Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor mye må jeg betale i skatt?

iskaffe

Medlem
Har opprettet enkeltmannsforetak men er litt grønn på den økonomiske biten.
Har egentlig aldri vært spesiellt økonomisk begavet, og nå når jeg prøver å finne ut av hva skatteprosenten min blir så blir jeg i tvil.

Regner med å tjene ca. 200.000kr i 2012
Utgifter til foretaket regnes å bli ca. 50.000.

Kan jeg utifra disse tallene beregne hva skatteprosenten min blir? Eller er det flere ting som må inn i mattestykket?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det er jo bare å ringe skatteetaten, så får du jo et rimelig nøyaktig svar. Men vil tippe at skatten vil ligge på ca 35-40.000.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Webdesign, grafisk design, spill og (hovedsaklig) illustrasjon er det jeg jobber med.

Alle disse tingene er MVA-belagte etter at du har blitt registrert i MVA-registeret. MVA-plikt inntreffer når du har hatt en omsetning på 50.000 kroner i løpet av en 12 mnds periode.
 

iskaffe

Medlem
Hei og takk for det. Klar over at det skal føres moms på tjenestene, men det skal vel ikke skattes av momsen nei?
Nybegynner og blir fort småforvirret. :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hei og takk for det. Klar over at det skal føres moms på tjenestene, men det skal vel ikke skattes av momsen nei?
Nybegynner og blir fort småforvirret. :)

Neinei. Moms er allerede skatt, så den saken er grei. Du fører regnskap uten MVA hele veien, og så lager du et EGET regnskap for MVA. Opplysningene fra det første regnskapet skal inn i næringsoppgaven, mens opplysningene fra det andre skal inn i de periodiske MVA-oppgavene.

Anbefaler å bruke en ekstern regnskapsfører dersom du ikke kan særlig mye om disse tingene.
 

iskaffe

Medlem
Takk takk! Ja, ender nok opp med en regnskapsfører til slutt. Ganske mye å tenke på men greit å få litt innsikt uansett. :)
 
Topp