Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvilke TLD domener er det viktig å sikre seg?

metallian

Medlem
Da har jeg, bla etter gode råd herfra valgt å velge et domenenavn jeg synes er helt ok- og ikke minst hvor både .no og .com var ledig så jeg på enkelt vis har sikret meg. (HAr også sikret meg .no og .com på en vanlig feilstaving).

Burde jeg bry meg om .net og .org f.eks....?
 
Vil si at det har veldig mye å gjøre med hva slags side det er. Jeg har ingen tall for hvordan andre tenker, men hodet mitt kobler automatisk at norske sider som regel ligger på .no mens internasjonale sider som regel ligger på .com. Har man en norsk side på .com risikerer man at folk skriver inn .no i stedet for og bør derfor sikre seg .no i tillegg, har man en engelskspråklig side på hva som helst annet enn .com er det nok smart å sikre seg .com i tillegg. I de fleste tilfeller vil jeg tro at .no og .com bør være godt nok.

Men selvsagt finnes det unntak. For eksempel har hodet mitt lært at Wikipedia ligger på .org, og da har jeg ingen store problemer med å også skrive inn .org for wikipedia-lignende sider som TVtropes (som helt riktig ligger på tvtropes.org). I slike tilfeller kan det sikkert være smart å skaffe seg .org i tillegg.

Tankegangen min blir: «Finnes det noen som helst logisk grunn til at hjernen til leseren skal feilkoble og at de skal taste inn domenenavn.net eller domenenavn.org?» Selvsagt er ikke logikk alltid godt nok, men det er et greit utgangspunkt.
 

metallian

Medlem
Høres fornuftig ut. Etter en tids jakt etter domene til mitt fotballprosjekt fikk jeg endelig huka fatt i noe som jeg synes var brukbart- fotballmoro.no- jeg huka da tak i .com og fotballmorro.no/com i samme slengen. Da burde jeg være greit sikra føler jeg. I utgangspunktet hadde jeg ikke trengt .com heller for en norskspråklig side men det er såpass mange norske sider (særlig blogger) på .com etterhvert at jeg synes det var fornuftig.
 

metallian

Medlem
Kommentarer til fotballmoro.no tas også imot- var ikke førstevalget, men som man kan forvente var det ikke lett å finne ledige domener knyttet til fotball.... skal brukes til en blogg med litt nyhetspreg men også videoer, tabeller osv knyttet til fotball.
 
Topp