Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvilke programmerings språk skal jeg bruke ?

Holvik20

New Member
Hei,

Jeg trenger litt hjelp med å definere hvilke verktøy jeg skal bruke på en internett ide som jeg har. Jeg tenkte å bruke freelancer.com til å gjøre jobben, men jeg sliter med å lage en kravspekk som de har å jobbe etter.

Ideen er som følger.
Jeg ønsker å lage en nettside, hvor en har en 3D modell av en bil.
3D Modellen er skrapet og framstår som "naken".

Jeg ønsker å lage en nettside hvor brukeren kan customize bilen ved en drag drop funksjon.
F.eks om kunden ønsker å ha en større spoiler, eller mindre dekk, annet panser, etc etc
Slik at det blir predefinerte produkter som ligger i en database som de bytter og bygger bilen deretter. Komponentene (spoilerne etc etc) kjøper jeg inn fra forskjellige leverandører, tar bilde av og legger dem inn i databasen.


Web applikasjon er det mest hensiktmessige. Ønsker å kjøre det på flest mulige plattformer.

Spørsmålene jeg sitter igjen med:
Er dette mulig? I så tilfelle hvilke programmerings språk bør brukes?
Hvordan digitaliserer jeg komponentene (spoilerne, dekkene, etc) slik at de passer på 3D modellene?

Eventuelt hvor henvender jeg meg for å finne ut av dette ?

Tusen takk for tilbakemeldingen
Mvh
Ørjan :)
 

adeneo

Medlem
Det du ønsker ligger nok litt frem i tid er jeg redd for.

3D har nettopp kommet for nettlesere, og er foreløpig forholdsvis nytt, men at du finner noen på freelancer.com som har den kunnskapen du trenger tviler jeg på, og tviler i grunn på at dette er noe du ønsker å realisere i det store hele, da det sannsynligvis blir dyrt og mye jobb, men up 2 u.

Siden jeg er over gjennomsnittet interessert i 3D på nett, så ramser jeg opp litt som kanskje kan være til hjelp.
For HTML og CSS, som er de vanlige språkene for nettsider, så finnes det matriser (matrix) og 3Dtranforms som gjør det mulig å snu elementer og annet også i z-aksen med CSS animasjoner, men å plotte biler og spoilere i full 3D er nok dessverre ikke mulig, da må man nok over på javascript.
Apple har en pseudo 3D demo som benytter 72 bilder og javascript til å lage en 3D effekt ved å bytte ut bilder etter bevegelser fra musepekeren (eller ved å rotere en iPhone).
For å bruke noe slikt måtte du hatt en helvetes masse bilder av samme bilen fra alle vinkler med alle typer tilbehør du måtte ønske, og drag & drop ville ikke vært mulig.

I forhold til det du ønsker er det nok javascript som gjelder. Har lekt en del med dette selv, og per i dag er det mr.doob som er den ledende på nettopp dette. Han har kodet et bibliotek som er bygget oppå javascript (på samme måte som jQuery, bare "litt" mer avansert å bruke) som gir støtte for full 3D i canvas og WebGL, og som blant annet brukes av Google's Data Arts Team og enkelte andre i en del demoer, ta en titt på akvariumet, bookcase, og Biodigital Human prosjektet.

Det ligger en del flere demoer på Google's Chrome Experiments, men før du klikker på noen av linkene bør du være obs på at dette krever en nyere nettleser, og i enkelte tilfeller Google Chrome, og en PC som orker dette.
Legg også merke til at det under logoen på siden står "Not your mothers javascript", noe som er rimelig treffende.

Standarden for 3D på nettet er forøvrig satt av ROME, som er laget av et helt knippe av de ledende på WebGL og 3D, blant annet Google, mr.doob, Northern Kingdom osv. og er en god pekepinn på hva som er mulig.
For ditt bruk er kanskje noen biler i 3D mer interessant.

Måten dette gjøres på er at 3D modellene lages i Blender, som er et genialt enkelt (til å være 3D) og helt gratis program, og deretter portes til javascript objekter som kan importeres i et canvas som støtter WebGL.

Deretter må det opprettes scener, lyssetting og annet, og det blir litt som Flash, bare at alt må gjøres med kode uten noe GUI å støtte seg til overhode.

Det er per i dag ikke veldig mange som holder på med dette, og ser du på Chrome Experiments er det ofte de samme navnene som går igjen på flere av demoene, og at disse også samarbeider litt på tvers i flere prosjekter.
Dette kommer av at dette er rimelig avansert og ikke noe en hvem som helst webdisigner kan hoste opp på noen timer. Noen av demoene, slik som ROME, har tatt månedsvis å lage med et helt team av noen av de beste på dette, som til sammen har lagt ned flere årsverk for å lage en liten demo.

Jeg er temmelig sikker på at du bør tenke 2D, og heller ha noen utvalgte vinkler å velge mellom for å se bilen fra siden, bakfra og forfra f.eks. med mulighet til å klikke på en spoiler som så dukker opp på et vanlig 2D bilde eller noe sånt, noe som er overkommelig å få til dersom man har de rette bildene, og som kan gjøres med vanlig javascript uten å begynne å plotte z-akser eller rote med drag & drop (som forøvrig ikke er støttet i Opera og IE i det hele tatt, WebGL har faktisk bedre støtte enn D&D, selv om det er dårlig støtte for dette i eldre nettlesere også), men selv for dette trenger du noen som har forholdsvis god kjennskap til javascript for å få det til å se skapelig ut.

Den siste muligheten er å få noen til å lage noe i Flash eller en annen type software som bruker applets eller plugins for å vise 3D, det finnes flere typer av disse, men Unity er kanskje det mest brukbare, men det krever igjen at brukerne har dette installert på sine maskiner (og de fleste har vel Flash, og Unity kan man enkelt installere).

Lykke til!
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Interessant oppsummering, Adeneo. For å klare dette per i dag vil jeg tro løsningen er å bruke Flash. Har sett en del lignende ting, uten at jeg kommer på noen eksempler nå.

I nettsamfunn der man skaper seg sin egen avatar i tilnærmet 3D, type secondlife og disse fjortisgreiene jeg ikke husker navnet på, hvordan er de laget? Trodde alt skjedde i nettleseren der, men mulig man må laste ned noe i tillegg.
 

adeneo

Medlem
I nettsamfunn der man skaper seg sin egen avatar i tilnærmet 3D, type secondlife og disse fjortisgreiene jeg ikke husker navnet på, hvordan er de laget? Trodde alt skjedde i nettleseren der, men mulig man må laste ned noe i tillegg.

Det er stort sett Flash, Secondlife bruker i hvert fall Flash (i tillegg til at de også bruker en god del HTML5, som local storage, pushstate og annet på sine sider), men jeg har sett løsninger med både canvas og svg, samt enklere opplegg med en masse forskjellige bilder som settes sammen til en avatar (i 2D selvfølgelig), kommer nok litt an på.

Med Flash trenger man selvfølgelig Flash Player, men siste undersøkelsen jeg så hevdet at 99% av nettbrukere har dette installert nå, så det er vel stort sett ikke noe problem.
Flash er nok den enkleste og beste løsningen for slike ting enda, og det er ikke så umulig å finne en utvikler som er dyktig nok på Flash til å lage noe slikt, selv om det fortsatt er mye jobb og tar en del tid.

PS: ser at linken til Apple's pseudo 3D demo laget med bilder ikke kom med, så der er den, og den ser faktisk ganske bra ut, og fungerer overalt (forutsatt støtte for enkelte HTML5 og CSS3 ting).

Jeg ville gått for en løsning med bilder og vanlig 2D, noe sånt som dette!
 
Sist redigert:

Nutz

Med lem
Tenker litt om dette jeg også..
Tror nok ikke det holder med "å ta bilde" av evt. nye produkter dersom du skal få plassert det på en 3D-modell.
Må nok lage et 3D-objekt av hver enhet samt angi hvor på bilen den komponenten kan plasseres.
Tidkrevende, som igjen er dyrt.. Også om du lager modellene selv etterhvert.

Opplegget i siden som Adeno viste til tror jeg er mer enn godt nok for folk flest.

Har man et begrenset utvalg av komponenter/former så lar det seg gjennomføres.
Men alle bilmodeller og alle typer tilbehør høres for meg vanvittig stort og grusomt dyrt ut.
Ikke umulig noen av de store bilfabrikkene har noe tilsvarende med egne deler.
 
Topp