Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvilken font anbefaler du til logo?

Dag Frogner

Supermedlem
Som en del av dere allerede vet holder jeg på å bytte ut min nåværende logo.

Det ser ut til at den ferdige logoen blir slik, men jeg er litt usikker på fonten.

ih1qut.png


Jeg liker den veldig godt, men det er vel en del å tenke på når man velger font? Kan denne fint brukes eller har du en annen font å anbefale meg?
 

eightworx

Art Director
Hei, ja enig med at fonten ikke helt virker. Sammen bruker du også en annen inne i selve trommen og snakkeboblen "TP". Tror kanskje denne fonten hadde virket bedre, jeg ville ihvertfall prøvd.

Nå vet jeg du ikke spør om dette men selve trommen er tydelig ikke vektorisert og ikke like skarp og fin som resten, jeg ville fått denne vektorisert slik at du ikke bare kan bruke den til trykk og oppnå gode resultater men også slik at kvaliteten på logoen "overall" er lik...
 

Dag Frogner

Supermedlem
Hei!

Det er ikke meg som lager logoen, så dette bildet er bare en litt forstørret, modifisert utgave av et .png-bilde. Derfor er det ikke skarpt. :) Brukte det bare for å illustrere hvordan jeg ville ha logoen.

Logoen er selvfølgelig vektorisert når den er ferdig. :)

Her er hele logoen med Trajan (som er i snakkeboblen), syntes du det ble bedre? Jeg tror at jeg liker den første bedre enn denne.

33d9vti.png
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Når det gjelder logo så synes jeg at trommen til venstre er logoen. Ikke la nettside-adressen eller en slogan være del av en logo.
Men så synes jeg at to trommestikker hadde (kanskje) vært bedre egnet - denne logo'en her hadde vært litt for lite kreativt for meg.

Bokstavtypen MED serif er ikke alltid nødvendig, men så har man IFÖ - eller LFÖ som jeg alltid trodde som sto der :)
 

picxx

Well-Known Member
arial og verdana.. men er nok litt konservativ kanskje jeg da. :)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Pong: Er forsåvidt enig med deg ang det at det er logoen og ikke teksten som er selve logoen, men jeg tror ikke mange skjønner hva det dreier seg om hvis jeg fjerner teksten. Altså de skjønner nok at det er trommerelatert (doh), men de finner nok ikke frem til nettsiden min uten adressen.

Til det er vi aaaltfor små, ennå. :D

Hva mener du med IFØ?
 

picxx

Well-Known Member
- bare ett spørsmål.
hvorfor lage logo i annen font enn resten av siden (som sikkert går i arial eller verdana.. eller sans).?
det har jeg ikke helt skjønt enda. fordi det er "fint"? :)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Vel, arial gjør en veldig god jobb som hovedfont på nettsiden, men til en logo hvor det tross alt er såpass lite tekst syntes jeg det er mye penere med en annen font. Hovedsaklig fordi jeg syntes arial ikke er en veldig "pen" font.

Du har vel selv også logo i annen font enn resten av siden? ;)
 

picxx

Well-Known Member
Du har vel selv også logo i annen font enn resten av siden? ;)

Ja, jeg er vel litt omvendt.
"logoen" (eller header) er i verdana, mens resten av siden er i arial.
likevel ikke noen psyked out type bare fordi jeg synes den er "kul".
 

Dag Frogner

Supermedlem
Vel, den fonten som er der nå er heller ikke valgt fordi den er kul, for det vil jeg ikke påstå at den er. Men fordi jeg falt for den med én gang, og liker den fortsatt etter å ha sett den noen hundre ganger. Enkel og grei, men fortsatt myyye mer spennede (hvis det er det riktige ordet her) enn arial. ;)
 

picxx

Well-Known Member
Etter å redigere meg litt tilbake.
"Logo" er arial, samme som resten av teksten på siden er.
burde ikke det være en grei regel?
 

Living Glad

Brukertittel
Første ser best ut, men med modifikasjoner

ikke noen tvil, den første er bedre enn denne. Den er faktisk ganske grei den første, det er linje nummer to - av trommeslagere for trommeslagere som det er noe "gale" med. Likeså hadde jeg forandret type på den inne i trommen. Trommeportalen.no i den første er perfekt. Linjen nedenfor burde være i bokstaver som er litt smalere - eventuelt arial, calibri eller lign. Den trenger jo ikke nødvendigvis å nå ut hele logoen... men du kunne kanskje lagt til noe i teksten hvis du absolutt må la den være like lang (linje nr. 2).

Hei!

Det er ikke meg som lager logoen, så dette bildet er bare en litt forstørret, modifisert utgave av et .png-bilde. Derfor er det ikke skarpt. :) Brukte det bare for å illustrere hvordan jeg ville ha logoen.

Logoen er selvfølgelig vektorisert når den er ferdig. :)

Her er hele logoen med Trajan (som er i snakkeboblen), syntes du det ble bedre? Jeg tror at jeg liker den første bedre enn denne.

33d9vti.png
 

Living Glad

Brukertittel
logo

Helt enig i hva du sier her, men av og til lar en logo stå sammen med overskrift til en side og slogan, så i så måte passer de sammen, men generelt når en logo brukes så skal en liten logo som ikke tar all verdens plass og er en slags ikon for bedriften, kunne stå alene, se på nike sin logo feks. :) hvem trenger å se Nike ved siden av logoen?

Når det gjelder logo så synes jeg at trommen til venstre er logoen. Ikke la nettside-adressen eller en slogan være del av en logo.
Men så synes jeg at to trommestikker hadde (kanskje) vært bedre egnet - denne logo'en her hadde vært litt for lite kreativt for meg.

Bokstavtypen MED serif er ikke alltid nødvendig, men så har man IFÖ - eller LFÖ som jeg alltid trodde som sto der :)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hvis et logo ikke (kan) fungere uten tekst, så må du mekke litt til på logoen.
Nike har blitt Nike ettersom de har markedsført begge to (logo og ord) kraftig i en lang periode, og til slutt kunne de ta vekk ordet.
IBM, ExxonMobile og (i mindre måte) HydroTexaco har det nok litt lettere å få til.

Sånn sett synes jeg at logo'en din (uten all tekst til høyre) bærer litt for mye informasjon (2d/3d, diskusjonsforum, tromme; trommen er lagt av mange forskjellige elementer: indre cirkel er tykkere enn ytre, og de 8 feste-dingsene har også en tykkere linje på utsiden). Og så er TP på innsiden av logoen ikke av samme font som teksten til høyre sant?

Jeg kjenner det fort igjen som et bilde, men plasserer det ikke i kategorien "logo" med en gang, i mitt hode.
 
Topp