Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor mye kan jeg ta?

Timmy

New Member
Hei!

Har fått en kunde som vil jeg skal sette opp en enkelt nettside, med noe tekst og noen bilder. (Kan nok tenkes at det blir noen undersider osv.)

På nettsiden skal det også være mulig å trykke på en knapp for bestilling, slik at denne blir sendt til en mail.

Jeg er høyskoleutdannet på masternivå.

Hva kan jeg ta for dette?
 

xdex

Medlem
Utdanning på dette området, spiller INGEN som helst rolle. Jeg jobber daglig med folk som er selvlærte og tro meg, disse gutta er langt bedre enn hva jeg har sett av folk fra skolebenken (sier ikke at man ikke skal gå skole, eller at de som har gått er dårlige) men det er ikke ett grunnlag når det kommer til prisvurdering.

Slik ville jeg gjort dette,

1) Finn ut hvor mye kapital vedkommende har (500, 1000, 1500 osv)
2) Ikke bruk opp alle pengene til vedkommende, men tenk nøye gjennom hvor mye jobb det er, og kom fram til rett pris (fixed price) eller spør om han ønsker å gå med på timebetaling (mange prøver og unngå dette, selv om det er denne løsningen som er mest seriøs)

Husk, be om å få 25% av beløpet før start, og resten før du sender over filene til vedkommende (når du er ferdig) - dette gjelder kun fixed price.

ut i fra hva du sier her, noen få knapper og ett enkelt "kontakt" skjema, noe rundt 500-600 uten mva. Dersom siden har ett design som skal gjøres fra photoshop til html/css 1500,- uten mva (forutsett at du vet hvordan du gjør dette og at designet er ok, uten for mye dill dall (slidere etc)) Dersom jeg har forstått rett, ville jeg ikke brukt mer enn 5timer på denne siden (igjen, avhengig av design) 300 * 5 = 1500 + mva (om nødvendig)

Dersom du skal ta 4-5.000,- håper jeg virkelig vedkommende trekker seg, dette er helt bak mål for en så enkel side (spesielt da du gjør dette freelance og ikke er ett firma som stiller garantier til kunder, etc)
 
Sist redigert:

river

Medlem
Det å ta kr 1500,- for en slik side er det samme som å prostituere seg.
Vi bor tross alt i Norge, verdens rikeste land =)
 

Tonny Kluften

Administrator
1) Finn ut hvor mye kapital vedkommende har (500, 1000, 1500 osv)
Nei, det behøver du ikke å gjøre for det har ikke noe med prisen på nettsiden å gjøre.

Dersom jeg har forstått rett, ville jeg ikke brukt mer enn 5 timer på denne siden...

Roaa, vær litt realistisk da. Han kommer nok til å bruke 2 timer bare på kommunikasjon (epost/tlf) med kunden. Eks. 3X20min tlf, 20X3 min. med eposter. Da står han igjen med 3 timer til design, koding, testing, muligens oppsett av webserverkonto ++.

Og hvis han har kunnskap til å lage en side som selger bra, som gjør at kunden selger mye mer enn før er det definitivt verdt 4-5000. Hvis du er proff, enten som kjøper av nettside eller som produsent av nettside, så er dette barnelærdom.
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Det tar alltid mer enn 5 timer i virkeligheten uansett hvor enkel siden skal være. Blir alltid noe frem og tilbake.

Dessuten, skal du drive som freelancer og ta 1500,- pr. nettside, så trenger du 200 jobber i året for å tjene 300 000,-. Å skaffe 200 oppdrag i året er noe de færreste klarer.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Som zapotek og tonny sier. Ikke minst fordi bare selve jobben med å skaffe inn 200 oppdrag vil ta så mye tid at du ikke har tid igjen til selve jobbinga.

1) Finn ut hvor mye kapital vedkommende har (500, 1000, 1500 osv)
Det som er viktig er egentlig ikke hvor mye kapital vedkommende har. Du bør i alle fall ikke by mindre enn det du kan gjøre en ordentlig jobb for, og du bør i alle fall ikke by mer enn det du føler at du kan forsvare i forhold til tidsbruk og en raus timepris.
2) Ikke bruk opp alle pengene til vedkommende, men tenk nøye gjennom hvor mye jobb det er, og kom fram til rett pris (fixed price) eller spør om han ønsker å gå med på timebetaling (mange prøver og unngå dette, selv om det er denne løsningen som er mest seriøs)
Så det er mest seriøst å ikke gi kunden en fast pris å forholde seg til? Er man nogenlunde seriøs og erfaren er det ikke noe problem å anslå tidsbruk ut fra kundens ønsker og spesifikasjoner.

Det mest seriøse er helt klart å gi et konkret tilbud (altså en fast pris), men der må du selvsagt også ha det helt konkret hva som skal være inkludert i dette tilbudet. I tillegg til dette bør det avtales en timepris for arbeid utover det som er inkludert i det opprinnelige tilbudet. De fleste kunder kommer alltids på noe mer etterhvert, eller kanskje de plutselig forstår at noe av det du foreslo først, men som de sa nei til da, egentlig ikke var så dumt, e.l.

Husk, be om å få 25% av beløpet før start, og resten før du sender over filene til vedkommende (når du er ferdig) - dette gjelder kun fixed price.
Det er da heller ikke noe problem å be om et forskudd selv om man kun tar timespris. En VISS ide om hvor stor jobben er bør det være mulig å ha samme hva.

Men det å ta NOE i forskudd, ihvertfall fra nye kunder (og evt kunder som har vært problematiske tidligere, hvis du i det hele tatt vil fortsette med dem), bør du absolutt gjøre.
ut i fra hva du sier her, noen få knapper og ett enkelt "kontakt" skjema, noe rundt 500-600 uten mva. Dersom siden har ett design som skal gjøres fra photoshop til html/css 1500,- uten mva (forutsett at du vet hvordan du gjør dette og at designet er ok, uten for mye dill dall (slidere etc)) Dersom jeg har forstått rett, ville jeg ikke brukt mer enn 5timer på denne siden (igjen, avhengig av design) 300 * 5 = 1500 + mva (om nødvendig)

Dersom du skal ta 4-5.000,- håper jeg virkelig vedkommende trekker seg, dette er helt bak mål for en så enkel side (spesielt da du gjør dette freelance og ikke er ett firma som stiller garantier til kunder, etc)

Tull og tøys. Det der er en oppskrift på å gå konk.
 

hansson

Langveisfarende
ut i fra hva du sier her, noen få knapper og ett enkelt "kontakt" skjema, noe rundt 500-600 uten mva. Dersom siden har ett design som skal gjøres fra photoshop til html/css 1500,- uten mva (forutsett at du vet hvordan du gjør dette og at designet er ok, uten for mye dill dall (slidere etc)) Dersom jeg har forstått rett, ville jeg ikke brukt mer enn 5timer på denne siden (igjen, avhengig av design) 300 * 5 = 1500 + mva (om nødvendig)

Dersom du skal ta 4-5.000,- håper jeg virkelig vedkommende trekker seg, dette er helt bak mål for en så enkel side (spesielt da du gjør dette freelance og ikke er ett firma som stiller garantier til kunder, etc)

Dette var en imponerende virkelighetsfjern analyse. En knapp timelønn for et slikt oppdrag er galskap. Dette er det du trenger for i det hele tatt å sette igang oppdraget, da det som andre nevner her går bort tid med kommunikasjon før, under og etter. Minner forøvrig om at webfrilansere = firma, og at de betaler like mye i skatt som andre firmaer.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Før diskusjonen tar helt av skal jeg forsøke å oppsummere ting slik at vi kan prøve å holde oss til topic.

De fleste er enige at utdanning ikke har noe å si, ettersom det er mange flinke 'der ute' som produserer veldig gode sider.

Ellers går diskusjonen på at det er smart å tenke hvor mange timer du kommer til å bruke på dette, ihvertfall hvis du ønsker en ok årslønn. Folk påpeker at det som regel tar mye lenger tid enn du tror, bl.a. i form av kontakt med kunden.
Noen synes man også skal ta hensyn til kundens lommebok nå - og sikter nok på ordtaket "man kan skjære en sau mange ganger, men skinne den bare en gang".

Til slutt påpekes det at frilansere også har et ansvar for produktet og kundene sine.

Angående tonen kunne det sikkert vært kjekt å slippe overraskelsesutbrudd på hvor annerledes andre tenker, det gjør kamelene bare større.
 

May

Medlem
He he - morsomme innspill.
Vet ikke om du orker flere innspill/meninger nå, men kommer med mitt allikevel - take it or leave it. Dersom du er sikker på at du "kan alt" du skal gjøre, er det fornuftig å ta en timepris. Mistenker du at du må "lære deg noe underveis", er det lurt å estimere timetall dersom du hadde kunnet alt, og gi en fast pris ut i fra det. Tror kanskje det er lurt å bake inn litt til etterarbeid også - siden det ofte følger en del spørsmål/opplæring i etterkant (Jeg maser i hvertfall en del på de jeg betaler, når jeg har fått implementert noe nytt) Spiller ingen rolle hvilken formell utdannelse du har. Jeg har personlig høyskole utdannelse i systemering/programmering, men er helt NULL på det meste av det dere snakker om, og betaler gladelig noen for å gjøre jobbene for meg (forutsatt at det blir som jeg vil :-D ) Det er noe med at den som vil ha hjelp, "kjøper seg fri" og kan gjøre ting han/hun er god på/tjener penger på. Er det "uggent", så spør hvilken pris vedkommende har på sin egen tid - det gjør det alltid litt lettere. For en del år tilbake, gjorde jeg en del oppdrag innen håndverk. SKREMMENDE hvor negative mange var til at jeg faktisk ville ha betalt for den tiden jeg brukte. Folk nøler ikke med å betale 3-400 kr for å få lagt om dekk på bilen sin, - gjort på 20 min og gjerne av en ufaglært, men dersom de skal ha hjelp av noen som bruker av fritiden sin, og benytter en kunnskap som betraktes som hobby - da får pipen en annen lyd.
De "billigste" jobbene jeg har betalt for er på ca 500,- pr time, men da er det snakk om feks å "sette igang en jobb", og vente på at pc`en skal bli ferdig med den. Det normale, er ca kr 800,- pr time. Dette er netto priser, som tillegges MVA.
Du kan selge tiden din , men selg den dyrt hvis det ikke er et arbeid du bare MÅ ha, for du kan aldri kjøpe den tilbake.
Lykke til
 
Topp