Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvilken font?

johack

Medlem
Funnet glede i å lete frem gamle tråder og lese for å få gode tips :) Håper det er ok.

Hvilke fonter er å regne som de i den seriøse "grenen"? Sliter litt med å klare å velge riktig font til siden min :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Funnet glede i å lete frem gamle tråder og lese for å få gode tips :) Håper det er ok.

Hvilke fonter er å regne som de i den seriøse "grenen"? Sliter litt med å klare å velge riktig font til siden min :)

VELDIG generell oppskrift:

Barnesider: morsomme fonter med rare krumspring. Type Comic Sans.
Bedriftssider med minimalistisk preg: Helvetica, Arial, etc.
Bedriftssider med elegant tilsnitt: fonter med serif'er. F.eks Georgia (webfont).

Helst bør du kanskje bruke fonter fra ulike grupper for best effekt. F.eks Helvetica på titler, georgia på brødskrift, etc.
 

johack

Medlem
VELDIG generell oppskrift:

Barnesider: morsomme fonter med rare krumspring. Type Comic Sans.
Bedriftssider med minimalistisk preg: Helvetica, Arial, etc.
Bedriftssider med elegant tilsnitt: fonter med serif'er. F.eks Georgia (webfont).

Helst bør du kanskje bruke fonter fra ulike grupper for best effekt. F.eks Helvetica på titler, georgia på brødskrift, etc.

Takk for svar :)

nå har jeg en nettbutikk med barneklær ++
Så da er vel kanskje Comic Sans i riktig rettning, likevel klarer jeg ikke helt å trykke "save" Er redd det blir tatt litt for useriøst på en nettside som er relativt ny.
Vil helst at siden skal fremstå som "skikkelig". Personlig er jeg glad i Georgia, vil dette bli heeelt feil? :)
 

johack

Medlem
Uff nei, ikke bruk comic sans. Et tips - selv om nettsiden generelt skal være leken, begrens "lekenheten", husk at det er voksne som skal BRUKE siden.

Var det du som brukte shopify som butikkløsning? Har du mulighet til å bruke f.ex. @font-face der? I såfall har man straks mye bedre muligheter til å velge font.

Ja, er litt enig i det i grunn. Også føler jeg at jegmå på sett og vis like siden selv, er dessverre ingen stor fan av Comic sans :S

Det stemmer, jeg bruker løsningen til Shopify. Det er et godt spørsmål, skal se om jeg kan få undersøkt det :) Takker!
 

johack

Medlem
Ja, er litt enig i det i grunn. Også føler jeg at jegmå på sett og vis like siden selv, er dessverre ingen stor fan av Comic sans :S

Det stemmer, jeg bruker løsningen til Shopify. Det er et godt spørsmål, skal se om jeg kan få undersøkt det :) Takker!

Ser dessverre dårlig ut... Men et supert forslag likevel :)
 

holtmi

Medlem
Ser dette er en gammel tråd, men forstår ikke problemet. Om man liker fonten eller ikke er en ting, men Comic Sans er en av få fonter som faktisk er "Websafe". "Alle" har den innstallert på maskinen. Trenger dermed ikke font-face, Google, Typekit, eller lignende tjenester ;)

h1{ font-family; Comic Sans MS;} /*end of story*/
 

Ole Avranden

utvandret
Ser dette er en gammel tråd, men forstår ikke problemet. Om man liker fonten eller ikke er en ting, men Comic Sans er en av få fonter som faktisk er "Websafe". "Alle" har den innstallert på maskinen. Trenger dermed ikke font-face, Google, Typekit, eller lignende tjenester ;)

h1{ font-family; Comic Sans MS;} /*end of story*/

Alle har anlegg for å få kolera også :D Er ikke dermed sagt at det er lurt ;)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ser dette er en gammel tråd, men forstår ikke problemet. Om man liker fonten eller ikke er en ting, men Comic Sans er en av få fonter som faktisk er "Websafe". "Alle" har den innstallert på maskinen. Trenger dermed ikke font-face, Google, Typekit, eller lignende tjenester ;)

h1{ font-family; Comic Sans MS;} /*end of story*/

Om comic sans er websafe er da totalt irrelevant, det er det en god del andre som er også, og i 99,9% av tilfellene vil virkelig hvilken som helst av de andre være et bedre valg enn comic sans. Så enkelt er DET. Selv til en barnehageside vil jeg si at de fleste andre er et bedre valg, rett og slett fordi comic sans er så utbrukt, og det i alle fall ikke er barna i barnehagen som skal lese sidene - det er de voksne.

Skal du derimot lage en TEGNESERIE, da kan kanskje comic sans funke, men da finnes det også en hel drøss med andre gode (bedre) alternativer som er gratis tilgjengelige.
 
Topp