Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvilket språk og hvorfor?

Camillafr

Medlem
Enkelt og greit, hvilket programmeringsspråk benytter du når du lager
nettsider. Og hvorfor?
Grunnen til å opprette denne tråden er for å høre erfaringer fra andre, kanskje benytter du noe som få andre gjør, som du liker og andre bør høre mer om.

Selv benytter jeg for det meste Python og rammeverket Django når jeg lager nettsider. Dette gjør jeg for jeg synes at Python har en digg syntaks, og med Django får jeg laget mye med lite kode. Samtidig som jeg får laget mye med lite kode er det svært optimalisert, og jeg kan ta kontroll over alt jeg vil ned til minste detalj om jeg så vil det.

Jeg benytter også en del PHP, men det er stort sett bare når jeg skal gjøre noe som har med WordPress å gjøre. Bruker av og til PHP til å gjøre andre ting også. Liker å programmere ren PHP uten å blande inn noen slags rammeverk. Det krever gjerne en god del mer arbeid og har en tendens til å bli litt uoversiktlig (Kommer selvsagt an på hvordan du jobber selv).
 

kongen

kongemedlem
språk: php

hvorfor: fordi det har bare blitt sånn da alle webhotell bruker php og mysql.
 

Camillafr

Medlem
språk: php

hvorfor: fordi det har bare blitt sånn da alle webhotell bruker php og mysql.

Ja, det stemmer at stort sett alle webhotell benytter seg av PHP.
Men om du har mer enn en side så koster ikke det så mye med en VPS, og da kan du hoste det du vil.

Benytter du noe rammeverk for PHP?
 

我叫彼得!

New Member
Jeg simpelthen elsker Javascript i både front og backend (node.js + express).
Socket IO gjør det jo mulig å gjøre en haug med nye ting som aldri var mulig før. ( Kanskje litt overkill for en tøysete porteføljeside / blog for en 'standard' kli3nt meeen).

Elsker å slippe å bytte språkmodus i hjernen hele tiden, PHP har alltid føltes så !")=("!#lig .. Rotete. :)
Men som kongen sier så kommer man ikke unna en haug med klienter som har kjørt på med one.com i backend som serverer deg PHP og Mysql på et fat sammen med bæsj og salatblader rundt.

Semi-irrasjonellt hater moment her :p
 

Sjefskoder

Sjefskoder
Tja "where to begin" :p
Begynte tidlig å kode..
I først omgang i basic (ogå kalt spagettikoding) en gang på gutterommet, hengende over en Commodore Vic20 jeg var ultra imponert av og lagdre "demos".. Senere kalt "hjemmesider" ;)
*ahh for noen fantastiske minner som strømmer på* :p

Ramla senere borti JavaScript og ble "opphengt" av dette og alle "kule" greier du kunne få til ;)
Alt fra rullende tekst til blinkende skjermer :p hihi

Men, de siste hundre årene(føles sånn) så koder jeg mest i php(uten rammeverk) og en del Javascript (slipper ikke unna gitt ;)
)
Dette for at det "bare ble sånn" under den berømte It-boblen og "alle" skulle lære seg å programmere..
Utdannet meg innenfor PHP og Java-programmering ved "It-Akademiet" (som det het den gang) i Sandefjord, dette og for "hundre år siden"..

Bruker Zend Studio for å skrive koder ;)

Iherdig-Linux bruker har jeg blitt og :)
Jeg byttet til Linux en gang rundt 1995/1996 da jeg skulle gjøre en oppgradering til "W95-second edition" og fikk den berømte blåskjermen og tenkte at det må finnes noe bedre enn dette.
Så fikk min "blåskjerm" for siste gang rundt den tiden da jeg opptaget Linux Red Hat :)

Bruker distro'n, Ubuntu vers. 10.04 siden jeg liker denne distroen og versjonen best og siden den fortsatt er raskest og selvfølgelig med Compiz for å gjøre mitt arbeid morsomere, enkelere og kulere ;)
For å kjøre "windows-piss" på maskinene min bruker jeg Oracle VM VirtualBox med 98,XP, vista,W2K og 7..For jeg slipper ikke unna, samme rakkær'n så er det alltid noe "tull" med utseende og "funskjons-feil" i Windows-programmer og den forbanna f*n's IE dritten... Ellers for programmerer som er "Windows Only" bruker jeg Wine for å kjøre "windows"-programmer ..

Mange ganger prøvd å komme meg bort fra dette "systemutvikler"-miljøet å prøvd å finne meg noe annet å gjøre, men kommer alltid tilbake. Er noe spesielt med å sitte 24/7 forran noen skjermer og kode og bli skjermet fra omverden å leve det virtuelle liv :p
Men, jeg trives med dette og det har liksom blitt "er jo dette jeg kan .. hva annet skulle jeg finne på"..

/S
 

xdex

Medlem
Språk: PHP & Ruby on Rails.
Rammeverk: Laravel (mest fornøyd med pr i dag), Zend & Yii

Hvorfor?

Det finnes mange gode og dårlige argumenter til f.eks. PHP. PHP er egentlig veldig rotete, og har funksjonsnavn som mange ganger ikke gir mening, og det er umulig og lese koden som en fullstendig tekst. Når det er sagt, er PHP ett språk som har bred støtte når det kommer til web-utvikling.

Jeg ville aldri, aldri.. ALDRI... vært så dum, og ikke brukt ett rammeverk i PHP. Det tar rett og slett for lang tid, fordi alt er så rotete. Det å lage en enkel validering av f.eks. e-post, som inkluderer sjekk av tegn, samt database er bare for mye tidsforbruk. Rammeverk tar seg også ofte av alt av sikkerhet, slutt å tenk på mysqli injections, session hijacking og xss. Så lett kan du f.eks. sjekke brukernavn, passord og e-post (inkluderer database sjekk for å se om e-posten eksisterer),

Kode:
$validator = Validator::make(
    array(
        'name' => 'Dayle',
        'password' => 'lamepassword',
        'email' => 'email@example.com'
    ),
    array(
        'name' => 'required',
        'password' => 'required|min:8',
        'email' => 'required|email|unique:users'
    )
);

kilde, http://laravel.com/docs/4.2/validation

Gjør det samme som ovenfor med vanlig PHP, ser også mye mer rotete ut, se eksempelet under.

Kode:
<?php
// define variables and set to empty values
$nameErr = $emailErr = $genderErr = $websiteErr = "";
$name = $email = $gender = $comment = $website = "";

if ($_SERVER["REQUEST_METHOD"] == "POST") {
  if (empty($_POST["name"])) {
    $nameErr = "Name is required";
  } else {
    $name = test_input($_POST["name"]);
    // check if name only contains letters and whitespace
    if (!preg_match("/^[a-zA-Z ]*$/",$name)) {
      $nameErr = "Only letters and white space allowed";
    }
  }

  if (empty($_POST["email"])) {
    $emailErr = "Email is required";
  } else {
    $email = test_input($_POST["email"]);
    // check if e-mail address is well-formed
    if (!filter_var($email, FILTER_VALIDATE_EMAIL)) {
      $emailErr = "Invalid email format";
    }
  }

  if (empty($_POST["website"])) {
    $website = "";
  } else {
    $website = test_input($_POST["website"]);
    // check if URL address syntax is valid (this regular expression also allows dashes in the URL)
    if (!preg_match("/\b(?:(?:https?|ftp):\/\/|www\.)[-a-z0-9+&@#\/%?=~_|!:,.;]*[-a-z0-9+&@#\/%=~_|]/i",$website)) {
      $websiteErr = "Invalid URL";
    }
  }

  if (empty($_POST["comment"])) {
    $comment = "";
  } else {
    $comment = test_input($_POST["comment"]);
  }

  if (empty($_POST["gender"])) {
    $genderErr = "Gender is required";
  } else {
    $gender = test_input($_POST["gender"]);
  }
}
?>

Det er ikke vits å finne opp hjulet på nytt, når miljøet rundt lager så mye bra. Det er jo også en positiv ting at f.eks. Wordpress er bygget på PHP, mye å hente fra det miljøet også!

Bruker Ruby on rails til større prosjekter, som krever mer og som er langt mer avanserte. Rett og slett fordi det har bred støtte når det gjelder "plugins", samt at det er mye lettere å skalere i ettertid. Det er også en drøm og ta over ett Rails prosjekt, i forhold til hjemmesnekra PHP.
 
Sist redigert:
Dersom du ønsker å lære mer om Laravel, kan jeg anbefale at du tar en tur innom https://laracasts.com/ utrolig bra side, av jefferyway (som også står bak flere bøker, og guider på nettuts)

Litt off topic, men hvordan bør man laste opp et Laravel-prosjekt til cPanel? Jeg har intstallert Laravel på et domene via Softaculous, kan jeg da bare laste opp de mappene jeg har gjort endringer i og erstatte de som ligger der? Kan jeg f.eks. laste opp hele app-mappen?
 

Hashead

Member
Alt ettersom hva man lager.
Jeg er av den oppfatningen at hvis COBOL er det klart beste verktøyet til å løse et problem, vel da lærer man seg COBOL i stedet for å gjøre det halveis i Java.

Breddekompetanse er mer verdifullt enn dybdekompetanse, i min mening.
 

xdex

Medlem
Litt off topic, men hvordan bør man laste opp et Laravel-prosjekt til cPanel? Jeg har intstallert Laravel på et domene via Softaculous, kan jeg da bare laste opp de mappene jeg har gjort endringer i og erstatte de som ligger der? Kan jeg f.eks. laste opp hele app-mappen?

Ja, du kan bare laste opp alle filene og overskrive, samt ta med en sql dump av databasen. Dette er den mest amatørmessige måten og gjøre det på, men det fungerer helt fint.
 
Topp