Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvem har "rett" Designer/Utvikler eller kunde?

xdex

Medlem
Hei,

En problemstilling alle møter, er hvem som har rett. Alle møter denne problemstillingen gjennom arbeidslivet med kunder. Jeg har opplevd så mye sjokkerende her, at jeg tenkte å ta det opp med dere.

Case eksempel,

Du utviklet/designer ett konsept/design for en kunde, etter hans krav og meninger om hvordan det skal se ut. Du blir ferdig, og besøker kunden for å vise frem hva som er gjort. Kunden liker designet, MEN! Han ønsker gjerne å ha en QR kode på siden sin, fordi han har sett konkurrenter som har dette, og det ser kult ut, syntes han.

Da er spørsmålet, han har bestemt seg, og dette SKAL han ha. Hva ville du gjort, og hva gjør du i slike situasjoner? Nå er jo dette bare ett dumt eksempel på hva man måtte ønske, men syntes stadig vekk dette skjer i forskjellige situasjoner.

Oppfordrer man vedkommende, med en forklaring på at dette er unødvendig, eller har kunden rett og han får det som han vil? Er det virkelig nødvendig med QR kode til sitt eget nettsted, når man allerede er på nettstedet (er jo ofte slike tullting som blir "bestemt")

Personlig gir jeg en kort og beskrivende forklaring på hvorfor jeg ikke ser på dette som nødvending, men om han ønsker det, får han det. Jeg har også opplevd at andre nærmest NEKTER å gjøre som kunden sier, fordi det vil se helt jævlig dumt ut (og det ville jo dette gjort).

Har du opplevd lignende? hva ville du gjort? Ser at mange på nettet sier at "en designer har alltid rett, fordi han har studert grafisk design" men når da kunden ikke ønsker den blomsten der? ja, dere skjønner hva jeg mener :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Dette er helt vanlig, og du er neppe den eneste som møter på slike problemstillinger. Jeg gjør som du gjør, nemlig å forklare hvorfor jeg mener at f.eks QR-kode (for å ta et eksempel) er unødvendig. Kunden kjøper din kompetanse, og da er det naturlig at du gir de råd du mener er fornuftige.

Av og til klarer man ikke å snakke kunden bort fra ideene, og da er det i praksis bare to valg du kan kjøre:

1. Gjennomføre slik som kunden krever, eller
2. Si opp kunden

Alt 2 høres litt drastisk ut, og det skal ganske mye til før dette skjer. Men det KAN skje dersom kunden ønsker noe som vil slå negativt tilbake på deg selv. F.eks hvis du driver innen SEO og kunden på død og liv vil ha masse black-hat-SEO-løsninger inn i prosjektet. Det kan ødelegge ditt rykte, og i slike tilfeller bør kunden sies opp. Innen design skal det veldig mye til før dette blir aktuelt, men også her kan det jo tenkes at kunden på død og liv vil ha Comic Sans på plakaten alle vet du har designet og som skal klistres opp over hele landet :)
 

AnneB

Medlem
Jeg har jobbet mye med designere tidligere - da jeg jobbet som produktsjef for et større firma i mange år. Jobbet da mest mot mot trykte medier, men også noe med internett.

Min erfaring er at jeg foretrekker designere som sier ifra når jeg ønsker noe som de mener vil se galt ut. Men samtidig er det viktig at designeren respekterer min mening og hører på mine argumenter dersom jeg har klare meninger om designet sett i forhold til målgruppen og budskapet. Oppdragsgiver har som regel mest greie på budskapet og målgruppen. Utfordringen til designeren blir da å argumentere godt nok for sitt syn - slik at kunden blir enig. "Overkjøring" fører som regel ikke mye godt med seg.

Jeg har ved et par tilfeller opplevd designere som lever etter regelen "Jeg er designer så jeg vet best" - og da styrer jeg unna. Det samme gjør jeg med designere som bare gjør som jeg sier - designere som IKKE har meninger er ikke noe bedre. Samarbeide er nøkkelen til at alle blir fornøyde. De fleste designerne jeg har jobbet med har vært opptatt av samarbeide og det jeg savner mest med min gamle jobb er nettopp den kreative prosessen i samarbeide med designere.

Jeg har skiftet mening mange ganger etter råd fra designere og inngått mange kompromisser før endelig resultat - og nettopp med samarbeide og kommunikasjon blir det oftest best resultat.
 

hansson

Langveisfarende
Hehe morsomt eksempel, xdex. Ville tro at kunden tar til fornuft når det er åpenlyst at han har misforstått helt. Men når det gjelder følelser og farger og sånt er det vanskelig å få folk til å endre mening. Da er det viktig å gi kunden følelsen av at han er smart tross alt, og at du har lyttet til tipset hans, selv om du inngår et kompromiss med ham der du får gjennomslag for en del av dine meninger. Hva med "vi kan ta med den blå rammen her, den er okei, men qr-koden må vi kutte fordi bla bla bla." Peterandrej har rett, de betaler for kompetansen din og da må du få rådgi dem i stor grad, ellers kunne de liksågodt gjort det sjøl.
 
Hvis noen spør om du vil legge inn en gr-kode på nettsiden deres, kan du jo fortelle at det er mye bedre å legge inn en link. Så kan de bare trykke på den istedenfor å måtte fomle rundt med mobiltelefonen sin. Vil tippe de ser det absurde i det hele da ... :p

Dog er det på et punkt jeg faktisk ser fordelen med en qr-kode, og det er hvis man ønsker å legge siden inn som bokmerke på mobilen sin. Da er det kanskje hurtigere å bare scanne qr-koden enn å skrive inn hele url'en ...?

Mvh Dan
 
A

aabbcc

Guest
Man må svelge noen kameler. Hvis man som regel er mottagelig for innspill pleier kunder å lytte de gangene man protesterer - så jeg "sparer" på innsigelsene til det er noe jeg virkelig ikke er enig i, og da får jeg som regel vilja mi.

Men det hender jeg banner og tar en liten luftetur før jeg svarer at "det var en god idé".
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det beste er å forklare hva du mener er mest brukervennlig og så la kunden bestemme ut fra all info h*n har fått.

Ja, det er jeg enig i. Alle valg har både fordeler og ulemper, og til slutt er det jo kunden som skal leve med de valgene man gjør, så det er mest naturlig at kunden får gjøre valgene. Men det betinger at man gjør kunden i stand til å ta kvalifiserte valg også selvfølgelig.

Av og til har kunden gode grunner til å avfeie designerens valg. Det finnes mange designere som ikke har kundelojalitet, men mer lager design for "seg selv". Det kan være problematisk. Et tenkt tilfelle kan være der kundens behov er å få besøkende til å gjøre en bestemt handling, mens designeren heller vektlegger egne behov for å "skinne". Jeg tror faktisk dette er mer vanlig enn man gjerne tenker at det er.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Dette her skjer hele tiden, en av de vanligste er vel at kunder vil ha en splashside der de bare viser logoen sin først, osv...

Jeg ser på det som at en viktig del av jobben er å ikke bare blindt lage det kunden ber om, men å virkelig bruke alt du har av kunnskap til å hjelpe kunden med å ta gode valg, det er tross alt din kunnskap som er grunnen til at du har blitt leid inn.

Så, jeg pleier å forklare så godt jeg kan hvorfor jeg mener at vi ikke bør gjøre det sånn, hvorfor en annen løsning er bedre, og at jeg på det sterkeste anbefaler (hvor mye jeg vektlegger dette avhenger selvsagt av hvor dumt det ville være å gjøre det motsatte...) sånn og sånn, men at det naturligvis er opp til kunden hvis de insisterer. En smart variant er også å se på rappen om du kan finne på et kompromiss.
 
Topp