just Cloud - CNET Download.com
 
Sist redigert:

Eggan

medlem
Såpass ja, ganske så strengt filter i så fall/lite båndbredde.

Du kan jo ta en titt på CrashPlan, driver og tester demoen nå og får en opplastingshastighet på 2,7 Mbit/s av på en 30/5 Mbit/s linje, noe som må være godkjent. Selv bruker jeg keepit, noe som fungerer greit, men er ikke den beste klienten jeg har sett. Den gjør uansett jobben til en fornuftig pris. Så prøv begge og se hvilken av de som faller best i smak ;)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Tre kjappe alternativer:

1: https://drive.google.com/ - egentlig veldig likt dropbox på mange måter, men jeg syns dropbox har bedre funksjonalitet, f.ex. tror jeg ikke jeg får opp noe eget valg for direktelink til filer osv hvis jeg høyreklikker på en fil i googledriven. Dessuten er det jo veldig praktisk å kunne hotlinke f.ex. et bilde fra dropbox, det tror jeg heller ikke går i google drive.

2: http://skydrive.live.com/ - praktisk talt klin likt google drive

3: AWS Free Usage Tier Amazon S3 - også gratis så lenge du holder deg innenfor 5gb lagring og 20gb trafikk, ikke så smooth som googledrive/skydrive/dropbox, men til gjengjeld har man jo her mulighet til å koble det videre til et skikkelig cdn også
 
Sist redigert:

Mortenxx

Medlem
@Dag Frogner

Litt sent svar, over en måned forsinket (jeg er ikke av de kjappeste her), :)

Beskrivelsen din av salgsprosessen gir inntrykk av et temmelig slitsomt firma. 5 mailer i.l.a. 48 timer er altfor mye av det gode. NB, jeg kjenner hverken firmaet JustCloud eller bransjen.

Backup-lagring på nett burde teknisk sett være et langsiktig forhold mellom selger og kjøper, så det er en fordømt dårlig ide for en selger å opptre "slitsomt" i starten. Produktet er av en sånn type at enten føler folk at de har behov for det eller ikke, så det trenger strengt tatt ikke noe "drive" fra en pågående selger. Det burde ikke være nødvendig å OVERTALE deg i det hele tatt hvis du er noenlunde interessert.

Med så fordømt slitsomme selgere hadde jeg trolig styrt unna. Det antyder at resten heller ikke er særlig gjennomtenkt i det de driver med.

Jeg likte heller ikke den automatiske backupen du beskrev etter installeringen. Du bør selv kunne styre backup, når og hvordan den skal gjennomføres -- ikke bli påtvunget den.
 

Mortenxx

Medlem
@TorsteinO

Det var omtrent det jeg tenkte på, det samme som deg. Kunden bør selv kunne stille inn hvordan han vil at backup skal foretas.

Jeg steilet på det som virket som en automatisk backup etter installering, og det at kontoen ble "flagget" som "ikke fullført backup". Det gir assosiasjoner om stadige påminnelser som du ikke klarer å bli kvitt uten å betale. :)

Et kundeforhold som er ment å skulle vare over flere år trenger litt andre metoder enn impulskjøp. Det er bedre å tilby kunden litt TID til å prøve seg frem enn å virke altfor desperat etter å "slutte" salget -- altså sånn "normalt sett". På meg virket denne metoden altfor slitsom og pågående, dårlig tilpasset tjenesten de tilbyr.
 
Topp