Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvilke utgifter er fradragsberettiget?

Frode71

New Member
Hei!

Jeg planlegger å starte et privat helseforetak (AS) med meg selv som ansatt.

Hvilke utgifter er fradragsberettiget?
Jeg regner f.eks med å bruke en del penger på reklame og markedsføring allerede før bedriften starer opp. Er dette fradragsberettiget?

Hva med etableringskostnader, innkjøp av kontormøbler, datamaskin, programvare osv....?

Hva med driftsutgifter. Strøm, telefon, internett, kontorleie osv...?

Hvis jeg f.eks kjøper kontormøbler for 15.000. Hva utgjør evt dette i skattefradrag (hva koster "egentlig" kontormøblene til slutt)?

Ps: Jeg er merverdiavgiftspliktig når jeg kjøper noe. Til gjengjeld betaler jeg ikke merverdiavgift for driftsinntekter/omsetning.

mvh

Frode
 

Smbinfo

Medlem
Hei!
Jeg planlegger å starte et privat helseforetak (AS) med meg selv som ansatt.

Hvilke utgifter er fradragsberettiget?
Jeg regner f.eks med å bruke en del penger på reklame og markedsføring allerede før bedriften starer opp. Er dette fradragsberettiget?
Er litt usikker, men så lenge disse berører seg direkte til merkenavnet som ASet skal bruke og egentlig berører ASet mener jeg disse skal kunne tas med.


Hva med etableringskostnader, innkjøp av kontormøbler, datamaskin, programvare osv....?
Alt er fradragsberettiget.

Hva med driftsutgifter. Strøm, telefon, internett, kontorleie osv...?
Alt gir fradrag så lenge dette er et reelt kontor og ikke en del av boligen din.

Hvis jeg f.eks kjøper kontormøbler for 15.000. Hva utgjør evt dette i skattefradrag (hva koster "egentlig" kontormøblene til slutt)?
Går du med overskudd vil du spare 28%. Så de vil du vil da "betale" 10 800,-.

Ps: Jeg er merverdiavgiftspliktig når jeg kjøper noe. Til gjengjeld betaler jeg ikke merverdiavgift for driftsinntekter/omsetning.
Momsen er en annen ting enn skattefradraget. Som momsregistrert bedrift med fradrag på alle kjøp så ser man på prisen eks mva som kostnaden til firmaet.

Litt usikker på om du har sammenligner med om du hadde kjøpt de samme varene privat. Du vil i så tilfelle spart 20% av kjøpssummen ink mva(når man regner seg tilbake fra pris ink moms trekker man fra 20% for å finne prisen uten de 25% som legges på).

Kontormøblene:
15 000 ink mva = 12 000 eks mva
- 12 000 * 0,28 = 3 360
= 12 000 - 3 360 = 8 640 (sum hva kontormøblene koster deg gitt at du går med overskudd).

Les gjerne mer på siden vår:
Spar skatt - smarte fradrag i aksjeselskap
 
Sist redigert:

Beergear.no

Medlem
Last ned miniguide hos infotjenester.
Har den på ipad. Du får den sikkert til pc og android også.
Mye nyttig info der!
Satser for hva man kan trekke fra osv.
 

hendrix

Medlem
Jeg planlegger å starte et privat helseforetak (AS) med meg selv som ansatt.

Ps: Jeg er merverdiavgiftspliktig når jeg kjøper noe. Til gjengjeld betaler jeg ikke merverdiavgift for driftsinntekter/omsetning.

Helsetjenester skal ikke registreres i Merverdiavgiftsregisteret, og har ikke rett til fradrag for inngående merverdiavgift.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ps: Jeg er merverdiavgiftspliktig når jeg kjøper noe. Til gjengjeld betaler jeg ikke merverdiavgift for driftsinntekter/omsetning.
Du misforstår litt hva det vil si å være merverdiavgiftspliktig... Hvis man er mva-pliktig skal man legge til mva på fakturaer, men man betaler i utgangspunktet også mva på alt man kjøper (fra andre mva-pliktige), men man får det refundert etterpå.

Man kan ha forskjellige deler av virksomheten der mva skal legges til eller ikke (hvis jeg f.ex holder et kurs skal jeg ikke kreve inn mva for dette, fordi undervisning er unntatt mva), men generelt er du enten mva-pliktig, eller ikke.
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Når det gjelder utgifter før han starter opp ville jeg vært forsiktig. Jeg har ikke hørt at det går an å trekke fra dette, da man på det gitte tidspunktet ikke driver et lovlig foretak. Alt må være knyttet opp mot org.nr. ditt, og det får du først når Brreg sender deg firmaattesten. Så dobbeltsjekk dette.

Hva med etableringskostnader?

Husk å få med etableringskostnadene i åpningsbalansen. Da kan du ta dem ut igjen privat fra aksjekapitalen når selskapet er stiftet. Ta en kikk på den nye tjenesten Starte AS | Den enkle måten å starte aksjeselskap på. Her går kostnadene automatisk inn i åpningsbalansen, og bekreftes av revisor, slik at alt er på stell. En del lesestoff om AS finner du også på siden.
 

Frode71

New Member
Merverdiavgiftslovens § 3-2 omhandler helsetjenester mv:
"Omsetning og formidling av helsetjenester er unntatt fra loven, herunder tjenester som:
a. omfattes av helse- og omsorgstjenesteloven
b. omfattes av tannhelsetjenesteloven, samt tanntekniske tjenester
c. omfattes av trygdeloven kapittel 5 og 10
d. ytes av yrkesgrupper med autorisasjon eller lisens etter helsepersonelloven
e. ytes av bedriftshelsetjenesten".

Jeg har autorisjasjon som sykepleier. Slik jeg forstår det, betaler ikke pasientene mine merverdiavgift. Derimot må jeg betale alle mine varer inkl. moms. Jeg får altså ikke refundert momsen.

Har jeg tolket loven riktig?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Merverdiavgiftslovens § 3-2 omhandler helsetjenester mv:
"Omsetning og formidling av helsetjenester er unntatt fra loven, herunder tjenester som:
a. omfattes av helse- og omsorgstjenesteloven
b. omfattes av tannhelsetjenesteloven, samt tanntekniske tjenester
c. omfattes av trygdeloven kapittel 5 og 10
d. ytes av yrkesgrupper med autorisasjon eller lisens etter helsepersonelloven
e. ytes av bedriftshelsetjenesten".

Jeg har autorisjasjon som sykepleier. Slik jeg forstår det, betaler ikke pasientene mine merverdiavgift. Derimot må jeg betale alle mine varer inkl. moms. Jeg får altså ikke refundert momsen.

Har jeg tolket loven riktig?

Jeg ville sjekket dette nøye. Staten har enkelte unntak i ulike bransjer. Bøker er et enkelt eksempel. Bøker selges uten MVA, men forlaget kan LIKEVEL trekke fra MVA på f.eks trykk av bøkene, design av omslag, osv. Det er altså en skog av særregler på dette feltet, og det er ikke usannsynlig at helse er en bransje som likestilles med reglene for litteratur - siden helse jo er rimelig allmennnyttig (som gjør at staten vil ha mer av det).
 

hansson

Langveisfarende
Bøker er fritatt, og dette er et politisk virkemiddel. Bøker i seg selv hører derimot til innenfor MVA-loven, men er fritatt for avgift (kun) ved salg til sluttkunde.

Helsetjenester er unntatt, noe som vil si at det ligger helt utenfor MVA-systemet i utgangspunktet. Det er ikke et spesifikt politisk tiltak på en ellers avgiftspliktig "vare". Slik jeg oppfatter det er foretak som kun driver med ikke-avgiftspliktig omsetning heller ikke fradragsberettiget ved innkjøp. Men det kan selvfølgelig være noen unntak som peterandrej er inne på. Men jeg tviler, så lenge produktet ikke er avgiftspliktig i andre situasjoner, tilsvarende som når bøker selges fra forlag til bokhandel og skal ha mva, f.eks.
 

hansson

Langveisfarende
Men gunstigere enn å være innenfor :) Gitt at du har høyere inntekter enn utgifter.

At det er gunstigere gjelder vel bare der man konkurrerer med andre foretak som er MVA-pliktige, mens man selv ikke er det. Da har man 25 prosent ekstra margin man kan bruke enten til å tjene mer eller underby konkurrentene. Men når man konkurrerer med andre helseforetak som er i samme situasjon, går det jo ut på ett. Ingen har noen fordel, man får altså ingen effekt av å være unntatt loven. Man kan ikke si at man selger mer fordi prisene er lavere heller, fordi man ikke konkurrerer med andre som har høyere priser pga. moms.

I forhold til en selger som er MVA-pliktig er driften og investeringer også dyrere, da alt man kjøper for å drive sjappa blir 25 prosent dyrere. Med høyere driftskostnader og identisk omsetning blir vel resultatet at man får lavere resultat? Med mindre alle i bransjen tar seg så godt betalt at prisnivået kompenserer for de økte momsutgiftene til drift/investeringer.
 
Topp